Gå til innhold

Lærer meg Linux

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å "konvertere" fra xp til Linux, og prøver meg nå litt på Ubuntu 8.04. Først og fremst lurer jeg litt på filtyper. .tar.gz er vel linux sitt svar på .zip/.rar eller noe sånt, altså pakket? men hva er da .rpm og YUM? hva tilsvarer gode gamle .exe?

jeg får ikke installert noe på den maskinen!! lastet ned flashplayer nå, og den kom som en .so fil ut av .tar.gz filen, men det kan ikke kjøres...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tar.gz er en måte å pakke filer på ja, på samme måte som .zip og .rar. For å pakke ut en tar.gz fil kan du bruke følgende kommando i en terminal:

tar -xf filnavn.tar.gz

Bare husk å bytte directory (i mangel på norsk ord) med denne kommandoen:

cd /directory/

directory bytter du da ut med der hvor .tar.gz filen ligger. F.eks /home/brukernavn/

Jeg tror du burde glemme .exe filer så fort som mulig. Dersom du vil installere noe, så går du på system>administration>synaptic package manager og søker etter det du trenger. Du finner det helt sikkert der. Hvis det er noe du ikke finner, finner man nesten alltid debian pakker på nettet som er enkle å installere.

Lenke til kommentar

ja, det fulgte med et pakkeprogram til de filene. Men når jeg prøver å åpne Synaptics-greiene, så får jeg feilmeldingen:

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

E: _cache->open{} failed, please report.

hvis jeg skriver inn den kommandoen i terminal, får jeg av en eller annen grunn: "dpkg: ukjent opsjon -d"

hmm....

Du trenger ikke laste ned noe manuelt i ubuntu. benytt synaptics enten via gui'n, eller via konsoll. (apt-get install pakke)

og der kan man finne absolutt ALT?

Lenke til kommentar

ja, tar er en pakke med filer, .gz er en pakke med filer som er zippet, altså en tar som er pakket...

rpm er pakker til red hat og yum også til red hat? tror jeg?

mens pakker til ubuntu, som er basert på debian, er .deb

ubuntu er grusomt enkelt når det kommer til installasjon av programmer,

start opp shell

søk etter program dersom du ikke vet navnet: apt-cache search flash | grep player

du får en liste med svar på søket ditt som bla. viser: swf-player - Mozilla plugin for SWF files (Macromedia Flash)

apt-get install swf-player

trykk ja

ferdig.

Lenke til kommentar
ja, det fulgte med et pakkeprogram til de filene. Men når jeg prøver å åpne Synaptics-greiene, så får jeg feilmeldingen:

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

E: _cache->open{} failed, please report.

hvis jeg skriver inn den kommandoen i terminal, får jeg av en eller annen grunn: "dpkg: ukjent opsjon -d"

prøv igjen. ser ut til at du har skrevet "dpkg --configure -d" :dontgetit:

og der kan man finne absolutt ALT?

Pakkebrønnene jeg har aktivert i apt besto sist gang jeg kjørte den av omkring 133.000 unike programpakker, så rundt 98% av det du trenger finner du nok der

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
prøv igjen. ser ut til at du har skrevet "dpkg --configure -d" :dongetit:

nei jeg gjorde ikke det, fordi jeg brukt copy/paste, og jeg dobbelsjekket akkurat det.

EDIT: Nå prøvde jeg en gang til, uten å fjerne brukernavn@datamaskin:-$ først, og da fikk jeg beskjed om at jeg trengte superbrukertilgang...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
prøv igjen. ser ut til at du har skrevet "dpkg --configure -d" :dongetit:

nei jeg gjorde ikke det, fordi jeg brukt copy/paste, og jeg dobbelsjekket akkurat det.

EDIT: Nå prøvde jeg en gang til, uten å fjerne brukernavn@datamaskin:-$ først, og da fikk jeg beskjed om at jeg trengte superbrukertilgang...

Skriv sudo foran, og skriv inn passordet til brukeren din når meldingen om å skrive inn passord kommer opp.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører Ubuntu så skal du drite i rpm-filer og se etter deb-filer.

Nå det skal være sagt at med Ubuntu så trenger du ikke laste ned programmer som med Windows og Mac. Du trykker bare på Applications og så Add/Remove. Her søker du etter det du trenger, krysser av det du vil ha og trykker "Apply" så laster den ned og installerer det automatisk for deg. :)

Start (den enkle) pakke-programmet her:

appli-addremove.jpg

Så får du opp dette enklere programmet. :)

Add-remove.png

Dette er det enkleste grensesnittet, her finner man de mest populære programmene men ikke absolutt alt i "biblioteket" til Ubuntu. Til det trenger man et litt mer avansert program, dette heter Synaptic og du finner det i System -> Administration -> Synaptic Package Manager.

Du finner det her:

synaptic1.jpg

Synaptic ser slik ut:

ubuntu-synaptic.jpg

Ellers så kan du bruke metoden FOOrk nevner, som er akkurat det samme, bare i tekstversjon.

f..n ta da, den vil ikke registrere passordet jeg taster inn...

Da har du skrevet feil.

(Eller hvis du er uheldig så har du feil tegnsett på tastaturet, hvis du er i tvil om dette så fyr opp Text Editor eller Console(shell) og se om åøæ?^* og slike tegn vises rett.)

Lenke til kommentar

om det er at du ikke ser det er det bare usynelig istedenfor stjerner. når du får beskjed om å skrive inn, skriv inn og trykk enter selv om ingenting kommer opp, så skal den ta det.

godt mulig det ikke er det du mente, men stusset selv på at den ikke viste noe da jeg trykket.

Lenke til kommentar

passordet mitt er "1", bare for å gjøre det enkelt... det virker overalt ellers, men når jeg prøver å skrive det inn der den spør etter det i terminal, så skjer det ingenting... jeg får jo skrevet inn kommandoene etc...

om det er at du ikke ser det er det bare usynelig istedenfor stjerner. når du får beskjed om å skrive inn, skriv inn og trykk enter selv om ingenting kommer opp, så skal den ta det.

godt mulig det ikke er det du mente, men stusset selv på at den ikke viste noe da jeg trykket.

ha, var det ikke værre enn det? pussig at den ikke viser en stjerne eller lignende for å indikere at jeg faktisk trykker inn noe...

prøve litt videre nå..

Lenke til kommentar

HulkHaugen: De fleste Windows-systemer er satt opp slik at "alle" er superbrukere. Hva tror du er kilden til mange av problemene og ikke minst sikkerhetsrisikoene til Windows? ;)

Skriv heller inn passordet når det trengs, mye sikrere og mindre sjangse for at du gjorde noe alvorlig du ikke hadde tenkt å gjøre. (Det å skrive inn passord er en god påminnelse på at du gjør noe med systemet kontra fks. å bare surfe.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...