Gå til innhold

Nikon D700. Noen interesserte?


Anbefalte innlegg

D3 hadde en veiledende pris ved lansering på 45 000 kr. Nå, 10 måneder senere, koster den fra ca 34 000 kr (~75% av veil)

 

D300 hadde en veiledende pris ved lansering på 15 000 kr. Nå, 10 måneder senere, koster den fra ca 11 200 kr (~75% av veil)

 

D700 får en veiledende pris ved lansering på 23 000 kr. 10 måneder etter lansering tipper jeg den koster fra ~75% av veil pris. Dvs. fra ca 17 200 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg så ser det litt ut som D3 og D700 tråkke på beina til hverandre..

 

Hvem tror dere vil kjøpe D3, nå som D700 er lansert?

Hva gjør at det er verdt å betale 15k ekstra ifht D700?

Hadde jeg vært yrkesfotograf, og hatt greit med oppdrag som utnytta kameramodellen, hadde jeg jo valgt D3. Kanskje begynt med D700 og venta ut en "D3s" som er blitt mer aktuell nå, med bedre LiveView, sensorrensk etc. For enkelte jobber ER det en forskjell på 95% og 100& søkerdekning (jeg nyter 100% på D300), og 11fps i crop-modus til sport kan være akkurat det som skal til. Litt samme situasjon som D2X/D200 dette, D2X fortsatte å selge, sjøl om D200 kunne greie det aller meste som D2X kunne.

Lenke til kommentar

Dette blir spennende.

Hadde egentlig trodd at den ville hete D10, men det spiller jo liten rolle egentlig.

 

Tror Nikon har tenkt igjennom dette her veldig nøye. D700 legger seg pent mellom D300 og D3 uten at de blir direkte konkurerende siden det er så vidt forskjellige kameraer.

En yrkesfotograf vil kjøpe D3 og kanskje ha D700 eller D300 som reservekamera.

D700 blir en direkte konkurrent til 5D. Altså ett entusiast kamera for de som tar portretter og landskap. Vil Nikon med dette stjele enda flere Canon brukere ?

Nå de nå i neste omgang kjører igang nye objektiver. Forventer at Nikon kommer med en ny serie fastobjektiver som matcher canon sine rimelige og fantastiske 35mm, 85mm, 135mm.

Lenke til kommentar
Det som er bra er jo at D700 og D300 tar samme grep. Hadde ønsket meg 2 minnekortplasser, men men...

 

Ser ut som om jeg må blø med 35k om et års tid da... Satser på å ta meg jobb i JP ei ukes tid så jeg får innkjøpsprisen =D

Sikkert det må bli så dyrt?

Tipper vi vil kunne se samme type kampanje på D700 som JP hadde på D300 i løpet av det kommende året (men f.eks 15000 istf 10000). Og hvorfor må du kjøpe zoomene nye? Jeg ga 5500 for en pressebrukt 17-35 i 2006, 24-70 vil det også komme flere av på bruktmarkedet etter hvert.

Men det er jo klart, får du innkjøpspris, vil jo det trolig lønne seg en god del.

Lenke til kommentar
Kjøpe D700 vil føre til:

 

kjøp av

Nikon 17-35/2.8

Nikon 24-70/2.8

 

Hmm, kan bli dyrt det der.

Blir vel nogenlunde samme pakke for meg hvis jeg velger å oppgradere. Sykt fristende!

 

Av det jeg ser på bilder mangler D700 en bryter for å åpne minnekortrommet. Skyver man ned opp manuelt? Har man muligheten for å bytte over til DX-format?

Lenke til kommentar
Av det jeg ser på bilder mangler D700 en bryter for å åpne minnekortrommet. Skyver man ned opp manuelt? Har man muligheten for å bytte over til DX-format?

Det er samme funksjonalitet for DX-format som på D3, etter hva jeg har kunnet lese meg til.

 

Om den hersens bryteren for minnekortdøren blir borte, så er ikke dedt meg imot. Jeg opplever stadig at minnekortdøren på D300 spretter opp når jeg er ute og går (to hus som dunker mot hverandre). Må se å få barna til å kline litt saft eller syltetøy i den, som på D200'en. :)

Lenke til kommentar

Hva er galt med å sette en skikkelig minnekortlås som D3 har på en D700?

