Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heve bil! (4x4)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke!

Du vil få en bil som blir bortimot ubrukelig på landeveien dersom du hever den

Den vil bli ustabil og logre, blir nesten som å kjøre en geleklomp

 

Det som eventuelt kan være allternativet er jo støtdempere med heve og senke funksjon ved hjelp av luft

Da kan du heve bilen ved behov og slippe den ned til normalt nivå igjen når du skal ut på landeveien igjen

Da har du jo den ultimate løsningen og slipper å gå på kompromiss med komfort og kjøreegenskaper

Samme prinsippet som det er på citroengene, bare at disse bruker hydrolikolje i stedet for luft

 

Mvh support81

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Manuell nivåregulering er tilgjengelig på mange biler (ihvertfall fra Opel), fra Astra og oppover, men jeg har kun sett dette på stasjonsvogner.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke!

har lite justeringmuligheter bak og når den får kubein etter senking eller omvendt med heving så får den større rullomkrets bak og det ødelegger fordelingskasse de er ikke akkurat solide ifra før på vectran. Så jeg vil fraråde det egentlig men alt med måte sies det så du kan nok senke\heve litt.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke!

har lite justeringmuligheter bak og når den får kubein etter senking eller omvendt med heving så får den større rullomkrets bak og det ødelegger fordelingskasse de er ikke akkurat solide ifra før på vectran. Så jeg vil fraråde det egentlig men alt med måte sies det så du kan nok senke\heve litt.

 

Hvorfor skulle diameteren på dekket øke ved senking/heving?

 

Dekket vil vel heller bli mindre da det vil slites svært fort i inner-/ytterkant.

Lenke til kommentar

Hvis det er jævlig langt til hytta og du må kjøre bil helt fram har du vel igrunnen kjøpt feil bil..

 

Ang. luftfyllte bakdempere der man fyller på i bagasjerommet så var Monroe store på det på 80-tallet og starten av 90. Finnes på drøssevis av biler, satt slik på volvoen min også men det er demontert

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke!

har lite justeringmuligheter bak og når den får kubein etter senking eller omvendt med heving så får den større rullomkrets bak og det ødelegger fordelingskasse de er ikke akkurat solide ifra før på vectran. Så jeg vil fraråde det egentlig men alt med måte sies det så du kan nok senke\heve litt.

 

Hvorfor skulle diameteren på dekket øke ved senking/heving?

 

Dekket vil vel heller bli mindre da det vil slites svært fort i inner-/ytterkant.

Ja, mulig jeg tar feil det er noe jeg har hørt.. Men er helt sikker på at det er enkelte 4x4 biler man ikke skal senke\heve nettopp pga fordelingskassa eller noe i drivlinjen for det har jeg hørt historier om mange ganger..

Men det varierer ifra biltype til biltype men er ikke noe hemmelighet at fordelings kassa på vectra\calibra er svake originalt

 

edit: det blir den samme effekten hvis det blir mindre rulleomkrets bak enn større men det er jo minimalt så litt rart hvis det er derfor fordelingskassa på vectra ryker.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...