Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL (instillinger)

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med 2 pcr, ene med 2 nettverkskort andre med 1 nettverkskort og en swich. Jeg har satt opp alt riktig.

Men hvordan setter jeg på "del oppkoblinga" på nettverket i Windows 2000? Så den andre PC'n også kommer seg på nettet.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken nettleverandør har du?

Er du koblet opp med dial-up via et modem eller via en router?

Om du er på dial-up (oppringt forbindelse) må du aktivere deling av internett-oppkoblingen. Gjøres ved å høyreklikke 'My network places' -> velg 'properties' -> Høyreklikk oppkoblingen som brukes -> 'Properties' igjen, og ett eller annet sted der skal du kunne velge å dele oppkoblingen med andre maskiner. (Er ikke 100% sikker på om det er riktig, men mener ihvertfall at det er der du må fikse noe).

Om du er via en router, trenger du bare å koble switch til denne, og koble de to pc'ene til switchen. Videre må du åpne trafikk på de portene som trengs (Eks. port 21 for ftp, 80 for http), du må også konfigurere i routeren hvilken trafikk som skal til hvilken pc (NAT). Pc'ene må selvf. også tilhøre samme nett. Eks.: Routeren har adressen 10.0.0.1, og pc'ene har 10.0.0.2 og 10.0.0.3.

Uansett trenger du ikke å bruke 2 nettverkskort i ene pc'en. Det holder å koble pc'ene til switchen og koble denne til modemet/routeren.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg kobler opp via Telenor ADSL (modem). Etter hva jeg har lest så trenger jeg 1 kort i maskinen min til å koble meg opp til nettet med. Og et kort til å koble meg på swichen med, siden dette ikke er en ruter.

Jeg har prøvd dette nå, men på maskin nr 2 står det bare kobler til proxy.online.no (har satt proxy på den) hvis jeg ikke setter opp en proxy server på maskin nr 2 kommer det bare kan ikke åpne siden blablabla..

Lenke til kommentar

Men når jeg skal bruke ICS. Hvilket av de 2 nettverkskortene i pc'n min skal dele internett da?

Regner med at det er det som går mot nettverket, men da får jeg bare opp en feilmelding om at det ikke går.. Trenger maskin nr 2 å bruke gateway og dns?

Lenke til kommentar

Ok, siden du da er på dial-up, skal det funke fint å koble telenor-modemet i uplink-porten i switchen, koble de 2 pc'ene til 2 av de 'vanlige' portene i switchen, sette de lokale ip-adressene på de to pc'ene slik at de er i samme nett, (slik jeg beskrev ovenfor, eks. 10.0.0.1 og 10.0.0.2, sjekk f.eks. at de får pinget hverandre etterpå) og til slutt må du aktivere

deling på den oppkoblingen du bruker. På maskinen som skal koble opp via den andre pc'en velger du å 'koble til internett via LAN'.

Hadde selv telenor adsl tidligere og gjorde det på denne måten. Funket helt fint. Du skal ikke bruke noe proxy, gateway eller dns og du trenger som sagt heller ikke å koble den ene pc'en direkte i nettverkskort nr. 2 på den andre pc'en.

Lenke til kommentar

Her kommer svaret

1. få nettverket til å virke

2. lag oppkobling til telenor på hovedmaskin

3. da starter vi :D

Ta maskinen med to lankort, koble til telenor med det ene

Det andre putter du i switchen

har du xp?

ja!

Enkelt å greit ta instalasjonscdn inn i hovedmaskinen, kjør så nettverkswizard, velg denne maskinen kobler til internett andre maskiner kobler gjennom denne, pek så til dial up tilkoblingen

På de andre, fjern proxy og slikt skit sett så inn cdn kjør wizarden, vi kobler til internett gjennom en annen maskin

nei :cry:

Hvilket os på alle maskiner?

Lenke til kommentar

Hasuwest skrev:

Nemidar, det funker ikke.. Tror det er fordi Telenor må jo ringes opp via det tulleball sakene dems, og da MÅ jeg bruke et kort til å ringe opp med og et til å være på nettverket med!

Jo, det vil fungere om alt er satt opp slik jeg har beskrevet (har som sagt selv hatt telenor sin dial-up og delt oppkobling mellom 3 pc'er på denne måten tidligere i ett og et halvt år), og nei, det er ikke nødvendig med 2 nettverkskort i en av pc'ene. Ikke tenk på det som at ett nettverkskort er på internett og ett er lokalt. (nettverkskortet ditt fungerer ikke som et modem som 'ringer opp' leverandøren din, det sørger bare for å koble deg til et eksternt nettverk).

Så lenge pc'en som ringer opp telenor har kontakt med både modem og den andre pc'en via switch/hub (en 'local area connection' og en 'dial-up' - connection knyttet til nettverkskortet som er koblet i switch/hub samt at nettadresser er satt riktig på begge pc'er), så er du i boks.

Har du sørget for at pc'ene finner hverandre på nettet? Det er 1ste bud ihvertfall. Om dette ikke er i orden vil ikke pc'ene finne hverandre uansett hvordan du kobler nettet.

Jeg anbefaler også, som en annen i tråden, å bruke raspppoe - driverne. Mye bedre og enklere enn det som Telenor gir til abonnentene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...