HulkHaugen Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 hmm, får vel bare finne meg i det da, men syntes det bør være unødvendig på en htpc. Har litt peiling på data, startet med å formattere og bygge maskiner når dos 6.22 og windows 3.11 var det feteste på markedet, hehe. Men Linux er fortsatt litt ute i det blå. Er vel ikke så mange som gidder å hacke linux systemer uansett, er det det da? Men en irriterende ting: FF3 bruker jo helt andre fonter og størrelser i ubuntu enn windows, noe som er vanskeligere å lese på storskjermen, samt at startsiden min ser føkket ut Børres Startside. I Ubunto så blir søkeboksene ekstra brede, så søkeknappen kommer på linjen under, og det er irriterende.. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 System -> Innstillingar -> Utsjåande Der kan du leike deg med fontar/fontstørrelse osv til du blir nøgd Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 det er veldig mulig at den registrerer passordet når du skriver det inn... det kommer bare IKKE opp som ****** og lignende. Det ser ut som den står stille fram til du trykker enter. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 System -> Innstillingar -> Utsjåande Der kan du leike deg med fontar/fontstørrelse osv til du blir nøgd blir ikke helt "nøgd" fordi jeg altså... Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Fontene blir kanskje bedre om du installerer ubuntu-restricted-extras ? Den pakken drar med seg de Windows-fontene du sikkert er vant til. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 men hvorfor blir <input type="text"..../> feltene mye større i FF3 Linux enn i FF3,2/Opera9.x/IE6,7 etc i Windows? Sizen er jo spesifisert i taggen....? Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 det er ikke oppløsning som gjør det da? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 nei, ikke når bredden på elementene er spesifisert, da skal alt passe uansett, og bildet er konstant uansett hva du gjør med bildet. dessuten bruker jeg 1024x768 i både Linux og Windows. Se selv da http://hulkhaugen.110mb.com der er det 6 søkemotorer, og hvis du bruker Windows vil du se at logoen, tekstfeltet og søkeknappen er på en linje, mens i Ubuntu og FF3 blir søkeknappen dyttet og danner en egen linje bare for denne. Jeg tror det er fordi linux Ubuntu bruker en bredere font som utvider størrelsen på tekstfeltet drastisk. Men dette er jo egentlig en bagatell jeg kanskje kan utbedre med litt html/css endringer. Noen som vet om en universal font for Windows og Linux som ser ok ut i en internettside? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Som sagt tidligere.. installer pakken ubuntu-restricted-extras Da får du microsoft-fontene, flashplugin og andre ting som ubuntu ikke kan ta med som standard. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 ser fortsatt rart ut på min startside, men det kan jeg nok fikse med litt xhtml koding kommer nok med flere problemstillinger fremover Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Har du stilt standardfonten i Firefox til Times New Roman? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) næ, fulgte den med i ubuntu-restricted-extras? trodde jeg sjekket det, men kan se igjen. men det kan jeg jo spesifisere i .css fila mi, så jeg tilpasser nettsiden istedenfor nettleseren... EDIT: Forøvrig, tror jeg bruker Verdana som standardfont... Endret 19. juni 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 passordet vises ikke i stjerner slik at ingen kan se hvor langt passordet du skriver inn er. Som tidligere nevnt finner du det meste du trenger under Applications -> Add/Remove Du må ikke bruke terminal hvis du ikke vil. Men, etter å ha lært seg litt terminalbruk, oppdager man at terminalen kan løse mange oppgaver raskere for deg enn et grafisk brukergrensesnitt. Velkommen til Linux Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Du må ikke bruke terminal hvis du ikke vil.Så hva skulle han gjort med den første feilmeldingen fra Synaptic uten terminalen? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 terminal passer meg fint, minner meg litt om gode gamle ms-dos dagene... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 HulkHaugen: De fleste Windows-systemer er satt opp slik at "alle" er superbrukere. Hva tror du er kilden til mange av problemene og ikke minst sikkerhetsrisikoene til Windows? Ja men jeg er ikke en av dem Syntes det er fryktelig tungvindt å måtte finne frem tastaturet på en mediacenter for å logge på.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 HulkHaugen: De fleste Windows-systemer er satt opp slik at "alle" er superbrukere. Hva tror du er kilden til mange av problemene og ikke minst sikkerhetsrisikoene til Windows? Ja men jeg er ikke en av dem Syntes det er fryktelig tungvindt å måtte finne frem tastaturet på en mediacenter for å logge på.. Poenget er at du IKKE skal være innlogget som root (superbruker). I Ubuntu er til og med root-kontoen disabled som default, så man kan bare midlertidig skaffe root-rettigheter med kommandoen sudo. Dette er en fin ting, og etterhvert som du har installert programmer og konfigurert systemet sånn du vil ha det, vil du heller ikke trenge root-rettigheter ofte. Når det gjelder din vanlige bruker så kan du skru på auto login om du ønsker. Bare ikke gjør det på PCer som uvedkommende har fysisk tilgang til Her vil jeg si linux er bedre enn Windows, fordi du har bedre muligheter til å differensiere passordsikkerheten. I Windows har man ett passord overalt, mens i Linux kan du f.eks. ha et langt og vanskelig passord (som bl.a. brukes til remote innlogging), mens du kan velge passordløs innlogging lokalt (via grafisk login med KDM/GDM). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå