Gå til innhold

Dual Display - Hva slags skjermkort bør jeg velge

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen noen maskiner til kontorbruk, og ønsker å benytte to skjermer koblet til ett skjermkort.

Hadde vel egentlig i tankene å benytte to stk 22" med pivot, dvs jeg ønsker "portrait" akkurat som et stående A4 ark. Oppløsningen pr skjerm er vel typisk 1680 x 1050.

Støtter alle nye skjermkort Dual Display?

Tenker da f.eks. på skjermkort som har en DVI og en VGA utgang, evt to DVI utganger.

Så lenge disse maskinene aldri skal benyttes til spill, hvor kraftig GPU bør jeg velge?

Takker for alle innspill :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe at ett Radeon HD 2400 eller tilsvarende GeForce (8300) med dual DVI vil fungere helt fint. Ikke vits å gå for en DVI+VGA løsning i dag, du sparer noen fattige tiere på det, men bildekvaliteten på skjerm nr 2 blir synlig verre.

Lenke til kommentar

Nestne hvilket som helst billigkort fra Nvidia eller ATI støtter dual displays. Som MrLee sier, kjøp et med dual-DVI om du har DVI inngang på begge skjermene. Det blir enklest og best, og det koster veldig lite for et slikt kort.

Hvor kraftig GPUen er har ingen invirkning på ren 2D, kun på 3D, og til en mindre grad på evt. CPU avlastning under videoavspilling (dog de billigste modellene har som regel like god støtte for dette som de dyre modellene i samme generasjon).

-Stigma

Lenke til kommentar

Du bør i alle fall sjekke at driveren til programvaren støtter 2x portrait, men det gjør sikkert både nVidia og AMD.

Ellers bør et hvilket som helst skjemkort duge. Men det kan være lurt å kjøpe en ny modell, for å få full støtte for video-akselerering osv.

Kanskje også skaffe skjemkort med kjøleribbe istedenfor vifte?

EDIT: Stigma kom før meg, men han nevnte i alle fall ikke kjøleribbe :D

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

ASUS EAH3650 SILENT MAGIC/HTDP/512M skulle være et helt greit og relativt nytt kort, til ca 450 kr. Vifteløst, dual-DVI og koster bare noen hundrelapper mer enn de rimeligste.

De rimeligste av HD 2400 og GeForce 8300/8500 er også ofte utstyrt med DVI + VGA og ikke 2 stk DVI. Samme problemet er på HD 3450 (som sikkert er bra nok). Sapphire Radeon HD 3470 256 MB til ca 350 kr har 2 ganger DVI.

Lenke til kommentar

Flott, takk for alle tilbakemeldingen jeg har fått :)

Ut i fra dette valgte jeg

SAPPHIRE RADEON HD 3470 256MB GDDR3 PCI-E DUAL-DVI

Den var rimelig, vifteløs, to DVI porter, og i tillegg har jeg sett fra før av at et Radeon 2400XT hadde driverprogramvare med støtte for "portrait", så da burde det vel også gjelde for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...