Gå til innhold

Varme i kabinett.. ?


johna

Anbefalte innlegg

Har nettopp støydempa mitt Chieftec-kabinett med skummatter fra biltema, brukes til demping i motorrom og torpedovegg i biler..

Funke helt genialt,, skar til selv. Billig var mattene og.. 8)

Uansett,, tempen på CPU og i kabinettet stiger selvfølgelig..

CPU ligger på ca 64*C full load..

Satte defor i en kabinettvifte i bakkuttaket like ved CPU. MEN,, er det bedre at viften suger ut luft, eller inn luft? Tenkte at hvis romtempen min er ganske høy, vil det bety lite å puffe ganske varm luft inn. Har dørvifte, så kom fram til at utsuging av varmluft vil være det beste i dette tilfellet? stemmer det?...... Lufta inn i kabinettet er jo ganske varm, siden jeg polstret det meste av hull og ledige flater :)

 

uansett, Støymatter fra biltema er geniale! 100x50cm 89,90.- :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kanskje det. Prøv begge metodene, og sjekk hva tempen blir... Hvis du blåser luft inn blir det overtrykk inne i kabinettet og har du filter på viften minsker mengden støv i kabinettet. Støv er ikke bra, støv er ikke bra for noe...

 

Lodotter kommer av seg selv, alt annet må man kjempe for...

Lenke til kommentar

Vet,, sendte igår 5stk HybelBjørner og diverse små ansamlinger av intelligent liv til de Evige Lodottmarker... :D

 

Verst var den Tjernobyl-Kaninen som hadde funnet varmehi mellom Cpu og Strømconnector til HK.. Etter en vill kamp med Vampyr800 Vacuum-autoRabbit-Detronisatorn fra Elkjøp, fikk jeg Eliminert udyret som hadde tatt tilhold bak fiendens linjer....

 

Man vet aldri når en Rabb-Ghost slår til.......

Lenke til kommentar
Vet,, sendte igår 5stk HybelBjørner og diverse små ansamlinger av intelligent liv til de Evige Lodottmarker... :D

 

Verst var den Tjernobyl-Kaninen som hadde funnet varmehi mellom Cpu og Strømconnector til HK.. Etter en vill kamp med Vampyr800 Vacuum-autoRabbit-Detronisatorn fra Elkjøp, fikk jeg Eliminert udyret som hadde tatt tilhold bak fiendens linjer....

 

Man vet aldri når en Rabb-Ghost slår til.......

føler med deg mann

Lenke til kommentar
Ta to vifter som suger inn i fronten og to som suger ut bak, eller kansje du kan lage en svær 120 vifte som suger ut varm luft i toppen av kabinettet? det ville vel blitt knalles :smile:

 

Støydempe kabinettet for så å putte i en drøss med vifter :-?

 

Sett viften til å trekke ut luft, lag et 80mm hull, sett på filter. Tett alle småhull (om ikke støydempingsmattene dekker de). Eventuelt sett på en vifte som trekker mindre inn enn den som trekker ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

La lufta strømme inn!

 

Lufta ute i rommet ditt vil alltid være kjøligere enn den noe oppvarmede lufta inni kabinettet.

 

Lag en luft-kanal slik at lufta blir styrt inn dikrekte til kjølevifta på CPU og ikke stikker av alle andre veier. CPUvifta blåser lufta inn på kjøleribba og videre ut i kabinettet. Deretter må lufta komme ut en plass: gjennom PSU.

 

Bare pass på at den oppvarmede lufta som kommer ut av PSU ikke blir dradd inn i luft-inntaket som skal kjøle CPU'en. Dette gjør du enkelt ved å lage en liten "spoiler" som styrer lufta opp bak PC'n.

Lenke til kommentar

Vifter bak skal blåse lufta ut, for å få bort varmen fra CPU.

 

Vifter foran skal blåse inn, for å få kjølig luft inn i kassa.

 

Det er GJENNOMstrømming som er poenget.

 

Dessuten så anbefaler AMD at man har en vifte bak like under poweret som blåser ut varmluft, og ingen foran.

De mener vifta foran bare lager unødig turbulens. Siden AMD tidligere har hatt mye problemer med at CPU har gått varm, og derfor fått et rykte for ustabilitet, så tror jeg de gutta har forska litt på akkurat det med luftstrømmer :-)

 

Edit: Dette forutsetter selvsagt at luften kan strømme normalt inn gjennom åpningene nede foran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...