Nonsens Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) ...med sin sprettoppblits... Jeg synes det er topp at de har valgt å beholde den interne blitzen - jeg bruker Nikons CLS ofte både i 'studio' og utendørs. Å måtte bruke flere tusen ekstra på enten den dedikterte IR-triggeren deres eller å måtte kjøpe en ekstra SB-800 for å trigge eksterne blitzer er jo helt vilt når man istedet kan bruke den interne lille til samme formål. Og det er vel nettopp det som er hovedformålet med den på både D200/300/700 - å kunne styre trådløse blitzer. Mindre å dra på blir det også. Det er neppe tenkt at man skal bruke den som hovedblitz til noe som helst Og hvis man ikke vil bruke den så er den jo ikke i veien på noen som helst måte, så man kan jo bruke alternative måter å trigge blitzer på hvis man vil.. Endret 1. juli 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 F.eks. så fungerer vel (hvis jeg husker riktig) Tokina 12-24 f/4 helt fint på FX-format fra ca. 16mm og oppover. Riktig. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Nonsens; Jeg innser at det er et forsøk på å være "praktisk"- Men i mine øyne hadde det vært å foretrekke å ha en innebygget utløser som fungerte som SU800 kontra en "blits", som du jo sier- ikke er der for å bli brukt som hovedblits på noen måte. Mao en bunnsolid lukket konstruksjon, og så kvitter vi oss med en hel del elektriske komponenter som til for blitsens del. Det er også en sinnsykt urasjonell å trigge blitser på med hensyn til batterilevetiden, som alt er knapp. Den største positive overraskelsen i mine øyne er søkeren, som nå har fått det herlige runde okularfestet med gardin og hele pakka. Endelig kan man bruke det samme ekstrautstyret og vinkelsøkerne. Endret 1. juli 2008 av Schnoodleboy Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Nonsens; Jeg innser at det er et forsøk på å være "praktisk"- Men i mine øyne hadde det vært å foretrekke å ha en innebygget utløser som fungerte som SU800 kontra en "blits", En innebygget SU-800 hadde vært digg ja Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Med tanke på at selve blitsstyringen via skjermen på D300/D700 er helt fremragende ellers (vel så praktisk som su800), så ville det i mine øyne kunne være en killer-feature. At det ikke er implementert i D3 er for meg en gåte- Man kan si mye om SU800, men da jeg så den for første gang ble jeg provosert over hvor diger og klumpete den er. Ser ikke for meg at fotografer renger flere ting som stikker ut som vektstenger fra kamera (PW er vel ikke spesielt mer elegant de heller) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Jeg innser at det er et forsøk på å være "praktisk"- Men i mine øyne hadde det vært å foretrekke å ha en innebygget utløser som fungerte som SU800 kontra en "blits", som du jo sier- ikke er der for å bli brukt som hovedblits på noen måte. Jepp - der er jeg helt enig med deg - det hadde vært topp Endret 1. juli 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Ja, nå begynner jeg å bli lei av å vente på ny fastoptikk... Kjenner jeg er litt skuffet over D700 også. Hadde egentlig håpet nikon ville kuttet ut den innegygde blitzen og AF-lyset og gi oss en skikkelig D3 light med stort prismehus, men jeg skjønte jo at slaget var tapt i går da vi fikk se artikkelen. SB-900'en så jo ut som en veldig fin blitz. Kommer nok til å bytte ut en av mine til fordel for denne. Brukergrensesnittet på de gamle er jo helt håpløse! Ut fra det du ønsker, virker det jo som om D3 er omtrent ideell for deg! Jepp, og det er derfor jeg har en D3 fra før av Kunne godt tenke meg et ekstra FF hus istedenfor D2x'en, men jeg liker ikke alle konsumer-løsningene.. Blitzen på D300 irriterte meg, da den plutselig kunne finne på å sprette opp om du kom borti knappen med kameraet på skulderen. Men, men... Kan ikke få i både pose og sekk for 2,50 og en båtis.. Går utifra at nikon i det minste har fastoptikk på sin neste lansering. Hvis ikke blir jeg skuffet.. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Joe McNally tester SB-900 Sitat fra testen over: "It has a guide number that is the equivalent to the power of a thousand suns! " Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 "It has a guide number that is the equivalent to the power of a thousand suns! " Det der må jo allerede være en klassiker på lik linje "May the Force be with you" Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Joe McNally tar med D700 på en liten fotosjut. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Spennende å se testene når de kommer. Av det jeg har lest så langt skal det ikke være noe dårligere en D3 unntatt hastigheten. Blir kansje nødt til å legge D300 på is... Med D700 har jeg jo allerede den lyssterke normalzoomen jeg har ventet på med 50mm f/1,4 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vi vet jo mer eller mindre hva resultatet blir i de testene som kommmer, så for en gangs skyld kan et kamera bestilles uten å ha lest noe mer enn det vi allerede vet, uten å være bekymret for å gjøre noe man angrer på. