stich_it Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 må si at de gangene jeg har kjørt i hundresonene i norge (på E18 og E6 sikkert ikke alle men noen av dem iallefall) så kan man stort sett velge om man vil ligge ihøyrefeltet og bak noen som kjører under fartsgrensa eller ligge i venstrefeltet og over fartsgrensa med mellom 10 og 20 kilometer i timen. du kan jo også ligge å kjøre inn og ut mellom alle som kjører under fartsgrensen men av og til blir det veldig mange og jeg velger å følge flyten i forbikjøringsfeltet som er over fartsgrensen. har flere ganger kjørt forbi politiet i hundre-sonen i ca 110 - 120 både i følge med amnge andre og alene ute nat politiet har gjort noe som helst med et. av den grunn at det er ikke de som kjører litt for fort i 100 sonen som er farlige (iallefall ikke farlige nok til at de gidder å gjøre noe med det) og på listen over folk som skal taes der. de er ute etter folk som kjører aggresivt og mer over fartsgrensen tydligvis. er iallefall mine tanker og refleksjoner rundt dette Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Dersom du ved flere anledninger har kjørt 100 km/t over fartsgrensen, har du et problem, ingen tvil om det. Når det er sagt, så er jeg enig med de aller fleste fartsgrenser i dette landet, i alle fall dem som er satt innenfor tettbygde strøk. Vi snakker da stort sett om 30, 40, 50 og 60 km/t. Det er en god grunn til at disse er satt, og de skal holdes, uansett. Når det gjelder 70, 80, 90 og 100 km/t, er jeg enig med de fartsgrensene de fleste stedene de er satt opp også, men ikke alle steder. Eksempelet fra læreboka er E18 gjennom Vestfold, hvorfor er ikke her fartsgrensen 130 som i Danmark? Eller i det minste 110 som i Sverige? Sverige setter forresten nå fartsgrensen på motorveiene sine opp til 120. Det er på tide at vi følger etter her! Et annet eksempel er noen av disse 70-sonene som er satt opp rundt i landet, pga høy ulykkesfrekvens. Jeg sier noen av dem, ikke alle. Det er nemlig slik at noen av disse befinner seg på oversiktelige veistrekninger som er mer enn gode nok for 80. Årsaken til en ulykke er sjelden at man ligger i 80 i stedet for 70, men heller agressiv kjørestil/forbikjøringer/sovner bak rattet/fikling med stereo/meget høy fart (gjerne over 120 km/t før bremsene ble satt på) /eller lignende. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Egentlig litt rart at det er dyrere å kjøre for fort i 60+ soner siden det da oftere ikke er i bebodde strøk eller ved skoler og lignende.. stich_it sa endel fornuftig som jeg jeg gjerne støtter opp om Vil også si det at en 85`modell Polo er mer farlig enn en 08`modell BMW 760 i forhold til høyere hastighet.. Noen enige? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det faktum at det kjøres i samme hastighet uansett føre og -siktforhold generelt sett sier vel litt om hvor elendig dårlig fartsgrensesystemet egentlig funker. Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Fartsgrensene i Norge må være lave p.g.a. den elendige veistandarden og eldgamle bilparken vi har. Grensene er vel også ment å være idiotsikre, slik at man kan ligge tett oppunder grensa på vinterføre uten å kjøre seg spent ihjel. Klart ingen respekterer en 50-sone på en vei hvor man fint kan holde 80 på sommerføre, men man kan ikke akkurat bytte ut alle skiltene to ganger i året heller Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det blir aldri tatt i betrakning veistandard og -forhold når det beregnes fartsgrenser. Det er enkle algoritmer som går ut på hvor nært hus er, hvor mange kryss det er pr. x meter, osv. Dersom fartsgrensen settes ned som følge av veiforhold, så er det kun indirekte pga. en rekke personer har dødd på strekningen hvert år over en lang tidsperiode (så det kan kalles "ulykkesstrekning"). Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det blir aldri tatt i betrakning veistandard og -forhold når det beregnes fartsgrenser. Det er enkle algoritmer som går ut på hvor nært hus er, hvor mange kryss det er pr. x meter, osv. Dersom fartsgrensen settes ned som følge av veiforhold, så er det kun indirekte pga. en rekke personer har dødd på strekningen hvert år over en lang tidsperiode (så det kan kalles "ulykkesstrekning"). Men husene hopper da ikke ut i veien sånn helt uten videre Nei, nå er jeg tåpelig. Bare litt frustrert over dårlige veier og treg trafikk. Lover å være tilbake på topic i neste post Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 .. nei, men støyskjermer er dyrt, så da må fartsgrensene reduseres for å få støynivået så lavt at det ikke trengs skjerming. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Er vel heller faren for folk i veibanen, utkjørsler og lignende som bestemmer fart i Norge. Derav tettere bebyggelse = lavere fart. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det faktum at det kjøres i samme hastighet uansett føre og -siktforhold generelt sett sier vel litt om hvor elendig dårlig fartsgrensesystemet egentlig funker. Hvis du seriøs mener at man kan kjøre i maks tillatt fartsgrense på stedet under uansett, føre- og siktforhold tror jeg du har glemt vtrl. § 6. Man har en plikt til å tilpasse farten etter forholdene, og kjører man for fort etter forholdene så kan man risikere reaksjoner. Når det gjelder E18 gjennom Telemark/ Vestfold så var noen av strekningene opprinnelig 90 km/t, i dag er det 70 km/ t på de fleste strekningene. Når jeg ser holdningene til mange av brukerne i denne tråden, så r det vel egentlig ikke rart at man har så strenge reaksjoner for de som kjører for fort. Det at man kjører over fartsgrensene som er fastsatt, er ikke bare idioti men også farlig. For det første har medtrafikantene en viss oppfatning av hvilken fart bilene kommer i å sedet. For det andre så er det som oftest en grunn til den lave farten, og for det tredje så har man langt mindre kontroll i større hastigheter. Jeg har selv opplevd å bli kjørt ned av en som "kun" kjørte i 80- 100 km/ t i 50 sonen. Meg og en annen bil stod og viket når vi skulle inn på hovedveien. Ovenfra kommer en bil og kjører rett i bilene som står stille. Det var bare flaks at ingen døde, de i bilen bak ble lagt inn på sykehuset med nakke- og ryggskader, i bilen våres satt det heldigvis ingen på den siden bilen traff, men jentungen satt på andre siden. Hadde bilen truffet litt høyere opp, eller litt lenger ned så hadde det garantert vært en dødsulykke bare fordi en eller annen fjott fant på det at han skulle kjøre litt over fartsgrensen. Og siden denne fjotten enda ikke har svart forsikringsselskapet sitt, så sitter vi andre igjen med "svarteper" og venter fortsatt på oppgjør fra forsikringsselskapet hans. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Må jo være litt slakk, å det har politiet stort sett på motorveien Det er jo litt drøyt at de strengt tatt skriver bøter på 1600,- om du kjører 5km/t over.. Fort gjort å ligge litt over uten å merke det, enten om man ligger aleine eler i følge med mange andre. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg har selv opplevd å bli kjørt ned av en som "kun" kjørte i 80- 100 km/ t i 50 sonen. I går så jeg en jenteunge som løp ut mellom to parkerte biler i en 50 sone. Hun ble nesten meid ned av en bil som kom i 20-30 km/t. Hadde sjåføren holdt fartsgrensen hadde det vært en trist historie. Hadde bilisten kjørt 100 km/t så hadde han sikkert passert stede lenge før hun løp ut.. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Må jo være litt slakk, å det har politiet stort sett på motorveien Det er jo litt drøyt at de strengt tatt skriver bøter på 1600,- om du kjører 5km/t over.. Fort gjort å ligge litt over uten å merke det, enten om man ligger aleine eler i følge med mange andre. Helt enig. De fleste politifolk bruker heldigvis sunn fornuft, og tar deg ikke før du kjører minst 10-15 % for fort, gjerne enda fortere i de høyeste fartsgrensene. Jeg nevner i den anledning at det ble ropt høyt om nulltoleranse osv da man innførte 100-soner for første gang, og i den første perioden ble politiet tvunget til å ha noe i nærheten av nulltoleranse for overtredelser i 100-soner, men den tid er heldigvis forbi... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg har selv opplevd å bli kjørt ned av en som "kun" kjørte i 80- 100 km/ t i 50 sonen. I går så jeg en jenteunge som løp ut mellom to parkerte biler i en 50 sone. Hun ble nesten meid ned av en bil som kom i 20-30 km/t. Hadde sjåføren holdt fartsgrensen hadde det vært en trist historie. Hadde bilisten kjørt 100 km/t så hadde han sikkert passert stede lenge før hun løp ut.. Det var et grusomt usaklig innlegg. Om den bilisten hadde kjørt i 100 km/t, hadde han hatt stor risiko for å skade noen andre ved en annen anledning. Man kan ikke tenke på den måten, det blir det samme som at dagen din i dag hadde blitt HELT annerledes dersom du stod opp 10 min senere enn du faktisk gjorde. Når det er sagt, gjorde bilisten heldigvis helt rett i dette tilfellet. Han kjørte etter forholdene, ikke etter fartsgrensen, og unngikk å kjøre ned denne jenta. Alle som kjører med vettet i behold, vil automatisk slakke på farten dersom de kjører forbi situasjoner som f.eks. en familie som er på veg inn/ut av en bil, en ball som kommer trillende ut i vegen (som gjerne etterfølges av en unge som vil redde ballen sin), og lignende tilfeller. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg kom inn på en parkeringsplass i går. Parkeringsplassen befinner seg utenfor et kjøpesenter i Lillehammer-området, men stedet jeg kjørte inn på plassen ligger litt utenfor. Jeg kom langt i fra fort, men det hørtes kanskje slik ut. I tillegg kjørte jeg litt svingete ettersom det er en mildt sagt stor hump midt i vegen. Et stykke lenger inne på parkeringsplassen gikk det en voksen damen med flere små barn. Jeg så disse allerede da jeg svingte inn på parkeringsplassen, og hadde bremset ned i god tid. Jeg holdt i tillegg god avstand. Likevel får moren nesten panikk. Hun veiver med armene mot barna, og når jeg kjører sakte forbi, roper hun "KJØR PENT" inn i det åpne vinduet mitt. I etterkant tenker jeg at jeg skulle ha stoppet bilen, gått ut og spurt hva hun mente. Overreagerer folk? Tro hva dere vil, men jeg hadde full kontroll. Jeg kjører kanskje fort i visse sammenhenger, men jeg kjører ikke fort mot en barnefamilie, gående på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter. Jeg er ikke dum. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Effektanlegg på bilen din? Opplever dette mye selv etter at jeg fikk bil med bråkeanlegg.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg kjører en Alfa Romeo og har absolutt ingen ting av verken styling eller effektanlegg, og den lager ikke spesielt mye lyd fra før. Lurer på om hun hadde ropt det samme om en voksen mann (eller dame) hadde kjørt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Overreagerer folk? Tro hva dere vil, men jeg hadde full kontroll. Jeg kjører kanskje fort i visse sammenhenger, men jeg kjører ikke fort mot en barnefamilie, gående på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter. Jeg er ikke dum. Kor mange av dei som kræsjer her i landet trur du ikkje meiner dei har "full kontroll"? Om ein person som er over gjennomsnittet god sjåfør får lov til å køyre i 110 så får alle pensjonistane, 18-åringane osv. lov og. Dei køyrer naturlegvis helst 20 km/t over grensa, då er du oppe i 130. Du får langt lengre bremselengder, eit stein eller eit hol i veien kan få langt større konsekvenser. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg vil påstå de aller fleste som kjører inn på en åpen parkeringsplass i 20 km/t har full kontroll. Dessuten krasjet jeg ikke. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg vil påstå de aller fleste som kjører inn på en åpen parkeringsplass i 20 km/t har full kontroll. Dessuten krasjet jeg ikke. HAHA! Har sett alt for mange forvirra kvinnfolk (unnskyld damer, men sånn er det faktisk) på perkeringsplasser! Kor mange av dei som kræsjer her i landet trur du ikkje meiner dei har "full kontroll"? Et meget godt poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå