Gå til innhold

Helt ny på dette...Kan noen hjelpe meg Canon Eos 40D/450D?

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg veldig igjen i trådstarters behov og tanker. Stod med 450D og 40D i hendene og var usikker på om jeg fikk nok igjen for 40D

Ebay ble fort utelukket da det var mye humbug, og at prisforskjell på husene ikke er store nok. En fordel å ha et hus kjøpt i Norge er det også.

Endte til slutt opp med 40D kit med 17-85 IS, som etter cashback kostet meg ca 9300.-

Argumentet for det var, byggekvalitet, raskere, bedre ergonomi, støt/støvsikkert.

Foruten dette sa jeg til meg selv, at siden jeg har litt erfaring fra analoge speilrefleks og vet litt basic om hva lukkertider, blenderåpning og brennvidde betyr for bildet, så anså jeg meg selv som en avansert amatør.

Jeg angrer ikke på kjøpet og kan si at ergonomi mhp tommelhjulet er det jeg setter mest pris på fra dag til dag. 12Mpixler savnes ikke da kitobjektets kvalitet ikke er god nok til å utnytte de siste 2 Mpixlene.

Jeg skal selv nå ta steget videre og investere i en 50mm 1,4 usm og en 580 ex blits. Dog, dette blir kjøpt fra bhphotovideo da det er mye å spare på slike produkter.

Lykke til med valget.

Endret av eppen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofokus på Tamron 17-50 er i de fleste tilfeller mer enn rask nok, og den er visstnok litt raskere enn Sigma selv om den bråker litt mer.

I tillegg har Tamron et veldig fint deksel som er mye mer praktisk enn Canon's om det betyr noe.

Canon 17-85 gir veldig rask autofokus på 40D, faktisk blant markedets raskeste.

Men den har jo mye dårligere lysstyrke enn Tamron.

Lenke til kommentar
cashbacken er sikkert bare fordi de vil bli kvitt "gamle kamera" før Eos 1000D blir lansert!

men det gjør da ingenting. Går ut i fra at Cashback kun gjelder fra forhandlere

Canon EOS 40D ble lansert høsten 2007. Det vil si at det er litt over et halvt år siden det ble lansert, og Canon har normalt sett rundt 18 måneder mellom hver produktlansering i hver klasse. Det vil si at en erstatter for 40D mest sannsynlig ikke kommer på markedet før rundt sommeren 2009.

Så da kan man vel neppe kalle 40D for et gammelt kamera. Dessuten er ikke EOS 1000D en konkurrent til 40D. 1000D er et kamera som ligger under 450D i både prisklasse og ytelse, faktisk!

Selv anbefaler jeg 40D. Men man bør helst gå i butikken å prøveholde litt selv. 450D er ufattelig lite i forhold til 40D, og det merkes! Samboeren min hadde nok valgt 450D fordi det passer hendene hennes bedre.

Lenke til kommentar

En liten korreksjon til bidz. 40D ble lansert i august 2007, så arvtageren blir mest sannsynlig lansert i februar (i forbindelse med PMA).

Det er nok 5D, og muligens 1D MkIII, som blir oppdatert i år. Sannsynligvis i forbindelse med Bejing OL.

Med det jeg vet idag, så hadde jeg nok gått for en 40D jeg også.

Tom

Lenke til kommentar

Vet du ikke hva du vil så kjøp 450D med standardzoomen eller 17-85mm IS, eller hvorfor ikke 400D med 17-85mm (men da får du ikke LiveView)? Begge kameraer er bra nok for de aller fleste. Bildestabilisator er viktig og det er stor blender også, men jeg ville valgt stabilisator om jeg måtte velge, og det må jeg med Canon hvis ikke prisen skal bli alt for høy.

SD eller CF kort spiller nesten ingen rolle lenger.

Mulig 40D er mer solid, men det er også større og tyngre og mer å dra på. Gi G5 til barna.

Lenke til kommentar
450D og 400D er gode å holde så fort man setter på et batterigrep ;)

Joda, jeg hadde selv 400D med BG-E3 og var veldig godt fornøyd, men 450D + batterigrep koster mer enn 40D.

Prisen på 450D er forresten satt ned til 5400, eller 5999 for kit hos japan photo. Antar at dem forsøker å følge elkjøp på pris.

Det medfører også at differansen mellom 450D og 40D har økt med 500 kroner.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Jeg har et pent brukt 400D-hus til salgs om du er interessert. Du kan få det for 3500 kroner om du vil. Så kan du kjøpe Tamron 17-50 og batterigrep for beløpet du sparer..

Send PM om du er interessert! ;)

Ikke for å ødelegge salgsmulighetene, men siden du annonserer i all offentlighet, tør jeg minne om at ny pris for 400D i øyeblikket er ca 3800,- (kun hus).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...