Gå til innhold

Norge verdens dyreste ferieland!?

Anbefalte innlegg

Det som er rart er at det er mange land som er velstående, likevel har de ikke utsuger-priser på alt.

Hvorfor er det riktig at noen skal leve i fattigdom så resten skal få lavere priser da?

Du må forklare nærmere hva du egentlig tenker på her. Jeg er ikke tankeleser. Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom mitt utsagn og svaret ditt. Burde jeg?

Prisen på importerte varer er så og si lik for alle land. Dette vil si at forskjellen i prisnivå land i mellom skylles landenes innenlands produksjon. Den største produksjonskostnaden til alle vestlige land er arbeidskraften. Altså vil dette bety at enten bruker vi mer arbeidskraft for å gjøre en oppgave eller så koster denne arbeidskraften mer. Med tanke på at vi er i toppklassen på effektivitet, vil dette ekskludere at vi bruker mer arbeidskraft per oppgave. Vi sitter da igjen med kostnaden på arbeidskraft som forklaringsfaktor. Videre fra dette argumenterer vi at siden det er de lavtlønnte og arbeiderne som står for selve produksjonen av varer og tjenester, er det lønnen til disse som er kostnadsdriveren.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vært i London?
Ja, sist for noen uker siden. Var også endel "slitne" hus og strøk der, men ikke den pågangen av prostituerte, tiggere og narkomane man har midt i Oslo.

Da var du kanskje på feil sted. Tiggere som blir sinte om du ikke gir dem mer enn et pund, nesten jager etter deg. Prostituerte som prøver seg på 14-åringer.

Oslo er en storby, og dermed får en de effektene storbyer har.

Lenke til kommentar
Da var du kanskje på feil sted. Tiggere som blir sinte om du ikke gir dem mer enn et pund, nesten jager etter deg. Prostituerte som prøver seg på 14-åringer
Var dere flere dager og var innom ganske mange steder. Mange steder så ganske så slitne ut, men jeg opplevde ikke noe slikt. Hvor mener du man vil finne dette?
Oslo er en storby, og dermed får en de effektene storbyer har.
Ikke enig. Har ikke opplevd tilsvarende i andre storbyer og det er meget lett å stoppe dette i Oslo om man ønsker.
Lenke til kommentar

Det er hvertfall tre ting som fordyrer nesten alt i Norge og det er

-Subsidier til landbruket

-Tollbarrierer

-Høye drivstoffavgifter

Når det er dyrt å feriere i Norge så er det hovedsakelig på grunn av disse tingene. Overnatting som sådann er ikke noe spesielt dyrere i Norge enn andre steder.

Hadde disse tingene forsvunnet hadde sansyneligvis lavtlønnede ikke TRENGT store inntektsløft umiddelbart slik de nå gjør.

Lenke til kommentar
Fjern subsidieringa til landbruket og heile landbruket hadde forsvunnet.

Hvor mange prosent dyrkbart land har Norge? Hvorfor betale så dyrt for maten når vi kan importere og samtidig trenger store mengder arbeidskraft?

Vi har her en unik mulighet i kommende år til å reformere landbruket og økonomien. Det ville koste litt penger umiddelbart, det vil si, det ville være en stor investering i samfunnet, men i lengden tror jeg både bøndene, alle de andre innbyggerne, ja til og med fattige land som ønsker å eksportere til oss, hadde vært tjent med en slik ordning.

Lenke til kommentar
Det er hvertfall tre ting som fordyrer nesten alt i Norge og det er

-Subsidier til landbruket

-Tollbarrierer

-Høye drivstoffavgifter

Når det er dyrt å feriere i Norge så er det hovedsakelig på grunn av disse tingene. Overnatting som sådann er ikke noe spesielt dyrere i Norge enn andre steder.

Drivstoffavgiftene er ikke en av faktorene som fordyrer landet. Alle europeiske land har høye drivstoffavgifter, og Norges avgifter er ikke markant høyere. De er høyest, men det betyr nødvendigvis ikke at det skiller seg så alt for mye fra resten. Forskjell fra det europeiske gjennomsnittet og opp til det norske nivået er mye lavere enn fra det europeiske gjennomsnittet og ned til det amerikanske gjennomsnittet. I tillegg til dette er drivstoff er svært liten del av turistene totale utgifter her til lands.

