KVTL Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg har selv opplevd å bli kjørt ned av en som "kun" kjørte i 80- 100 km/ t i 50 sonen. I går så jeg en jenteunge som løp ut mellom to parkerte biler i en 50 sone. Hun ble nesten meid ned av en bil som kom i 20-30 km/t. Hadde sjåføren holdt fartsgrensen hadde det vært en trist historie. Hadde bilisten kjørt 100 km/t så hadde han sikkert passert stede lenge før hun løp ut.. Det var et grusomt usaklig innlegg. Om den bilisten hadde kjørt i 100 km/t, hadde han hatt stor risiko for å skade noen andre ved en annen anledning. Man kan ikke tenke på den måten, det blir det samme som at dagen din i dag hadde blitt HELT annerledes dersom du stod opp 10 min senere enn du faktisk gjorde. Når det er sagt, gjorde bilisten heldigvis helt rett i dette tilfellet. Han kjørte etter forholdene, ikke etter fartsgrensen, og unngikk å kjøre ned denne jenta. Alle som kjører med vettet i behold, vil automatisk slakke på farten dersom de kjører forbi situasjoner som f.eks. en familie som er på veg inn/ut av en bil, en ball som kommer trillende ut i vegen (som gjerne etterfølges av en unge som vil redde ballen sin), og lignende tilfeller. Så du mener at innlegget mitt er usaklig fordi vedkommende ikke klarte svingen inn dit han skulle, og mistet totalt kontroll over bilen sin fordi han holdt over 50 km/ t av hva som var lovlig fart? Når det gjelder innlegget/ eksemplet med den lille jenta så er det dette som er helt usaklig. Hadde hunn krysset veien og noen kom i 100 km/t, så hadde ikke sjåføren rukket å stoppe, det hadde han hvis han hadde holdt 30 km/t. Jeg tror det er en grunn til at for høy fart er ofte en gjenganger når det gjelder ulykker. De mente sikkert også at de hadde full kontroll over kjøretøyet. Akkura som en promillekjører mener han behersker kjøretøyet fullt ut. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Så du mener at innlegget mitt er usaklig fordi vedkommende ikke klarte svingen inn dit han skulle, og mistet totalt kontroll over bilen sin fordi han holdt over 50 km/ t av hva som var lovlig fart? Når det gjelder innlegget/ eksemplet med den lille jenta så er det dette som er helt usaklig. Hadde hunn krysset veien og noen kom i 100 km/t, så hadde ikke sjåføren rukket å stoppe, det hadde han hvis han hadde holdt 30 km/t. Jeg tror det er en grunn til at for høy fart er ofte en gjenganger når det gjelder ulykker. De mente sikkert også at de hadde full kontroll over kjøretøyet. Akkura som en promillekjører mener han behersker kjøretøyet fullt ut. Tydeligvis en liten feilquote på toppen der som ikke skulle vært med. Jeg sikta kun til eksempelet ditt. Ellers kan vi si oss enige Endret 6. juli 2008 av tor_erik Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kjører du over fartsgrense så kjører du uvettig. Det var jo en rimelig drøy uttalelse. Så 80 i 80 sonen er ikke forbundet med noe fare, men skulle jeg i et øyeblikks uoppmerksomhet ligge i 85 så utsetter jeg alt og alle for livstruende skader? En hver som ikke evner å forstå at trafikal ferdsel innebærer en gradering av risiko har ingenting på veien å gjøre. Så fort man setter seg i bilen tar man en risiko, den veier tross alt godt over et tonn og lar seg ikke stoppe så enkelt. Kjører man under fartsgrensen er ikke dette i seg selv en garanti for en vellykket kjøretur. Faktisk vil jeg påstå at de som mener de ikke har marginer til å kjøre i mer enn 80 i en vanlig norsk 80-sone på sommerstid burde holdt seg hjemme for de har tydeligvis ikke nok ledig mentalkapasitet til å takle uforutsette hendelser. Burde egentlig gi meg der men en siste tanke. Norske fartsgrenser er satt slik at de kan holdes i hele strekningen det gjelder, nesten uten unntak (noen steder er det jo skiltet med anbefalt grense for sving). Tror du ikke at det finnes steder langs disse strekningene der det er fullt forsvarlig (altså ved å holde samme risikonivå som man forbinder med vanlig kjøring) å ligge i både 90 og 100? Forsvarlig kjøring burde vektlegges, ikke paragrafrytteri... bli kvitt bilister som aldri bruker blinklys, ligger å presser på bilen foran, eller rett og slett halvsover bak rattet. Slike folk skaper ulykker, uavhengig av farten de holder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå