PMnormal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Det er ikke mye til cropping da. Med å beholde aspect ratio så forsvinner en liten brøkdel av den opprinnelige filen, og det burde være tålbart. Det er jo greit å ha bittelitt å gå på. Det blir akkurat som med sportsbil. Siden speedometeret er presis, så blir faren for fartsbot større siden du balanserer på kanten hele tiden. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 På de siste 17 sidene i BK'n hadde ikke Nonsense ett eneste bilde. Så hvorfor stå her å kritisere andre, som deltar ofte med bilder? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hehe. Jeg gremmet meg også over de som finner det for godt å klage over 95% søkerdekning, men det skal sies at 100% dekningen i D300 er en av tingene jeg har lært meg å sette pris på, og jeg merker at det irriterer meg litt når jeg går tilbake til D200. Man blir fort litt bortskjemt. Jeg liker rett og slett å komponere presist i søkeren, og hater å "måtte" croppe i post. Jeg vil gjøre minst mulig annet enn batchbehandling. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
andreg Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg har 95% søkerdekning på D200'en, og selv om dette naturligvis er "godt nok" så synes jeg det er en klar fordel med 100% på D300. Om jeg skulle vurdert å legge 20-25K i en D700 ville jeg vært ute etter noe som er bedre enn "godt nok"... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg er nok blitt mindre konservativ med årene, i og med at jeg har forlatt min tidligere HCB-doktrine. Inspirasjonen er der fortsatt, men ikke i forhold til mitt eget arbeid. Før arbeidet jeg meg rundt problemet med å beregne utsnittet på samme måte som Henry. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Før arbeidet jeg meg rundt problemet med å beregne utsnittet på samme måte som Henry. Det er jo det vi "alle" har gjort i "alle" år (altså stusselige 3 for min egen del...), men pokker så deilig det er å slippe. Man glemmer raskt, og jeg har rett og slett blitt litt overrasket over hvor stor forskjellen er i praksis. Men bare for å understreke det jeg sa til å begynne med i denne delen av diskusjonen - jeg er enig i at det er tøysete å sutre over en søkerdekning som er helt i tråd med det som er, og alltid har vært, normen for praktisk talt alt annet enn det drøyeste innen småbildeformat. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Her er artikkelen i Profifoto: Vil nok desverre tippe at D3 fases ut nå som du kan få kjøpt samme sensoren til halve prisen. Egentlig veldig synd, da D3 er et perfekt kompromiss mellom studio versjonen (D3x?) og sportsversjonen (D3h?). Det har nemlig både høy nok oppløsning og er raskt nok. Problemet med D2x er jo at det ikke er raskt nok, mens D2h sliter med lav oppløsning. Endret 30. juni 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) På de siste 17 sidene i BK'n hadde ikke Nonsense ett eneste bilde. Så hvorfor stå her å kritisere andre, som deltar ofte med bilder? Jeg kritiserer da ingen konkrete folk på forumet her, men gearheads generelt. Det er utrolig mange som setter utstyret som den viktigste faktoren i hobbyen sin. Jeg kjenner flere som har betydelige summer bundet opp i kamerahus og objektiver, og som oppgraderer ved første mulighet når noe nytt og bedre kommer. Felles for mange (dog ikke alle selvfølgelig) av disse er at de knapt nok tar bilder og er mer opptatt av andre til dels 'uviktige' (i forhold til bilder de teoretisk kunne ha tatt hvis de tok noe særlig med bilder) aspekter ved utstyret. Selvfølgelig skiller dette seg ikke noe ut fra andre ting som folk bruker penger på og som ikke står i forhold til hva de egentlig 'trenger' å fokusere på (svindyr og rask bil som 99,9% av tiden står i nesten stillestående kø til/fra jobb f.eks.) Folk må da bruke pengene og tiden sine på hva de vil, men jeg må si at det var artig å se at så mange følte seg truffet. På de siste 17 sidene i BK'n hadde ikke Nonsense ett eneste bilde. Så hvorfor stå her å kritisere andre, som deltar ofte med bilder? Siden du har tatt deg bryet med å lete igjennom 17 sider med bildekritikk så får jeg vel nesten legge ute noen bilder da. Her er 8 som jeg er fornøyd med - alle tatt i løpet av de siste to månedene: http://www.flickr.com/photos/minebilder/2608335247/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2606029728/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2573396457/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2568761290/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2555762757/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2545337531/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2522458682/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/minebilder/2467878269/sizes/o/ Edit: La til noen bildelinker Endret 30. juni 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Synes de kunne satt ned prisen på D3´en til ca. 20000 istede... Edit: Byttet om på noen bokstaver.. Endret 30. juni 2008 av saturnia Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Er det rart at man føler seg truffet med den signaturen jeg har i en alder av 17 år? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Synes de kunne satt ned prisen på D3´en til ca. 20000 istede... Jeg tenker det kommer til å være stor forskjell mellom byggekvaliteten på D3 og D700 - D3 er "hand made in Japan", mens D700 er smelt sammen av en robot i Thailand. Det utgjør en vesentlig forskjell i produksjonskostnad. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 95% søkerdekning er i mine øyne ikke det verste de kunne gjøre for å skille D700 fra D3. I tillegg til lav hastighet ved 14-bit NEF. Størrelsesmessig bør søkeren bli betraktelig større enn den i D300. På D200 har jeg delvis lært å ta høyde for at det kommer med litt mer enn man tror. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Nonsens: Ikke misforstå meg. jeg har aldri bedt deg legge ut noen bilder. Det du skriver er "Alle skal ha kamera, men ikke faen om dere kan å ta bilder" noe jeg føler du ikke har rett til å si/mene, spesielt uten å ha visst lang og god dyktighet selv. Selv da er det feil å si slikt, man blir bare tatt for å være arrogant. Joda jeg er arrogant selv, og jeg får svi for det. Ang bildene dine så var det nok kun akt-bildene som falt igjennom (Ikke der hvor modellen sitter sammenkrøket) Resten er bilder jeg ikke ser noe "kunst" i (I den grad man kan kalle mine makro-bilder for kunst, Gissan's fugler og Dynamic's portretter) dvs et vidt bruk av "kunst" Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Men det står ingenting om værtetning på SB-900? Hadde håpet dette var en av oppgraderingene, men det ser det desverre ikke ut som. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Knipser du med blits i regn? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Dæven jeg er keen på D700. Nyhetene kommer en eller annen gang i morgen? Dette er jo veien til ruin for en som skal begynne å studere om et år. Damn! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Diskusjonen om hvem som fortjener hvilket utstyr basert på fotografiske evner synes jeg vi skal la ligge nå, men ingen kan vel nekte for at bildene til nonsens holder en meget høy standard. Meget høy. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Knipser du med blits i regn? Har ikke brukt det foreløpig nei, men nøler ikke om jeg trenger det.. Canons tilsvarende blitz har værtetning. Og som kjent er det høyspenning i blitzen, så det blir lettere overslag ved fukt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg bruker kun blits når jeg knipser chicks, og de stiller ikke opp i regn, så det problemet har jeg ikke Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Da er det vel ikke mange timene til vi får nyhetene bekreftet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå