Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løst: Golf III 1.6 aut: merkelig problem med motor og gear

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min -97 Golf III 1.6/100 med 4-trinns automat begynte å oppføre seg rart i dag. Dette gjelder både motor og gear, og jeg nevner det i samme tråd, i tilfelle noen kan se en sammenheng:

Motoren:

På kald motor går ikke motoren på tomgang, man må holde tomgang med gasspedalen. Når den blir varm, blir det litt bedre, men den ligger på 500-700 o/min (og burde vært 850-900).

Se også Scenario 3 under gearkassen.

Gearkassen:

Scenario 1:

Gearvelger står i D, og hastigheten økes ganske sakte. Kassen gearer opp gjennom gearene som den skal. Etter en stund har den 4. og ca 60 km/t. Når man gir full gass, gearer ikke kassen ned, motoren ruser sakte opp til max uten at hastigheten øker nevneverdig. Det virker som om converteren slipper, som en gammel sliten CVT-Hondamatic. Flytt gearvelger til 3 eller 2, gi full gass, og converteren overfører momentet som normalt, uten problemer.

Scenario 2:

Gearvelger står i D, hastigheten økes raskt ved påkjøringsrampe på motorvei. Kassen holder 2. gear til max, den gearer aldri opp, selv om gassen slippes helt holder den 2 gear. Prøver å låse i 2, via 3 til D, men holder fortsatt 2. Prøver å sette den i N (og den går i fri), og tilbake til D, men den holder fortsatt 2. Kjør av på en sidevei, stopp og start litt med kassen i D, og det virker etterhvert.

Scenario 3:

Kassen står i D, hastigheten er jevn, ca 50, og den holder 3. gear. Gassen i bunn (ved forbikjøring) gir dårlig respons. Kassen holder 3., kick-down funker ikke, og motoren gir ikke på langt nær den effekten den skal. Gear manuelt til 2., kassen gearer ned og motoren trekker som den skal.

Jeg tror ikke dette er en/flere mekanisk(e) feil, siden de/de oppstod helt plutselig. Ingen lamper lyser for å varsle feil observert av motorstyring. Kan det være feil på selve styringen av motor og gearkasse? Eller jordfeil et sted? En sensor som har feil? Bilen hatt feilen en gang tidligere (for over 1 år siden), men da gikk det over av seg selv. Noen som har en god ide til hvor jeg skal begynne å lete? Alternativet er å vente til det går over, men det hadde vært fint å få løst det.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har bestilt time, skal inn i midten av juli, så da får vi høre hva de sier. Regner med at det blir 20-30.000 i rep igjen :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fått bilen tilbake nå. Scenario 1 (med slipp i converter) er løst med bytte av olje og filter på kassen. De andre problemene (både med gearing og tomgang) skyldes feil på en dings som sitter på innsuget til motoren, på baksiden av gasspjeldet. Denne styrer tomgang, kickdown og tydeligvis en del andre parametre som påvirker bl.a. automaten, slik at den gearer som om den var helt uten belastning hele tiden, den endrer ikke gearingsprofil når belastningen endres.

Lenke til kommentar
Fått bilen tilbake nå. Scenario 1 (med slipp i converter) er løst med bytte av olje og filter på kassen. De andre problemene (både med gearing og tomgang) skyldes feil på en dings som sitter på innsuget til motoren, på baksiden av gasspjeldet. Denne styrer tomgang, kickdown og tydeligvis en del andre parametre som påvirker bl.a. automaten, slik at den gearer som om den var helt uten belastning hele tiden, den endrer ikke gearingsprofil når belastningen endres.

Og hvor dyrt ble det??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Synes det alltid er dyrt på VAG (har en Opel Astra også, mye rimeligere vedlikehold på denne). Bytte olje og filter på automat: ca 3000. Bytte tomgangsenhet: ca 4500 I tillegg: Bytte olje og filter på motor: ca 1500.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den har heller ikke oljenivå-peilepinne, selv om instruksjonsboken viser at den har. Eneste automat-bilen jeg har vært borti hvor det ikke er mulig å sjekke oljenivået selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...