 

Det ser for meg ut som om Nikon virkelig har gått inn for å differensiere D3 og D700 så langt det lar seg gjøre på pro-features. Hadde kamera vært uten blits, med D3 søker og med D300s minnekortdør hadde jeg kjøpt det på flekken- Nå tror jeg det heller mot å ri av stormen å kjøpe et D3 i stedet. Er det noen som vet om D700 blir laget på Sendai eller på en eller annen risåker i Thailand? (eller grøss- i Kina?)

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Jeg tar det for gitt at det kommer til å stå Made in Thailand på D700. Kina er temmelig utenkelig, og Sendai har utvilsomt mer enn nok å gjøre.

 

Nikon utvidet fabrikken i Thailand ganske betydelig i fjor.

 

Trist- men ja, antar at Sendai har nok med D3 en ev. D3x, og F6 (hadde det ikke vært rått med en ny F7!! dog det er ikke mye å forbedre på F6)

men som eneste lyspunkt betyr jo kanskje dette at det faktisk er mulig å oppdrive D700 om noen mnd.

 

Selv prøver jeg å bli kvitt min "made in China" 50mm f1.4 AF-D til fordel for en "made in Japan", men det er lettere sagt en gjort. Kanskje jeg like gjerne skulle gå tilbake til 50mm f1.2 Ais. Den mounter i det minste uten å knirke og skrape opp objektivfestet.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Hva er galt med å sette en skikkelig minnekortlås som D3 har på en D700?

 

Det ser for meg ut som om Nikon virkelig har gått inn for å differensiere D3 og D700 så langt det lar seg gjøre på pro-features. Hadde kamera vært uten blits, med D3 søker og med D300s minnekortdør hadde jeg kjøpt det på flekken- Nå tror jeg det heller mot å ri av stormen å kjøpe et D3 i stedet. Er det noen som vet om D700 blir laget på Sendai eller på en eller annen risåker i Thailand? (eller grøss- i Kina?)

 

De har jo helt tydelig prøvd å bruke D300 huset så langt det går(iogmed ad MB-D10 brukes på begge). Og akkurat det forstår jeg egentlig. D700 ville ellers spise mye av markedet til D3. Hvis du vil ha Pro, så kjøper du pro..(D3)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Mr Lee: Poenget er at det går an å lage anstendige semi-pro hus, det beviste Nikon alt med Nikon F100, som fremdeles fremstår som et av de lekreste og mest anvendelige speilreflekshus i historien. F100 var perfekt for de som ville ha et slankere alternativ til F5 (f.eks de som faktisk klatrer i fjellet o.l.) og var utsatt for været/elementene. D700 ser ut som et kjipt ballespark med sin sprettoppblits og kompaktkameraminneluke.

 

Jeg ser liksom ikke for meg at Canon 5D mkII kommer med noen av delene!

Apropos, så skulle jeg likt å se hva Canonsjefene tenker om D700- Jeg tipper på at Canon ser seg fornøyd med å gi D700 juling på oppløsning med 16MP (gjenbruk av 1Ds II sensoren? haha)

 

 

Og likevel, du skal ikke se bort fra at jeg må bite i det sure eple og kjøpe D700 likevel haha.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Hei,har ikke hatt tid å lese men hørte om d700 nå,er det et fullformat kamera?dvs at jeg ikke kan bruke nikon 18-200vr og feks tamron 17-50 f 2.8 og sigma 50-500 som jeg har i dag,betyr det at jeg må kjøpe nye objektiver?
Du kan bruke dem, men de vil ikke dekke hele bildesirkelen (bortsett fra Bigmaen, den er vel fullformat). Du vil med andre ord få svarte hjørner hvis du skyter i FX-modus. Akkurat som D3 kan D700 også croppe til DX-modus med en oppløsning på 5,1 Mp.

 

Nå skal det sies at mange DX-objektiver har større bildesirkel og ofte fungerer greit på større format ved lengre brennvidder. F.eks. så fungerer vel (hvis jeg husker riktig) Tokina 12-24 f/4 helt fint på FX-format fra ca. 16mm og oppover.

Lenke til kommentar

Apropos optikk-

 

Har noen fått med seg hvorvidt D700 vil få en elektronisk fokusindikator ala D60? Det ville jo være helt genialt, for så vidt jeg kan se har de ikke på plass 3segments fokusindikator slik vi kjenner fra D3 og D2. Jeg kjenner jeg er sykt klar for å bruke de gamle manuellfokusobjektivene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...