Gå til innhold

[Løst] Nye kontor-PCer! Pris, maks 4000kr (eks.skjerm)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal gå til innkjøp på 5-6 nye kontor-PCer.

Først vil jeg bare fortelle raskt hvilke PCer som er her per i dag, for sammenligningens skyld og slik at dere kan hjelpe meg med å få kjøpt pcer som yter bedre osv.

En tilfeldig PC på kontoret per i dag:

AMD Athlon XP 1800+, 1.52ghz

1GB DDR(1!) :) Ram (tror det er PC3200, orket ikke åpne å sjekke)

250 GB WD Sata HD

ASRock K7S41 / K7S41GX Hovedkort, med integrert skjermkort, LAN osv.

Kjører på Windows XP

De nye PCene som skal kjøpes bør være en rimelig god oppdatering, siden de mest sannsynlig ikke vil byttes igjen før de neste 3 årene kanskje.

PCene brukes til:

-Generell Internett bruk

-Bruk av bestillingssystem, enkelt brukersnitt med tekstfelt og knapper, krever så og si ingenting.

-Bruk av Office 2003, og mail på MS Outlook 2003 (bruker office 2003 siden det fremdeles brukes på exchange serveren vår)

-Adobe PDF

-Autocad , vising tegning i DAK (brukes sjelden og av få personer)

-Diverse regnskapsprogram osv.

----------------------------------------------------------------------------

Da har dere fått litt info :)

Jeg har raskt satt i sammen en PC som kan være ett alternativ:

Komplett Office i25:

In-Win S617 Midi Tower ATX Sort/Sølv

MSI P6NGM-FD, nForce-630i+GF7100, m-ATX

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5

Gainward GeForce 8500GT 512MB DDR2,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE

Logitech Deluxe 250 Keyboard NO

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort

PRIS = 4.195,- inkl MVA

Hva synes dere om denne som kontorPC ? Virker den grei ? Endringer ?

Også helt til slutt, hvor mye forskjell vil det være på ett integrert skjermkort på HKet i forhold til ett eget PCI-express kort som her ?

Endret av Jdronnen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ikke ved de fleste av folkene.

Men vi har en tegner på kontoret som bruker AutoCAD til daglig, og kanskje 1 som har autocad til å se tegninger på. Resten bruker det ikke.

Men vil ikke dedikert skjermkort ha noen som helst effekt på feks visning av PDF, etc ?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har et gammelt X300 eller X500 kort på PCen jeg bruker til ACAD. Jeg kan ikke se at jeg trenger et bedre skjermkort. Tidligere har jeg hatt Matrox-kort, uten at jeg merker stor forskjell fra det. Om noe på min PC skulle vært oppgradert ville jeg hatt 4 GB minne og raskere prosessor! :)

Poenget er at et integrert skjermkort vil være godt nok for autocad også. Når det gjelder PDF har skjermkortet liten betydning. Mulig det kan ha noe å si for fargegjengivelsen, men det er tvilsomt at en regnskapsfører vil reagere på dette.

Lenke til kommentar

Hehe enig i den ;)

Ja selvfølgelig vil jo minnet i første omgang kanskje være det beste å ha mer av, men jeg vil ikke over på Vista! (hater det som pesten, nye Windows ME om du spør om min mening) Så da vil det i hvert fall være snakk om oppgradering til 3GB minne da i stedet for.

Men vil ikke skjermkortet gå inn å hjelpe minnet dersom det blir brukt mye ? Man har jo desse skjermkortene som har delt minnet, og som stjeler minnet til RAM`en din, fungerer ikke det også motsatt ?

Lenke til kommentar

Ikke fra et dedikert skjermkort. Der vil minnet kun være tilgjengelig for skjermkortet.

Når det gjelder minne, DAK og XP, merker jeg en enorm ytelses forbedring ved å gå fra 1GB via 1,5GB til 2GB. Ved et forsøk på 3GB merket jeg ingen forskjell i forhold til 2GB. Over det er det ingen hensikt å teste for meg, da jeg kjører 32bit XP.

Lenke til kommentar

Ja.

Blir nok ikke noe oppgradering til 64bit XP eller Vista tror jeg.

Men hvordan ser PCen ut ellers da ?

Dersom jeg velger vekk oppgradering til 8500 GT skjermkortet så fulgte der med ett Geforce kort i 7-serien, usikker på hvilket det er. Men det kostet bare 432,- mer å ta 8500 kortet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...