Gå til innhold

Slackware, X og Nvidia

Anbefalte innlegg

Har installert Slackware 8 på hovedpcen min. Problemet er at når den starter (Velger Linux i LILO, XP fungerer fint og startes også via LILO) opp blir det bare svart skjerm. Har en mistanke om at problemet er at X ikke er riktig satt opp, det virker som den starter opp slik den skal bare at jeg ikke får opp noe på skjermen.

Uansett, det jeg lurer på er hvordan jeg unngår at den starter X automatisk, det er sikkert en tast jeg kan holde nede under oppstart for å komme rett i konsollen? Det står sikkert i TFM et sted med noen her kan kanskje gi meg et kjapt svar?

P.S. Sliter også med å få X til å virke på min PC med VIA Epia M9000 (Både Slackware og Mandrake 9.1RC1). Dersom noen har satt opp dette er jeg takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X starter ikkje automatisk i slackware. Så det du opplever er nok en feilkonfigurerert lilo. Start opp maskinen med en boot disk/cd og endre vga=X innstillingen i /etc/lilo.conf til vga=normal. Eller til en fungereden framebuffer innstilling.

Dette er vis du har en helt ny innstallasjon og ikkje har tukla med noe i kernelen :p

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg har en helt ny installasjon og ikke tuklet med kernel. Lilo ligger på MBR. Problemet er at jeg ikke har laget et bootdisk da jeg ikke har diskettstasjon.

Hvis jeg booter med Slackware ISOen jeg brukte til installasjon finner jeg ingen Lilo-filer i /ETC.

Regner med det er et eller annet enkelt jeg ikke har forstått, men jeg er dessverre ganske Linux n00b.

Lenke til kommentar

Når du bootet fra Slackware CDen

skreiv du:

"bare.i /dev/hdax noinitrd ro"

/dev/hda x for nr på partisjon, antar at du har ide.

hvis du ikke finner noen /etc/lilo.conf.

vil jeg anbefale å installere på nytt hvis du

er ganske ny innen linux.

Lenke til kommentar

Takker og bukker. Fikk bootet med CDen, måtte bare legge til root= foran /dev/hda5. Og da kom jeg inn på Linuxpartisjonene mine og fikk endret til vga=normal i lilo.conf.

Nå er problemet at DVI-utgangen min ikke virker når jeg starter x, bare analogutgangen. Regner med det ordner seg med installering av driver fra Nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...