Hadde disse tingene forsvunnet hadde sansyneligvis lavtlønnede ikke TRENGT store inntektsløft umiddelbart slik de nå gjør.

Ingen av disse postene er spesielt store utgiftsposten til de lavtlønnede, så ekstrakostnaden dette medfører per person er ikke all verden.

Grunnen til det høye prisnivået i Norge er som jeg skrev tidligere at lønningene i lavtlønnede yrker er svært høye i Norge sammenlignet med andre land.

Lenke til kommentar
Har vært mange ganger i London og har aldri opplevd det du forteller der Simon Aldra. Hva slags områder er det du referer til?

Bakgater i nærheten av Marble Arch er ett eksempel. Poenget var vel heller at det er fullt mulig å se prostituerte som er forholdsvis agressive også i London, selv om de nok er noe mer agressive i Oslo, det skal jeg være med på. :)

Men tiggere, der er Oslo ikke så ille. Der syns jeg London er mye verre. For ikke å snakke om Sarajevo, men det blir jo en litt usaklig sammenligning. :)

Lenke til kommentar
For debatt om landbruket og subsidier så henviser jeg til Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg!

Synes du ikke det er relevant at noen påpeker HVORFOR Norge er verdens dyreste ferieland? Det er en grunn til at tyske turister f.eks hamstrer drivstoff og mat før de kommer hit.

Drivstoffavgiftene er ikke en av faktorene som fordyrer landet. Alle europeiske land har høye drivstoffavgifter, og Norges avgifter er ikke markant høyere

Norge har den mest spredte befolkningen i Europa. Vi har det største behovet for biltransport. Og vi har de høyeste drivstoffprisene.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...757C0A9639C8B63

The $6.66-a-Gallon Solution; Oil-Rich Norwegians Take World's Highest Gasoline Prices in Stride

Ingen av disse postene er spesielt store utgiftsposten til de lavtlønnede

Lavtlønnede bruker mer enn en fjerdedel av lønnen sin på mat. Og da spiser de svært dårlig og svært usunt. Gjennomsnitsnordmannen bruker noe slikt som en tiendedel, og spiser da (i verdenssammenheng) svært godt og svært sundt.

Bor du utenfor de største byene og er avhengig av bil så bruker du fort enorme summer på drivstoff, for ikke å si bilisme som helhet.

Heldigvis er boutgifter på "landet" lavere og er med på å jevne ut levekostnadene.

Lenke til kommentar
Bakgater i nærheten av Marble Arch er ett eksempel.
Bodde nettopp der for et par uker siden, var rundt i området tidlig og sent uten å se noe spesielt.

Har fått alskens tilbud i andre deler av London, men etter høflig å ha sagt nei har jeg blitt latt være i fred.

Lenke til kommentar
Hehe. Jeg har sett andre situasjoner. Konklusjonen er vel kanskje at man opplever forskjellige ting de stedene en er. Jeg legger av en eller annen grunn merke til slikt, men det har kanskje sammenheng med yrket mitt.

Fra In Bruges:

Ken: Your girlfriend's very pretty.

Jimmy: She's ain't my girlfriend. She's a prostitute I just picked up.

Ken: I was not aware that there were any prostitutes in Bruges.

Jimmy: You just have to look in the right places... brothels are good.

Ken: Well, you've picked up a very pretty prostitute.

Jimmy: Thank you.

Ellers er vel prostitusjonen o.l. vesentlig mer åpenlyst på gata i Norge enn i svært mange andre europeiske land.

Lenke til kommentar
At det fører til vansker for eksport- og turistnæring. Strengt tatt. Ellers ser jeg ingen problemer med det.

Er jo ikke bare eksportnæringa som sliter med høyt lønns- og kostnadsnivå, det samme gjelder i større eller mindre grad også for all innenlands næringsvirksomhet som er nødt til å konkurrere mot importerte varer/tjenester fra land med lavere kostnadsnivå..

Lenke til kommentar
Er jo ikke bare eksportnæringa som sliter med høyt lønns- og kostnadsnivå, det samme gjelder i større eller mindre grad også for all innenlands næringsvirksomhet som er nødt til å konkurrere mot importerte varer/tjenester fra land med lavere kostnadsnivå..
Man skulle tro det skulle var et problem, men med høye tollsatser klarer vi godt å holde utenlandske konkurrenter unna.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...