Gå til innhold

Nikon D700. Noen interesserte?

Anbefalte innlegg

Vil også legge til at nesten alle bildene ble tatt i seriebildemodus (350D har 3bps, det er jo ikke så mye) - men av noe. Det er de færreste bilder det ikke er en fugl i bildet, det må bli i slutten av en serie når fuglen har fløyet. Ellers blir jo mange like når man tar i seriebildemodus.

Med andre ord; kanske få keepers. Men det er vel kanskje ikke noe annen måte å ta bilder av fugler på.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er vel kanskje ikke noe annen måte å ta bilder av fugler på.

Selvfølgelig finnes det det, men jeg har større sjanse for å få blinkskudd hvis jeg fyrer av med 8,5bps når det skjer noe - og ikke enkle bilder. Selvfølgelig blir det mye boss, spesielt under vanskelige opptaksforhold (f.eks. ved dårlig lys og ved panoreringer).

Vil også legge til at til fuglefotografering bruker jeg (nesten uten unntak) blenderprioritet på største blender og ISO 400, sammen med +1 EV (varierer noe) eksponeringskompensasjon. Full burst, RAW.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Klarer fint å ta 500 bilder i løpet av en dag, hvis forholdene er de rette. Men antall keepers ligger fortsatt på et sted mellom 5 og 20 ...

Tom

Det får jeg ut av 1-200 bilder fra en dag jeg primært er ute for å ta bilder. Det hadde sikkert også du gjort. Man får ikke færre keepers av å ta færre bilder så lenge man bruker tiden man sparer til å tenke. Jeg tror også at de som er keepers blir enda bedre av det.

Lenke til kommentar

Hmm, dere skulle sett seriene mine da jeg drev med makro-uka... :roll: Hadde 2 serier der samtlige bilder var av SAMME flue, SAMME vinkel, flua rørte seg ikke fra strået, og hver serie var på over 120 bilder.... Hvordan? Vind, 1/2 lukkertid og syyyltynn dof... Jeg fikk et brukbart, fra begge seriene, dvs litt over 300bilder totalt waste of time... :p

Lenke til kommentar

Og på JapanPhoto er det å få kjøpt til under 20 lapper nå.

Og på DPreview skrives det mere og mere om banding på disse store cmos sensorene...

Og videre så leser jeg tester og ser på sammenligninger i billedkvalitet på de forskjellige kameraer.

Jeg er overrasket over hvor liten forskjell det er mellom D300 og D700.

Videre er jeg også overrasket over hva en liten Ixus kan klare en solskinnsdag, i sammenligning mot kameraer som er over 10 ganger så dyre...

Tror jeg venter til Photokina er over, og leser mere tester etter at "nye" 5D er på banen...

Lenke til kommentar

Fint å se at de denne gangen har pris i Norge omtrent som i USA, når man regner

med moms og slikt. Da er det lite poeng å kjøpe fra USA og butikkene her i Norge

burde selge bra.

Ja like greit å vente til Photokina og se hva som kommer nytt der. Hvertfall for

folk som meg selv som ikke har særlig med Nikon objektiv.

Jeg finner Nikon D700 veldig forlokkende, men synes Canon har et litt bedre

utvalg i objektiv.

Lenke til kommentar
Om Canon kommer med en god 5DMK II er det ingen grunn til å ikke kjøpe 5DMK II fremfor D700.
Tja. Det er vel vanskelig å si før 5DmkII faktisk er ute, er det ikke? Antageligvis så blir de to ganske forskjellige kameraer til forskjellig bruk.

Skal jeg tippe, så vil 5DmkII ende opp med å ha høyere oppløsning og bedre detaljgjengivelse enn D700, men dårligere ytelse på høy ISO. Jeg tipper D700 også vil slå den på seriebildehastighet (i hvert fall med batterigrep).

Lenke til kommentar
Om Canon kommer med en god 5DMK II er det ingen grunn til å ikke kjøpe 5DMK II fremfor D700.

Enig med du - jeg skal nok se hva 5Dv2 har å by på før jeg eventuelt skaffer meg en etterfølger til D200'en min. Hvis den matcher D700 på lav iso (det gjør den uten tvil og tilbyr sannsynligvis kalibrert iso 100) og har noe høyere oppløsning (det er vel også rimelig sikkert) så er det særs interessant for mitt bruk siden ting som høy iso-performance og seriebildehastighet ikke er viktige momenter for meg.

Hvis prisen da er rimelig lik så tipper jeg nok over til Canon-leiren (selv om jeg er storfornøyd med Nikon pr. idag).

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Tja.. noe jeg liker med Canon er at ISO verdien starter på 100 og kan senkes til 50 med 5D og 1D. Dette er viktig for meg som skyter mye med studiobelysning og ellers med så høy blender som mulig.

Så kommer vi til oppløsningen. Arvtakeren til 5D vil garantert få høyere oppløsning enn D700 - ryktene sier 16 mpx. Dette vil også resultere i at man har mulighet til å croppe mer om det er ønsket. Så lenge antall megapiksler ikke går i strupen på støyhåndtering ser jeg positivt på det. Tenk om Canon hadde vært så gavmilde å putte en 1Ds MkIII sensor i den neste 5D-en og skalert ned pikslene til 16 fra 21.

Tjoa.. dette er bare noe av det som krysser mitt hode.

Jeg er også en tilhenger av looken som kommer fra Canon sine kamerahus og optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...