Gå til innhold

Kjøleteknikk og kjøleprinsipper


zitrux

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha lest gjennom de første 12 sidene på forumet syntes jeg det mangler en god diskusjon på generell kjøleteknikk. Derfor håper jeg å få igang en god diskusjonstråd. Da tenker jeg ikke kun på hvilke vifter og merke man skal bruke, men hvorden man skal oppnå best effekt med det utstyret man har. Samtidig hvilke prinsipper og egenskaper man ønsker for å oppnå en god kjøling.

 

Min erfaing er ikke spesiell eller dyp hva pc-bygging angår, men jeg har litt peil på ventilasjon, luftstrømmer og varmediffusjon (varmeavgivning mellom to soner/materialer). For de som lurer er jeg snart ferdigutdannet byggningsingeniør og brannmann, og har lært/erfart diverse prinsipper gjennom dette.

 

I denne posten vil jeg prøve og forklare det jeg vet, en liten guide, og så ønsker jeg en videre diskusjon konkret om kjøling innen data, både erfaringer og løse tanker. Arrester meg gjerne om jeg har feil, jeg er bare ett menneske.

 

Så, til prinsippene:

 

 

Hva ønsker vi ved en god kjøling?

 

1. En størst mulig temperaturforskjell mellom det som skal kjøle og det som skal kjøles. (Siden det som skal kjøles, cpu, gpu, osv, har sin gitte temperatur er det selvfølgelig luften som må være så kald om mulig). Dette fordi varmeavgivningen går mye raskere ved stor differanse, og varmen vil dermed ledes raskere bort fra de kritiske komponentene.

 

2. En god gjennomstrømning. Med en god gjennomstrømning mener vi mye luft, men kanskje viktigere en rask gjennomstrømning. En tommelfingerregel vi bruker i brannvesenet ved utluftning av gasser/røyk/varme er at vi trenger DOBBEL SÅ STOR INNGANG SOM UTGANG. Da vil luften som blir presset inn av vifter øke hastigheten innover i bygget/kabinettet. Vi oppnår da to ting: 1. Den luften som til enhver tid passerer et gitt punkt vil ikke bli oppvarmet like mye og vi opprettholder maksimal varmediffusjon pga stor temperaturforskjell. 2. Samtidig vil det passere flere "luftpartikler" over samme punkt på f.eks CPU'en og dermed blir "varmestrålene" oftere bli ført bort. Vi får bedre kjøleegenskaper!

 

Punkt over er noe jeg har sett gå igjen i mange "Hjelp med for høy temperatur"-postene her på forumet. En stor nybegnnerfeil er at man "vil ha bort" den varme luften. Da velger man å sette viftene til å suge ut luften. Det som ofte skjer da er at man ikke får nok frisk luft inn i kabinettet og ut-viftene blir stående på full speed uten at de flytter nevneverdig med luftmenger. Husk derfor: Minst like mye luft inn som ut!

 

3. En plass der luften kan bevege seg fritt på. Luften trenger tomrom til å forflytte seg. Det er ikke så mange kroker, komponenter og ledinger som skal til før gjennomstrømningen blir betydelig svekket. Dette kan også skape "dørom" i kabinettet der det er tilnærmet ingen luftbevegelse, f.eks under nederste PCI-kort og mellom skjermkort i SLI. Her kan små saktegående vifter, (orginale cpu-vifter på lav RPM er geniale til dette), lage den nødvendige luftbevegelsen.

 

4. Størst mulig overflate på det som skal kjøles. Dette kan være litt vanskelig å modifisere, men man kan gå til innkjøp av større kjøleribber og f.eks små ribber som kan settes rundt på hovedkort, lydkort, minne +++.

 

 

 

Dette er hva jeg kommer på i farten. Og ja, jeg kunne skrevet det mye kortere, men jeg valgte å forklare litt prinsipper bak dette også. Så, kort sagt:

 

- Størst mulig temperaturforskjell mellom det som skal kjøles og det som skal kjøle.

 

- MYE frisk innluft! Skal luft fjernes fra kabinettet må minst tilsvarende mengde luft komme inn en plass.

 

- God plass til luften å bevege seg, unngå "dørom".

 

 

Jeg har desverre ingen bilder eller tegninger til å vise hva jeg mener. Men jeg hadde håpet andre som har bygget gode kabinetter kan dele sine bilder/erfaringer over løsninger i denne tråden. Om vi får til en god tråd her slipper vi kanskje en del av de like trådene som blir laget.

 

PS. om folk har linker til andre gode giuder, så post dem også!

 

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...