-sealiNe- Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hei, jeg bor hos dama mi og de har ganske så mange problemer med nettverket. Internettet de har er Lyse 10mbit, og et av problemene er at jeg ikke får åpna noen som helst porter, aner ikke hvor jeg går. Har prøvd portforwarding men det hjalp egentlig ikke så masse. Lyseboksen er av merke Telsey cpl-isdn, den er grå. De har en switch\ruter imellom + en trådløs ruter. Så, spørsmålet er: hvor går jeg for å åpne porter? Jeg har nextgentel hjemme og der er det så evig lett å åpne, det er nesten sånn at man kan lukke øynene. Et annet problem er at vi kommer ikke på nett med mindre vi setter opp statisk ip. Vi får ikke automatiske ip adresser, vi må skrive dem inn manuelt. Grunnen til at jeg vil gjøre dette er blant annet det at jeg ikke kommer meg online på Warcraft 3, fordi den finner ikke internett koblingen, og mange mener at portene låser den ifra å komme onlinge. Det har ingenting med brannmur på pcen å gjøre, fordi nettopp det at jeg kommer meg online hos kamerater osv. Her ser dere ipconfig all: Håper noen kan hjelpe meg. Microsoft Windows [Versjon 6.0.6000]Copyright © 2006 Microsoft Corporation. Med enerett. C:\Users\Dini>ipconfig /all Windows IP-konfigurasjon Vertsnavn . . . . . . . . . . . : Nordin Primær DNS-suffiks . . . . . . . : Nodetype . . . . . . . . . . . . : Hybrid IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei WINS Proxy aktivert . . . . . . . : Nei Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkstilkobling: Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-13-E8-84-00-35 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja Ethernet-kort Lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Attansic L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000B ase-T Controller Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-1B-FC-E2-5E-19 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::a406:8803:3afc:a058%10(Foretrukket) IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 10.30.136.77(Foretrukket) Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.240 Standard gateway . . . . . . . . .: 10.30.136.65 DNS-servere . . . . . . . . . . . : 213.167.96.50 213.167.96.34 NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert Tunnelkort Lokal tilkobling* 10: Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja Tunnelkort Lokal tilkobling* 11: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface Fysisk adresse . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2ca:385a:9551:2a58:9f3c(Fore trukket) Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::385a:9551:2a58:9f3c%12(Foretrukket) Standard gateway . . . . . . . . .: :: NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Deaktivert Tunnelkort Lokal tilkobling* 12: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : isatap.{C323DFD4-D389-4C1C-A4BB-F781893C4 470} Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::5efe:10.30.136.77%19(Foretrukket) Standard gateway . . . . . . . . .: DNS-servere . . . . . . . . . . . : 213.167.96.50 213.167.96.34 NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Deaktivert Tunnelkort Lokal tilkobling* 13: Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja Tunnelkort Lokal tilkobling* 14: Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja Tunnelkort Lokal tilkobling* 15: Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2 Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja C:\Users\Dini> Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Jeg antar du får en ren internettadresse ut av Lyse-sentralen. Hvis det er en router som står etter sentralen så ville jeg forwarde porter i den og sette trådløsrouter opp som aksesspunkt (se nettverkstips link under). Sett maskinene til å motta ipadresse automatisk, for det skal fungere fint. Etter at forwarding er satt opp kan du låse ipadresse mot macadresse til hver enkelt PC (kan gjøres i de fleste routere). Endret 19. juni 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Ok! Så det jeg egentlig skal gjøre er å sette den trådløse ruteren til hoved ruter? Kjøpte ny trådløs ruter idag, og den gir automatisk ip adresser, men hvis jeg prøver med en nettverks kabel så må jeg skrive inn alt manuelt. Jeg har ikke mye peil på nettverk, men ødelegger jeg noe hvis jeg setter den trådløse ruteren som main? Hvis ikke jeg missforstår helt nå så er det vel det du prøver å si? Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Ok! Så det jeg egentlig skal gjøre er å sette den trådløse ruteren til hoved ruter? Kjøpte ny trådløs ruter idag, og den gir automatisk ip adresser, men hvis jeg prøver med en nettverks kabel så må jeg skrive inn alt manuelt. Jeg har ikke mye peil på nettverk, men ødelegger jeg noe hvis jeg setter den trådløse ruteren som main? Hvis ikke jeg missforstår helt nå så er det vel det du prøver å si? Jeg har åpnet porter på den nye trådløse ruteren, men det står fortsatt at de er stengt når jeg sjekker på forskjellige sider. Btw hvorfor står det en helt annen ip når jeg tar look up på meg selv? Skjønner egentlig ikke så masse nå, har satt opp en statisk ip, pga det stod at jeg skulle gjøre det på portforwarding.com. Men jeg får ikke opp den ipen når jeg sjekker forskjellige look up adresser på google. Hva bør jeg gjør? Er det sånn at den lyseboksen bestemmer over den trådløseruteren på en måte? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Den ipadressen du får f.eks her er din internettadresse. Den er forskjellig fra de lokale adressene du får (192.xxx eller 10.xxx). Det første du må finne ut av er om den boksen som står etter sentralen er en router eller en switch. Koble en PC rett på den routeren og se hvilken ipadresse du får. Sjekk også hvilken internettadresse det står i routeren (WAN). Hvis det er en router må du forwarde porter i den før det vil fungere som du ønsker. Jeg mente ikke du skulle sette trådløs router til hovedrouter, men at du skulle gjøre den om til et 'dumt' aksesspunkt for trådløse signaler. Da slipper du nemlig å forwarde porter i den. Endret 20. juni 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Den ipadressen du får f.eks her er din internettadresse.Den er forskjellig fra de lokale adressene du får (192.xxx eller 10.xxx). Det første du må finne ut av er om den boksen som står etter sentralen er en router eller en switch. Koble en PC rett på den routeren og se hvilken ipadresse du får. Sjekk også hvilken internettadresse det står i routeren (WAN). Hvis det er en router må du forwarde porter i den før det vil fungere som du ønsker. Jeg mente ikke du skulle sette trådløs router til hovedrouter, men at du skulle gjøre den om til et 'dumt' aksesspunkt for trådløse signaler. Da slipper du nemlig å forwarde porter i den. Men bør jeg ikke forwarde porter i hovedruteren også da? Det er sånn at først kommer lyseboksen(sentralen) så kommer den switchen, så kommer den nye trådløse ruteren. Men hvorfor har det ikke noe å si om jeg åpner porter på den trådløse? Når jeg sjekker om de portene er åpne så står det at de er lukket på min adresse. Eller så pinger den ut når den prøver å få kontakt med ruteren min. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg sier at hvis du setter opp trådløsrouteren som aksesspunkt så slipper du å forwarde porter i den. Dette forutsetter at 'switchen' foran den er en router eller at du får tildelt nok ipadresser fra Lyse. Dette blir en evighetstråd om du ikke opplyser hva slags hardware du har. Hva heter den switchen du har mellom sentralen og trådløsrouteren (navn & nummer). Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Det er en Linksys EZXS55W. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 OK, så det er en switch. Sjekk om du får åpne porter om du kobler deg til på hjemmesentralen. Hvilken ipadresse får du når du går i dosvindu (CMD) og skriver ipconfig når du er koblet rett til sentralen? Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Det er akkurat det som er tingen:P Hvis jeg kobler meg direkte opp til hjemmesentralen så får jeg ikke noe ip. Derfor må jeg skrive inn alt manuelt. Da skriver jeg inn det dama mi sin pc har. Og på denne måten kommer jeg meg inn på internett ved bruk av kabel. Den deler ikke ut automatisk, har prøvd å fikse dette før, men har aldri fått det til. :S Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 OK, det høres merkelig ut. Det får nesten noen med Lyse kommentere. Hvilken ipadresse er det du taster inn for å koble deg rett på? Holder med 3 første siffer. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg bruker 10.30 osv, når jeg vil koble meg direkte på sentralen, men nå har jeg tatt en kabel rett på den trådløse, så nå får jeg automatisk ip adresse, men kommer meg fortsatt ikke inn på warcraft 3, har ogsa forwarda portene 6112 - 6119 + 4000 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Når du har en 10.xxx adresse så står det en router en plass foran som sperrer for deg. Jeg er litt usikker på hvordan det gjøres hos Lyse. Har inntrykk av at de fleste får internett-IP hos de. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Å? sier du det.. Hmm, får vel prøve å ringe dem da. Er vel det lureste? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Kan ikke skade å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå