Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør barn/ungdommer få ukelønn?


Anbefalte innlegg

Mamma prøvde det på oss i eit par uker men det funka heller dårlig. Fant ut at det ikke strakk til noe som helst. eit par bussturer (som jeg er og var ganske avhengig av) brukte di penga. fikk til det jeg trengte og litt ekstra rutlepenger. desidert beste løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest hele tråden, bare første post

 

Det er min mening at en person under 18 år ikke kan kreve noe annet enn ett sted hvor han/hun kan være for seg selv. Denne private sfæren er heller ikke absolutt og foreldre har rett til å gå igjennom rommet, men da når barnet er tilstede.

 

Før du er 18 så er du underlagt dine foreldres regler. Så enkelt er det. Hvis du ikke vil følge de reglene så er det opp til foreldrene dine å disiplinere deg.

 

Når datteren min krever noe og sier "skal ha" eller "vil ha" istedenfor "kan jeg få" eller "ønsker meg" så er diskusjonen allerede avgjort og hun får ikke.

 

Dette har med oppdragelse å gjøre og hvis du slipper unna med å kreve ting så vil jeg påstå at foreldrene dine ikke gjør/har gjort en god nok jobb med å oppdra deg.

Lenke til kommentar

Syntes ikke helt at barn burde få penger for å gjøre ting hjemme ettersom det er faren, eller moren (for den grunn, begge) som gir dem et tak over hodet og føde i magen.

 

Jeg, derimot, får en tohundrings i uken for å ha penger til mat og annet når jeg er ute. Når jeg en dag får unge selv så vil det nok gå noen tusinger i måneden til ungen, ettersom jeg vil gi deg jeg ville ha (alle barn har drømmer - så hvorfor ikke gi dem til sine egne en dag? :) ).

 

Har ikke gjort noe spesielt arbeid hjemme i min tid, da jeg overlater dette til min far. Det jeg gjør i gjengjeld er å holde styr på alt elektronisk for han, og siden dette er mye så er det ikke så lite med arbeid i uken. Så jeg hjelper vel til noenlunde. :p

Lenke til kommentar
@ Trådstarter,

faren din er forpliktet til å holde deg i live, men ikke gi deg penger til å leve. Du kan altså ikke kreve penger av ham, men han kan leve løpet ut.

Få deg eget fast arbeid om du må, det føles mye bedre.

 

Jeg går fast tre lufteturer med bikkja hver dag, rydder av bordet og passer brødrene mine iblant. Må noen ganger klippe plena. Jeg har også fast eget arbeid.

Foreldrene mine har sponset ny mobil(1 kr) og betaler for abonnementet hver måned(29 kr). Jeg får også automatisk 400 kr på kortet fra moren min hver måned.

 

Jeg har nesten mer penger enn jeg kan bruke og nyter godt av det :D

Du jeg har allerede kommet til løsning med faren min for lenge siden.

Det sa jeg også, ingen vits å ta opp det igjen. Jeg skulle gjerne hatt eget arbeid men at jeg er 14 er et dilemma.

 

Jeg syns barn bør få ukelønn mot at de gjør noe hjemme. Gjør de ikke det så bør de ikke få noe. Da lærer de seg at man må gjøre noe for penger og forhåpentligvis lærer de at man bør spare også.

Lenke til kommentar
ey.. det at pappan hans sa at han måtte betale husleie var jo bare pga han var drit lei å høre "penger penger penger penger" så da mente han at han skal få penger for det han gjør men da får han betale husleie. det var jo sikkert bare en trussel faren hans kom med og som aldri ville tre i kraft. grunnen til det var som sagt at dritungen ikke gidder å gjøre noen ting for fellesskapet uten å kreve penger for det. enkelt og greit.

 

en annen ting kunne være at han krevde husleie altså 1000kr. og ungen fikk penger for det han gjorde for fellesskapet. men han fikk penger så det ville gå opp i opp.

 

noen på forumet her overdriver veldig og tar alt veldig seriøst. deretter begynne å bable om lover som sier at man har krav på ditt og datt.

 

Ta Det Med Ro!

Ta det med ro sjølv, kanskje du skal sette deg litt inn i situasjoner før du begynner å kalle andre dritunge?

Bare hold kjeft, jeg har allerede sagt at vi er ferdige med diskusjonen om meg.

Diskusjonen om barn bør få ukelønn kan bare gå videre.

 

EDIT: Bare for å slutte diskusjonen om meg kan jeg si alt i ett inlegg.

Jeg hadde jobbet masse den uken, da jeg spurte om ukelønn da fattern befalte meg å rydde misforsto fattern meg og trodde jeg ba om penger for den separate tingen. Det var ikke det jeg mente. Jeg mente å spørre om jeg fikk ukelønn for alle de tingene jeg hadde gjort den uken. Det forsto som sagt ikke han og det førte til en krangel og at jeg var nødt til å betale husleie, noe jeg selfølgelig ikke trengte, det var mer en trussel og for å vise at jeg måtte hjelpe til.

 

Så til alle: Drit i å diskutere om meg, diskuter navnet på topic.

Endret av Bolla29
Lenke til kommentar

Jeg får ikke ukepenger. Men jeg går ut med søpla osv, hjelper pappa eller mamma hvis de spør om det. Men hvis jeg spør om en hundrelapp så får jeg somregel det. Tror det ca. er en månde siden sist jeg spurte :p Men de spanderte 200 kr så jeg fikk råd til en klokke for noen dager siden :) Tror jeg kunne fått 10 ganger så mye om jeg hadde masa litt, eller takka ja til ting som mamma spør om jeg vil da:P Men jeg vil heller at pappa skal kunne kjøpe seg en litt finere bil om 5 år, enn at jeg har masse rart som jeg ikke trenger.

 

Edit: Jeg synes barn skal være med å hjelpe hjemme uten å få betalt, men heller få litt penger når de trenger det.

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Jeg får ikke ukepenger. Men jeg går ut med søpla osv, hjelper pappa eller mamma hvis de spør om det. Men hvis jeg spør om en hundrelapp så får jeg somregel det. Tror det ca. er en månde siden sist jeg spurte :p Men de spanderte 200 kr så jeg fikk råd til en klokke for noen dager siden :) Tror jeg kunne fått 10 ganger så mye om jeg hadde masa litt, eller takka ja til ting som mamma spør om jeg vil da:P Men jeg vil heller at pappa skal kunne kjøpe seg en litt finere bil om 5 år, enn at jeg har masse rart som jeg ikke trenger.

 

Edit: Jeg synes barn skal være med å hjelpe hjemme uten å få betalt, men heller få litt penger når de trenger det.

 

Kjøp finere bil selv istedet ;)

 

De pengene du kunne fått hadde ikke hjulpet mye likevel, siden man må ta opp lån for å få fin bil.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Jeg får ikke ukelønn, jeg gjør det foreldrene mine ber meg om, f.eks rydde, vaske, støvsuge osv.

 

Jeg får penger når jeg trenger penger, jeg krever ikke ukelønn av mine foreldre etter alt de har gitt meg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg er jo også nødt til å søke jobber og det medfører en litt kjip situasjon siden jeg bare er 14, men jeg skal nok klare det ;)

 

Det syndtes jeg egentlig lite om, for barn under 16 burde få det de trenger av foreldrene sine.

Mine får ukepenger hver uke, er det ikke noe spessielt de vil bruke pengene på, blir de pengene

satt inn på en konto og hvis de da finner ut av noe de heller ønsker seg,går de pengene ut igjen.

Mine barn er nå 7 og 12 år, de har noen tusen hver på kontoen.

De får klær,mat, godteri(på lørdag) men de får det de trenger av meg(oss)

Barnedåps pengene står også på denne kontoen, og de pengene som er der, får dem når de skal ut i videre-

gående skole etter 10 klasse!

 

Slik gjorde min mor for meg også, skal si utdanningen gikk bedre :)

 

Gjør de ting i huset,får dem ekstra for dette. De får mobilkort / penger hver lørdag.

Og "lønn" for ting de har gjort i huset hver mnd.

Kjøper de seg en ting,ja ok. men velger dem å sette dem inn på konto = Flott ;)

Lenke til kommentar

Min sønn på 11 får 250 i måneden i "ukepenger!:)

Nå er det litt vanskelig å la ham jobbe for alt ettersom han kun er hos meg annenhver helg, men for min del så er han min sønn 24/7 uansett hvor han bor.

Hvorvidt han fortjener disse pengene så kan sikkert det diskuteres, men jeg synes det er greit at han får en mulighet til å spare til ting selv som han har lyst på. Han er ellers veldig snill og sier aldri nei hvis jeg spør ham om noe. Men det er lite jeg spør ham ettersom det er det siste jeg vil vi skal holde på med når han først er hos meg :)

Det finnes ingen fasit på dette. Slikt må avtales individuelt mellom foreldre og barn. I min situasjon så ville det absolutt ikke fungert med noen stykk pris på oppvask, klippe plen etc, mens i andre tilfeller så er det greit.

 

Det min sønn skal er å re sengen og holde rommet ryddig. I tillegg så kommer han med kaffe på sengen min på lørdagene ;)

 

Vi har egentlig en avtale om at du er grei mot meg så er jeg grei mot deg og den har fungert i alle år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...