Gå til innhold

Åslaug Haga går av

Hagas avgang  

88 stemmer

1. 1. Var det riktig av Åslaug Haga å gå av?

• Ja
      61
    • Nei
      15
    • Vet ikke/ingen formening
      12
  2. 2. Mener du media gikk for langt i sin dekning av Haga?

• Ja
      31
    • Nei
      51
    • Vet ikke/ingen formening
      6

Anbefalte innlegg

Synes det er bra at Åslaug Haga går av! Hurra! :new_woot:

Og der ser vi antagelig et poeng: Noen synes det er bra at hun går av. Årsaken er ikke så vesentlig, så lenge man har noe på henne.

Vi krever en høyere standard av politiske motstandere enn av de vi stemmer på. Det ser vi i tråder som denne. Derfor var det forumets "venstreside" som angrep Sandberg mens FrP-tilhengerne sa "Han var ikke full", mens nå er rollene bytte om.

Geir :)

Jeg er enig. Man graver og graver etter dritt om politikerne helt til man finner noe, og så lager man en kjempestor sak om det ved å manipulere bilder og hisse opp befolkningen med store overskrifter og overdrivelser. Et bedre eksempel en Sandberghysteriet finnes ikke.

Nå vil jeg ikke si at det er bra man bygger ut brygger uten tilatelse, og man må ta til rette at det er gjort en feil, men når saken blir blåst opp så mye at politikeren må gå av, går det for langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens: "Ho gjekk av på grunn av på grunn av helsa" :wallbash:

Ho juksa med skatten å måtte gå av, enklare er det ikke. :idea:

Men hvorfor det? Om det faktisk er juks er det vel litt opp til skattemyndighetene å avgjøre, det går an å gjøre feil uten at det er juks. Uansett skal hun selvsagt gjøre opp for seg, men hvorfor skal en politiker måtte gå av av den grunn?

Hvis hun bevisst har løyet om disse forholdene er det en annen sak. Det blri som Bill Clinton: Det var ikke (eller burde ikke vært) sidespranget som felte ham, det var en privat feil og ikke en politisk. Men når han løy under ed så var han ferdig.

Lenke til kommentar
Jeg er som så ofte mer opptatt av pressens jakt på fjæra som kan bli til fem høns. Politikere er mennesker, og gjør menneskelige feil. Det er ingen grunn til å blåse det ut av proporsjoner.

Pressen burde bruke mer tid på saker som viser systemfeil, som Arnstad-saken og barneombudssaken, og mindre på å vise at politikere ikke er noe mer feilfrie enn oss andre.

Er utrolig enig med deg på generelt grunnlag at pressen bruker mye tid på å blåse opp ei lita fjær til flere høns.

I denne spesielle saken synes jeg det er klart at hun burde gå spesielt fordi det er akkurat i det området som hun selv skriver lovene, da er det ekstra viktig å overholde dem. I tillegg kom det flere saker etter hvorandre pluss at når hun først la frem sannheten viste det seg senere å ikke være sant likevel.

Hadde det vært noen andre, f. eks. en annen statsråd hadde en paddeflat unnskyldning vært nok men så klart ikke i dette tilfellet der hun selv vedtar lover hun bryter....

Edit:

En annen ting er at offentlige personer under litt ekstra press er sikkert de i hele Norge som sykemelder seg mest, det synes jeg faktisk ligge på grensen til å utnytte systemet vi har.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Personlig reagerer jeg mest på at hun etter sigende ble sykemeldt i fire uker og går av grunnet høyt blodtrykk. Hvem andre i dette landet blir egentlig sykemeldt og får full pensjon på grunn av forhøyet somatisk blodtrykk? Ingen jeg har hørt om, hvertfall.

Og at dette er en konspirasjon for å ta en politiker på venstresiden (er ikke SP forresten i midten?), er rett og slett for dumt når snøballen om alt hun har gjort ulovlig og galt er i ferd med å bli et snøskred.

Hennes avgang er intet mindre enn en innrømmelse.

Lenke til kommentar
Enten det er en Jan P Syse som er litt for sent ute med regnskapene i boligsameiet, en Søviknes som har et sidesprang, en Sandberg som går beruset på Stortingets talerstol eller en av de mange andre eksemplene på at pressen koker suppe på rimelig tynn kraft.

Det spesielle her er at de tar noen fra den politiske venstresiden. Så du mye oppslag om Jaglands sidesprang eller hans skattesvindel?

Synes hele saken er helt latterlig. Ikke rart hun får høyt blodtrykk sånn som pressen blusser opp en så og si bagatell.
En "så og si bagatell" som vanlige folk risikerer flere hundre tusen i bot for... og det takket være partier som det Haga ledet.
Lenke til kommentar
Personlig reagerer jeg mest på at hun etter sigende ble sykemeldt i fire uker og går av grunnet høyt blodtrykk. Hvem andre i dette landet blir egentlig sykemeldt og får full pensjon på grunn av forhøyet somatisk blodtrykk? Ingen jeg har hørt om, hvertfall.

Og at dette er en konspirasjon for å ta en politiker på venstresiden (er ikke SP forresten i midten?), er rett og slett for dumt når snøballen om alt hun har gjort ulovlig og galt er i ferd med å bli et snøskred.

Hennes avgang er intet mindre enn en innrømmelse.

SP er til venstre for høyre-siden.

Hun har gjort noe som ikke var lov, men var ikke klar over det selv. Det er trolig noe vi alle gjør hver dag, men vi er ikke nødt til å si opp jobben vår av den grunn.

Haga har vært en av de beste politikerene i denne regjeringen. Hun har faktisk gjort mye, satt fingeren på mye og vist at vi er nødt til å gjøre noe med den energipolitiske situasjonen vi har i Norge. Det er trist at Haga må forlate politikken på denne måten.

Lenke til kommentar
Det spesielle her er at de tar noen fra den politiske venstresiden. Så du mye oppslag om Jaglands sidesprang eller hans skattesvindel?

Nettopp derfor bør vi på "høyresiden" være forsiktige med å hive oss på hylekoret nå. Vi vet at dette så altfor ofte rammer politikere på "vår" side. At det for en gangs skyld er en fra SP og ikke fra FrP bør ikke får folk til å miste hodet i gleden over å få ta igjen...

En "så og si bagatell" som vanlige folk risikerer flere hundre tusen i bot for... og det takket være partier som det Haga ledet.

Nei, det gjør vi vanlige folk ikke. Syndene var bagatellmessige, og boten var på symbolske 7500 kroner i den ene saken.

Lenke til kommentar
Hvilket snøskred, anonymouse? Så vidt jeg vet er det snakk om to bagatellmessige saker: En ulovlig brygge, som ga ektemannen en bot på størrelse med en middels fartsbot, og utleie av et stabbur uten godkjenning.

Det var først ulovlig utleie fra 2005 som hun vedkjente seg, etter absløring måtte hun så innrømme at det var fra 2002, etter enda en avsløring om utleie fra 1998 var hun stum.

+ antatt skatteundragelse

+merkelig forhold til forvaltning "Svarer dere ikke innen 2 uker regner jeg med at jeg får lov"

+ inhabel ansettelse...som hun løyg om

+ støtte til OL-kanditat før utvelgelse ... som hun løyg om

Virker ikke helt som om oppriktighet er hennes sterke side.

Lenke til kommentar
TWFA: En legmann ville omtrent blitt puttet i fengsel for liknende overtredelser.

Nei, det ville han ikke. Jeg er så heldig å bo i en by med en avis (BT) som ikke kan bestemme seg for om de skal være seriøs riksaktør eller tabloid provinsblekke. De slår opp slike små-saker hele tiden, enten det er en fisker som har "glemt" å betale skatt eller en nabokrangel om en ulovlig terasse. Stort sett er reaksjonene av typen "stabburet er ulovlig oppført og må rives".

Lenke til kommentar
TWFA: En legmann ville omtrent blitt puttet i fengsel for liknende overtredelser.

Nei, det ville han ikke. Jeg er så heldig å bo i en by med en avis (BT) som ikke kan bestemme seg for om de skal være seriøs riksaktør eller tabloid provinsblekke. De slår opp slike små-saker hele tiden, enten det er en fisker som har "glemt" å betale skatt eller en nabokrangel om en ulovlig terasse. Stort sett er reaksjonene av typen "stabburet er ulovlig oppført og må rives".

Vel, mutter glemte å betale skatt, hun ble dømt til 1 år bak murene. Selv om det hele bero på en missforståelse og pengene som var utestående ble betalt. Så jo, menigmann blir puttet i fengsel for liknende affærer.

Lenke til kommentar

Nettopp derfor bør vi på "høyresiden" være forsiktige med å hive oss på hylekoret nå. Vi vet at dette så altfor ofte rammer politikere på "vår" side. At det for en gangs skyld er en fra SP og ikke fra FrP bør ikke får folk til å miste hodet i gleden over å få ta igjen...

Nei, det gjør vi vanlige folk ikke. Syndene var bagatellmessige, og boten var på symbolske 7500 kroner i den ene saken.

løy hun ikke om at det bare hadde foregått siden 2002, mens en leieboer kunne bekrefte at han bodde der i 98/99?

Lenke til kommentar
Vel, mutter glemte å betale skatt, hun ble dømt til 1 år bak murene. Selv om det hele bero på en missforståelse og pengene som var utestående ble betalt. Så jo, menigmann blir puttet i fengsel for liknende affærer.

Generalisering over en lav sko ... Mordi gjorde neppe det samme som Haga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...