illmatic. Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hei Jeg skal sette opp en billig stasjonær PC med mye diskplass, for å fungere som en filserver med film, musikk og annen lagring. Jeg vil altså ha alt slikt på den stasjonære, og bruke to bærbare til å spille av på (meg + samboers pc). I tillegg blir det streaming av film og musikk til en PS3. For å få dette best mulig har jeg noen spørsmål: Hvis alle enhetene som skal være koblet sammen, har støtte for trådløs nett g-standard, vil det bli mye lagging eller trege forbindelser/avspillinger da? Vil det bli mindre treghet om jeg kobler filserveren kablet til router, men lar de enhetene som skal lese av filserveren være trådløse? Hvilket operativsystem vil være best egnet for noe slikt, med støtte for de standardene jeg trenger? (PS3 bruker vel DLNA blant annet) Lenke til kommentar
likferd Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Hastigheten på trådløs skal ikke være noe hindring selv for å streame HD filmer, men du risikerer at filmen stopper opp av og til pga ustabil tilkobling til nettet. Fordel med kabel til serveren er jo at flere pc'er kan streame samtidig uten kapasitetsproblemer. Endret 19. juni 2008 av likferd Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Trådløst nett er jo mer eller mindere å be om pakketap, men er det rask nok overføring og man rekker retransmittere før det oppleves som hakking skal det jo gå. Men det fordrer jo f.eks. at du har bra utstyr (sender / mottager) og bor i et område uten for mye "støy" på 2,4GHz området. Bor du typisk i tettbebygd strøk, boligblokk o.l. kan det være mye av dette. Hvorfor ikke bare kable alt? Det høres jo ut som du egentlig bare mangler nok porter, så kjøp en billig 5-ports GBit switch og kable i vei. Hvis du bor i et hus / leilighet hvor det er vanskelig å få kablet, er kanskje Powerline-nett noe å vurdere? Endret 19. juni 2008 av Misantropen Lenke til kommentar
illmatic. Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Grunnen til at jeg vurderer trådløs, er at antenneuttaket og dermed modem og router er så å si midt i stua. Er greit nok å ha modem og router i bokhylla skjult bak noen bøker, men en stasjonær PC med støy/during er ikke så veldig fristende. Skal jeg ha den i en bod, må jeg kable litt vel mye. Vil egentlig ikke se eller høre noe til den i det hele tatt. Powerline-nett - hva er det? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Man sender høyfrekvente signaler gjennom kursene i huset ditt. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Funker det skikkelig? Mtp respons på online spill og sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå