Gå til innhold

Nikon D700. Noen interesserte?

Anbefalte innlegg

Tenk om Canon hadde vært så gavmilde å putte en 1Ds MkIII sensor i den neste 5D-en og skalert ned pikslene til 16 fra 21.

Samme sensor, færre piksler, ville ikke det gitt bedre bilder?

Så absolutt.

Det var vel det Nikon gjorde med D1H om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk klå litt på Magneskas D700 i dag. Herrejemeni for en søker! Manuellfokus med 105mm'en var en lek.

Det samme sier jeg etter å ha sett på D300 og D700 samtidig. Hvem klarer en crop-sensor etter dette?

Jeg kan uten problemer klare meg med cropsensor. Men så har jeg fotografert med både FF og de fleste analoge hus så den store wow-effekten kommer ikke for min del. Den bør jo kjøle seg litt ned hos dere også etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg kan uten problemer klare meg med cropsensor. Men så har jeg fotografert med både FF og de fleste analoge hus så den store wow-effekten kommer ikke for min del. Den bør jo kjøle seg litt ned hos dere også etterhvert.

Nå har ikke jeg noe fotoapparat med cropsensor, men jeg har en F2 i huset. Så uten å ha fotografert med de fleste analoghus har jeg da sett en slik før. Uansett reagerte jeg på den store forskjellen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jada. F2 har en av de beste søkerene. Men jeg tenkte som så at man har sett det før, har klart å leve med det til nå, og trenger ikke større søker for å ta bedre bilder. Lenge irriterte jeg meg, men har sluttet med det. Det er i alle fall ikke en grunn alene til å gå opp i format for meg.

Lenke til kommentar
Jada. F2 har en av de beste søkerene. Men jeg tenkte som så at man har sett det før, har klart å leve med det til nå, og trenger ikke større søker for å ta bedre bilder. Lenge irriterte jeg meg, men har sluttet med det. Det er i alle fall ikke en grunn alene til å gå opp i format for meg.
Det er det ikke for meg heller - ønsket om fullformat er pga looken på bildene. Men for min del vet jeg at FF blir for dyrt de kommende årene, så foreløpig klarer jeg meg utmerket med crop, og kommer heller til å legge penger i optikk og utstyr til crop :-)
Lenke til kommentar

Det vil alltid være noe større og bedre..

Ja søkeren til D3 var helt fantastisk ved første øyekast- og det går ikke en dag hvor jeg ikke savner søkeren på F2.

Det ble selvsagt som tunneller å regne da jeg brukte Mamiya ZD for første gang noen uker siden.

Uansett er det liten tvil om at D700 ligger høyt på lista for mange. Noe annet er om D300 egentlig gjør en dårligere jobb for 99% av de som ønsker seg D700. Jeg vet iallefall at ønsket mitt ligger i bruken av raske manuellfokusobjektiver- og at D3 vil føles som overkill mtp hastighet. Robustheten er selvsagt fristende dog. Jeg kunne også gjerne klart meg uten vekten. Hva er galt med å gi oss et D700 som føles som en F100?

For ikke snakke om et orginalt splittprisme slik Canon leverer til 5D og 1D- Det er jo pinlig at Nikon ikke kan gjøre det samme, som tross alt er kongen av bakoverkompabilitet med manuellfokusobjektiver.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke. Det jeg reagerte på var at du siterte meg i et innlegg jeg ikke kjente meg igjen i. Som om jeg uttalte meg om D700-søkeren i panegyriske vendinger fordi jeg aldri hadde sett en "fullformat"-søker før. Det er dessuten mer enn en gang jeg har kikket nedi sjakt-søkeren på en Bronica for den del.

Schnoodleboy oppsummerer det ganske greit. D300 fungerer bra nok for de fleste, men det forhindrer ikke at man kunne ønske seg D700.

Forøvrig må jeg få arrestere meg selv. Jeg har et kamera med crop-sensor, en Canon Powershot S80, men altså ikke et DSLR.

Lenke til kommentar
Uansett er det liten tvil om at D700 ligger høyt på lista for mange. Noe annet er om D300 egentlig gjør en dårligere jobb for 99% av de som ønsker seg D700.

Jeg er veldig lite glad i den siste setningen der. Jeg vet jo at jeg vil være storfornøyd med en D300. Min nåværende D80 produserer jo også knallbra bilder, ettersom jeg er smart og legger mine penger i god optikk. Grunnen til at jeg vil bytte til noe bedre er ikke primært pga. bildekvalitet, men byggekvalitet, hurtighet og enda mer manuell finjustering. Og ja, selvfølgelig, bedre ytelser på høy ISO, som forsåvidt går under bildekvalitet, men mer bildekvalitet under spesielle forhold. På laveste ISO-verdi er en oppgradering ingen revolusjon.

Så da kan jeg jo tilby en utfordring om å overbevise meg selv om at en D300 er god nok. At jeg vil ha FF er egentlig ene og alene bedre ISO-ytelse. Ja, man får bedre dynamisk omgang og mindre DOF, som forsåvidt både er en ulempe og fordel for meg, da jeg driver spredt innen sjangre. Nå hjelper det heller ikke direkte at jeg har sett gjennom søkeren på en D700, samt hørt den orgamiske lukkerlyden. Tanken på at jeg får bildekvaliteten til en D3 er bare utrolig digg.

Spørsmålet er jo bare om jeg trenger det. Strengt tatt "trenger" jeg ikke mer enn det jeg har nå, og også enda mindre enn det. Jeg er veldig lite keen på å investere mer i DX-systemet, og kan forsåvidt forhindre det ved å kun kjøpe FX-optikk fremover. Men dette betyr jo at jeg har planer om å kjøpe FX senere. Så hvorfor ikke nå?! Går jeg for en D300 kommer jeg til å ha en følelse av misnøye. Ikke fordi jeg "trenger" bedre, men fordi jeg ønsker.

Langt innlegg som jeg sikkert ikke får mye respons på, men er da greit å få ut litt følelser og luksusproblemer. ;)

Lenke til kommentar

Icefox:

Jeg kan ikke se at jeg identifiserer mer enn en liten håndfull fotografer her inne som pusher foto såpass langt at de "trenger" en D700. Strengt talt vet jeg knapt om noe kreativt forum som har en lavere andel stjernekreatører enn akam.no

På en annen side har foto i den digitale formen gått over til å handle langt mer om utstyret enn bildene- så det er fritt frem for alle å kjøpe hva de skulle ønske seg.

Lenke til kommentar
Er det slik at man bør tjene like mye på foto som det man har fotoutstyr for før man "trenger det"

Den har jeg hørt mange ganger før og begynner å bli lei av den..

Hva med hi-fi folket? Må de tjene inn anlegget sitt på utleie for å "trenge" et så dyrt anlegg? Eller dyre biler, båter osv.

Joda, satt veldig på spissen, men dyrt fotoutstyr blir sett på som galskap i forhold til feks. hi-fi eller andre like dyre hobbyer. Om godt utstyr gir deg mye fotoglede så ser jeg ingen grunn til å holde tilbake på utstyret.

Lenke til kommentar
Er det slik at man bør tjene like mye på foto som det man har fotoutstyr for før man "trenger det"

Den har jeg hørt mange ganger før og begynner å bli lei av den..

Hva med hi-fi folket? Må de tjene inn anlegget sitt på utleie for å "trenge" et så dyrt anlegg? Eller dyre biler, båter osv.

Joda, satt veldig på spissen, men dyrt fotoutstyr blir sett på som galskap i forhold til feks. hi-fi eller andre like dyre hobbyer. Om godt utstyr gir deg mye fotoglede så ser jeg ingen grunn til å holde tilbake på utstyret.

Tror du oppfattet min mening for totalt motsatt av hva jeg mener, for jeg mener det samme som deg, kjøp det økonomien tillater, eller ikke tillater, så lenge man har det morro. Det er en grunn til at jeg har bedre kamerautstyr enn mange fotografer som lever av det, uten å tjent en krone på det (meg altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...