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vi vet jo mer eller mindre hva resultatet blir i de testene som kommmer, så for en gangs skyld kan et kamera bestilles uten å ha lest noe mer enn det vi allerede vet, uten å være bekymret for å gjøre noe man angrer på. Nettopp! Det usikre gjelder nå hva som kommer av andre modeller, ikke minst "5DII". Sjølsagt kan Nikon ha greid å forbedre signalbehandlingen fra D3 ytterligere, men lite tyder på det. Det er sjelden at en krysning som i og for seg byr på så lite nytt , er såpass interessant. Jaggu glad jeg er lykkelig med mitt D300, så jeg kan vente ut et brukt D700, kanskje når landskaps- og studiofotografene tilbys en tilsvarene 24MP-modell om et års tid? Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg har vært strålende fornøyd med min D300 lenge. Men etter at D700 kom blir det rett og slett ikke bra bilder fra det lenger.... Endret 6. juli 2008 av Bellanca Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Og så oppdager du at det finnes noe som heter 1Ds MkIII. Like etterpå ser du noen bilder fra en Mamiya ZD, før du er så dum å trykke på en link til bilder fra en Hasselblad H-serie. Plutselig får sensorprodusentene en god ide slik at vil blir kvitt de triste scannerbakstykkene til storformat, så er det på 'an igjen. Gi deg før du blir gal, for du tar helt feil allerede nå. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Og så oppdager du at det finnes noe som heter 1Ds MkIII. Like etterpå ser du noen bilder fra en Mamiya ZD, før du er så dum å trykke på en link til bilder fra en Hasselblad H-serie. Plutselig får sensorprodusentene en god ide slik at vil blir kvitt de triste scannerbakstykkene til storformat, så er det på 'an igjen. Gi deg før du blir gal, for du tar helt feil allerede nå. Heldigvis lar det seg gjøre å kvantifisere dynamisk omfang, oppløsning, krome/luma-støy osv. Jeg ønsker meg _litt_ bedre egenskaper enn D300; D300 er i seg sjøl veldig mye mer enn bra nok, men lat som jeg er vil jeg la kameraet gjøre mest mulig av jobben. D700 holder for meg! Og til de som ikke får det til med D700 (eller 5D, for den saks skyld!), har vi vel egentlig ikke så mye å berette. Trenger en flere megapiksler, bedre presisjon, raskere seriehastighet etc, så bla ut og kjøp det, da!. Ser ut til at vi stort sett forskånes for sånt her, men på noen fora er enkelte svært så oppgitt over bare 12 MP og 95% søkerdekning osv. Tror nok de fleste "syterne" herover bare fleiper :-) Endret 7. juli 2008 av capricorny Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Og så oppdager du at det finnes noe som heter 1Ds MkIII. Like etterpå ser du noen bilder fra en Mamiya ZD, før du er så dum å trykke på en link til bilder fra en Hasselblad H-serie. Plutselig får sensorprodusentene en god ide slik at vil blir kvitt de triste scannerbakstykkene til storformat, så er det på 'an igjen. Gi deg før du blir gal, for du tar helt feil allerede nå. PM, Jeg sitter med en Mamiya ZD nå- og selv om bildekvaliteten er helt enorm på ISO 50, objektivene er smukke, og dynamikken er av en annen verden (sterk sommerlys og høy kontrast er bare barnemat)... så blir det for de aller aller fleste, helt meningsløst pga det jeg opplever som underlegen ergonomi, svak respons, begrenset lysfølsomhet (Iso 100 er fint, men alt over er betenkelig, 200 ser ut som 3200 på D3!) Størrelsen er jo ikke akkurat hendig den heller, og så er prisen selvsagt trøblete, rundt rundt 20-30000 mer enn 1Ds MKIII Til studiobruk, landskap og litt arkitektur er det i en annen liga enn småbildekamera- men jeg ser det likevel bare som et supplement til f.eks et Nikon D3 mer enn noen erstatter. Dette er vel uansett gjengse oppfattelsen til mange proffotografer. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Forskjellen i dynamisk omfang er neppe nok til at det er verdt det, og oppløsningen til D3/D700 er jo faktisk mye dårligere enn D300 For meg er det egentlig bare to ting som gjør at D700 er attraktivt, og det er brikkestørrelsen og de mulighetene de gir mtp. skarphetdsybde, og den ærlig talt fantastiske lysfølsomheten. D300 for meg er ikke nok forbedring som bildetagingsverktøy over D80 til at det var verdt det, men D700 er faktisk veldig attraktivt. Spesielt for en naturlig-lys-fetisjist som meg. D3-brikken er rimelig tiltrekkende når det eneste lyset du har er et utbrent bål eller et stearinlys. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Tror nok de fleste "syterne" herover bare fleiper :-) Tror nok du er inne på noe her. Man blir ikke misfornøyd over natta bare fordi det kommer nytt og bedre utstyr på markedet. Selv om produsentene selvfølgelig skulle sett at vi ble det. Mitt D300 er akkurat like bra som før D700 kom, og dersom behovet skulle dukke opp en gang i framtiden, så er vel sikkert D9xxxx tilgjengelig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå