NgZ Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 En Acer Aspire 4520 er ikke spesielt linuxvennlig i utgangspunktet. 64bit måtte jeg bare gi opp, men fortsatt fungerte det ikke tilfredsstillende, selv om en del ting bedret seg fra Ubuntu 7.10 til 8.04. (Maskinen startet opp, f.eks.) Jeg fikk nesten sjokk da jeg bestemte meg for å teste Mandriva i går. Først nektet live-cd-en å starte. Kjent problem. Fjernet vga-delen av boot-kommandoen, og da gikk det bedre. Den fant trådløsnettverket! Kortet med AR5007EG-chipset ble riktignok gjennkjent som noe annet, men det fungerer tilsynelatende fjellstøtt.Skjermkortet fungerte uten noe tukling. Smartkortstøtte gikk greit å installere, selv om jeg måtte starte demonen (?) opp manuelt. Vet ikke om jeg trengte å installere den ene kildekode-pakken jeg lastet ned fra buypass, men det stod at jeg skulle gjøre det. Pakken støttet hverken ./configure eller make install. Måtte bare kjøre scriptet. Sært. Men men. Å sette opp firefox til å bruke MS fonts der det er brukt gjenstår samt å finne ut hvorfor å ha mikrofonen aktivert gir støy i høyttalerne innimellom, når de er dempet på utgang. Eksterne harddisker fungerte som bare det på andre installasjonsforsøket (Det første gikk til helvete med en gang, Jeg SKAL lære meg å huske og ta backup av xorg.conf en gang..) Første gang måtte jeg legge til noe ntfs-tillegg for å få lov å skrive til dem. Jeg vurderer å hive ut KDE til fordel for xfce siden denne maskinen sannsynligvis kun kommer til å bli brukt på farten, men det finner jeg ut etter hvert. Hurtigtaster til terminal og diverse må legges inn, men satser på at det går uten for mye plunder. Må få endret litt i hurtigtastopsettet til KDE/Konqueror og. Backspace SKAL ta deg et nivå opp, om du spør meg. Lyd, bilde, video , og formatstøtte til begge deler lå inne fra start. Absolutt et pluss.Ikke bare er den i mine øyne bedre enn Ubuntu, men også mer klar til bruk rett ut av boksen. Vet ikke om denne tråden egentlig har interesse for noen, men endelig er jeg over på linux på laptopen (tror jeg). Hadde tenkt å sulle rundt med Arch, for å få det "sånn som jeg ville ha det", men tror nok det var en god idé å teste ut Mandriva først. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Kanskje jeg blir å prøve Mandriva på laptopen her da? Jeg har nemlig en Fujitsu Siemens Amilo M1420 som er allergisk mot alt som har med linux å gjøre. Jeg har prøvd Ubuntu, Linux Mint og Fedora 9 nå, ingen vil i det minste starte på pcen her. XP og Vista fungerer fint, men jeg vil jo selvsagt ha Linux på laptopen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Det er jo verdt en forsøk. Fant nettopp ut at Mandriva One kun støtter 880MB ram for å være mest mulig kompitabel. Fysj og æsj, kommer på hvorfor jeg snuste på Arch. Mn der hadde jeg neppe greid å sette opp noen ting. Skal heldigvis være greit å legge inn en ordentlig kjerne i stedet, skal restarte nå og se hvordan det går. red: det var heldigvis svært enkelt. Men likevel, det burde vært totalt unødvendig. Man burde ihvertfall fått muligheten til å velge dette under installasjonen. Endret 19. juni 2008 av NgZ Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Mandriva One Spring 2008 er bra det ! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg synes nå en begrensning på 880MB RAM er rimelig latterlig. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Anbefaler deg og likevel teste ut archlinux Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Jeg synes nå en begrensning på 880MB RAM er rimelig latterlig. Les uthevet skrift lenger ned! Åpne en terminal og skriv top. Da skal du kunne se hvor mye memory du har. "Kernel-enterprise -2.6" skal visst gi mere støtte for ram. Men dette vet jeg ikke så veldig mye om. "kernel-enterprise-2.6.* the Mandriva kernel for enterprises Available in "main", and therefore in the Standard Edition and downloaded ISO images. i686-optimised, multiple processor support (SMP), and highmem support for up to 64 GB. Typically the kernel carries a name in the form of "kernel-enterprise-2.6.17.5mdv", indicating the Linux kernel release ("2.6.17"), and the Mandriva's patch release ("5"). Mer: 2008 One detects only up to 880MB of RAM The One edition of Mandriva Linux 2008 uses a kernel build designed for compatibility with the widest possible range of systems, the kernel-desktop586 build. If you install One on a system with more than 880MB of RAM, not all of the RAM on the system will be detected and used. If you have only 1GB of RAM, there is nothing to be gained by switching kernels. Supporting more than 880MB of RAM inherently slows down the kernel slightly. The advantage you would gain by having the last 120MB of RAM detected is negated by the speed you lose by using a kernel with support for over 880MB of RAM. If you have more than 1GB of RAM, you will be able to gain the benefit of your extra memory by switching to the kernel-desktop kernel build. Unfortunately, this is made slightly complex if your system needs to use any drivers external to the kernel package, such as the NVIDIA or ATI proprietary graphics card drivers. A (nearly) full list of affected drivers follows: * nvidia71xx: Riva TNT through to GeForce 2 (high end, not 2MX) * nvidia96xx: GeForce 2MX, GeForce 3 and GeForce 4 cards * nvidia-current: later NVIDIA cards (GeForce FX and later) * fglrx: all ATI cards between Radeon 9500 and Radeon X1950 * fglrx-hd2000: ATI Radeon HD2xxx cards * madwifi: Atheros wireless chipsets * vboxvfs * vboxadd * unicorn * hsfmodem * hcfpcimodem * slmodem * virtualbox To switch from the kernel-desktop586 build to the kernel-desktop build, use the following procedure. First set up the official online software repositories, following the instructions here. Install the package kernel-desktop-latest. Then install all packages of the form (driver)-kernel-desktop-latest, where (driver) is one of the drivers in the list above that you believe is installed on your system. For instance, if your system has a GeForce 6600 graphics card, you would install the kernel-desktop-latest and nvidia-current-kernel-desktop-latest packages. If your system has a Radeon X850 graphics card and an Atheros wireless chipset, you would install the kernel-desktop-latest, fglrx-kernel-desktop-latest and madwifi-kernel-desktop-latest packages. You can have the list of the current installed (driver)-kernel-desktop-latest by asking : $ rpm -qa | grep kernel-desktop586-latest If you are unsure which, if any, of these drivers are needed on your system, you can simply install all of them in order to be safe. If you are not sure how to install packages, see this page. Once you have installed the necessary packages, you can simply restart your system. The new kernel build should be the default, and you should notice that this one recognizes all the memory your system contains. Unfortunately, the version number doesn't indicate the sub-version number of the kernel (in the example above the full kernel version used is 2.6.17.13). Normally, this kernel carries the same release number as the standard Mandriva kernel and is released in tandem." http://wiki.mandriva.com/en/Docs/Howto/Mandriva_Kernels Endret 19. juni 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Se fire poster over den posten din. Det var ikke noe problem, men for Ola og Kari Nordmann vil det være det. serrghi: Hehe, har ikke forkastet det helt, men med tanke på hvor mye styr det har vært med å få alt til å virke i andre distroer, vet jeg ikke om jeg orker å måtte gjøre dette helt manuelt i Arch. Hadde det vært en komplett Acer Aspire 4520-guide for Arch derimot.. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Se fire poster over den posten din. Det var ikke noe problem, men for Ola og Kari Nordmann vil det være det. serrghi: Hehe, har ikke forkastet det helt, men med tanke på hvor mye styr det har vært med å få alt til å virke i andre distroer, vet jeg ikke om jeg orker å måtte gjøre dette helt manuelt i Arch. Hadde det vært en komplett Acer Aspire 4520-guide for Arch derimot.. Å ja, jeg ble i hvert fall litt klokere . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå