Gå til innhold

Hogorm i hagen

odn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Off-Topic

Det er en hoggorm Olopolo - og ett nyyydelig bilde !

her er mitt forslag til huggorm - nærmest så langt tenker jeg ;)

http://farm3.static.flickr.com/2190/250238...0cd817dd3_o.jpg

On-Topic

Det meste er vel sagt om selve bildet - men jeg vil bare kommentere ormen som er ett nyyyydelig eksemplar av arten. Sjekk ut de fantastiske øynene, spesielt når du får dem på den fargevarianten som denne ormen har.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Hoggormgift kan være dødlig for et menneske, selv om man ikke er allergisk. Blir man bitt skal man til legen, selv om det skal en del til for at giften klarer å drepe en voksen person.

:)

Mange som ikke vet dette. Dessuten så vet man ikke om man er allergisk før man faktisk har blitt bitt, og er man allergisk er det rimelig farlig!

Morsom fakta: Giften fra en norsk korsedderkopp er faktisk giftigere/farligere enn giften til hoggormen, så om man faktisk blir stukket av en korsedderkopp så kan man faktisk bli veldig dårlig, og er man allergisk så kan det hele bli veldig farlig!

Lenke til kommentar

Det med at giften er farligere kan jeg gå med på. MEN den edderkoppgiften finnes kun i så ørsmå mengder at det ikke har mulighet til å påvirke et menneske. Og at en så liten edderkopp skal klare å bite et menneske så kraftig og trenge så langt inn under huden er usannsynlig. Har enda til gode å høre om "mannen som ble drept av korsedderkoppen"...

Kjetil

Lenke til kommentar

Synes det var et artig bilde men, som nevnt, litt lavere kamerastandpunkt ville kanskje hevet bildet litt, her blir liksom forgrunnen det samme som bakgrunnen. Ellers er det vel å våge seg litt nærmere, men skal ikke skryte på meg at jeg hadde turt det ;)

Lenke til kommentar
Hoggormgift kan være dødlig for et menneske, selv om man ikke er allergisk. Blir man bitt skal man til legen, selv om det skal en del til for at giften klarer å drepe en voksen person.

:)

Mange som ikke vet dette. Dessuten så vet man ikke om man er allergisk før man faktisk har blitt bitt, og er man allergisk er det rimelig farlig!

Morsom fakta: Giften fra en norsk korsedderkopp er faktisk giftigere/farligere enn giften til hoggormen, så om man faktisk blir stukket av en korsedderkopp så kan man faktisk bli veldig dårlig, og er man allergisk så kan det hele bli veldig farlig!

Ingen norske edderkopper er farlige for mennesker, med mindre man er allergisk, så det der er ikke helt rett ;)

En hoggorm kan drepe et lite barn med giften (selv om det ikke er allergisk), det kan ikke en korsedderkopp..

Lenke til kommentar
Ingen norske edderkopper er farlige for mennesker, med mindre man er allergisk, så det der er ikke helt rett ;)

En hoggorm kan drepe et lite barn med giften (selv om det ikke er allergisk), det kan ikke en korsedderkopp..

Det var ikke det han skrev heller, men at giften er giftigere. Grunnen til at huggormen kan drepe, er som nevnt tidligere at giften finnes i større kvanta.
Lenke til kommentar
Det med at giften er farligere kan jeg gå med på. MEN den edderkoppgiften finnes kun i så ørsmå mengder at det ikke har mulighet til å påvirke et menneske. Og at en så liten edderkopp skal klare å bite et menneske så kraftig og trenge så langt inn under huden er usannsynlig. Har enda til gode å høre om "mannen som ble drept av korsedderkoppen"...

Kjetil

Selvsagt :) Ved samme størrelse dose så er giften fra korsedderkoppen farligere, men som du sier så dosene så mye mindre at man normalt sett ikke reagerer på det. Dog, noen kan reagere på det og bli dårlig en dag eller to (kvalme, feber, slapp). Har man allergi så kan det være farlig.

Men sjansen, som du sier, er såpass minimal at den omtrent ikke er tilstede. Men uansett morsomt å tenke på da "ingen edderkopper i Norge er giftige".

Lenke til kommentar

Vel, sånn sett er vel de aller fleste Edderkopper giftige, tross alt sånn de tar livet av byttene sine. Farlige for mennesker er en langt annen historie.

Men nå sporer vi helt av her.

Nydelig orm i bildet dog. Vakkert eksemplar av arten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...