Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør barn/ungdommer få ukelønn?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg skrev det, men nå må jeg altså klare meg på egenhånd, i hvertfall 12 dager.

 

Igår sa pappa opp abbonementet mitt på mobilen, skittentøyet mitt ble kastet inn på rommet mitt og mat må jeg kjøpe selv. Jeg er forresten nødt til å betale husleie på 1000 kr måneden, men jeg håper jeg slipper å betale så mye siden det allerede har gått halvparten av måneden.

Jeg får bare hoppe i det, jeg er fast bestemt på å klare meg hvertfall denne måneden.

 

Jeg er jo også nødt til å søke jobber og det medfører en litt kjip situasjon siden jeg bare er 14, men jeg skal nok klare det ;)

 

Å betale 1000 kr i husleie når du er 14 var kanskje litt drøyt og en stressfaktor du kunne vært foruten når du er såpass ung. Når det gjelder å få ukepenger av foreldrene så tror jeg ikke det er en menneskerett så hvis du ønsker penger så må du nok bare være medgjørlig og gjøre som faren din sier eller skaffe deg andre inntektskilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjøre litt arbeid innenfor de fire veggene i huset mot litt penger ser jeg inegnting negativt ved.

Å bare gi barnet penger uten at det har gjort noe for de blir å lære barnet at penger kommer fra mamma og pappa. Feil.

 

Å betale for å bo hjemme sålenge barnet er under 18 år er bare tull (sett at det ikke dreier seg om egen garasjeleilighet og barnet har jobb etc)

Lenke til kommentar
Nå trenger ikke jeg å betale for å bo lenger. Jeg gjør arbeid hjemme men faren min missforsto poenget mitt. Ferdig med den saken.

 

Nå hadde han strengt tatt ikke lov å kreve det av deg før du er 18 uansett, så han ville neppe kommet langt med den tanken.

Nei, men det var for å vise at det ikke er bare bare å ta ansvar for seg selv og et hus. Kan vi avslutte denne diskusjonen nå?

Lenke til kommentar

Gjer ungane husarbeid er det greitt at dei får vekeløn, men å få betalt for å gjere ingenting eller rydde sitt eige rom er i mine auger ei bjørneteneste. Eg fekk betalt alt etter kor mykje eg arbeidde. 20kr per badvask, 5kr per oppvask osv. Mor mi sin filosofi har alltid vore at vi ungane i huset skulle opplærast til å klare oss sjølve. Er i grunn heilt greitt å ikkje vere bortskjemd.

Lenke til kommentar

Tjener egne penger, og tar selvsagt i et tak hjemme når det trengs. Ser jeg at oppvaskmaskinen er ferdig, rydder jeg ut - og jeg rydder selvsagt rommet mitt. Jeg forventer ikke at foreldrene mine, som har mye å gjøre på jobben osv, skal rydde opp etter en voksen person.

 

Vasker også bilen når jeg har lånt den, selv om dette ofte ender i at far min kommer ut og gjør det selv (bilentusiast vet du, nytter ikke å bruke "feil" bilsjampo da :p).

 

Tidligere, da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk jeg selvsagt penger til klær; lunsj på skolen; penger til å kose meg i helgene osv. Det har aldri vært snakk om at jeg får "akkordlønn" (20 kr for oppvasken osv.), men mer slik at jeg yter det jeg kan og får lønn etter behov (nesten litt sosialisme 0o). Når sant skal sies, hadde jeg en ganske kurant "timebetaling", hvis vi ser på arbeid kontra lønn. :p

 

Er snart 19 år, og jeg synes egentlig foreldrene mine er ganske ok som lar meg bo hjemme når jeg går på skole. Jeg har garasjen full av biler og bildeler, har ofte vorspiel hjemme og foreldrene mine betaler av og til regningene mine uten at jeg ber om det (forsikring på bilen, skole, bøker etc.) ... så får dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør litt i gjengjeld.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar

Jeg fikk ukepenger når jeg var mindre, er 16 nå.

 

Jeg hjelper til her hjemme når det trengs (plenen, sette inn/ta ut oppvask, male o.l) Får ikke penger for denslags nå lenger, gjør ikke noe det. Jeg får penger i ny og ned hvis jeg skal ut på noe eller skal kjøpe diverse ting, like greit det. :)

 

Rommet mitt har jeg rydda selv siden jeg var liten.

 

Tjener litt penger på egenhånd nå.

Lenke til kommentar

@ Trådstarter,

faren din er forpliktet til å holde deg i live, men ikke gi deg penger til å leve. Du kan altså ikke kreve penger av ham, men han kan leve løpet ut.

Få deg eget fast arbeid om du må, det føles mye bedre.

 

Jeg går fast tre lufteturer med bikkja hver dag, rydder av bordet og passer brødrene mine iblant. Må noen ganger klippe plena. Jeg har også fast eget arbeid.

Foreldrene mine har sponset ny mobil(1 kr) og betaler for abonnementet hver måned(29 kr). Jeg får også automatisk 400 kr på kortet fra moren min hver måned.

 

Jeg har nesten mer penger enn jeg kan bruke og nyter godt av det :D

Lenke til kommentar

Jeg mener ungdom bør få ukelønn. jeg selv gjør ganske mye i hjemmet. lufter hund, tar oppvask og mye mer. Men samtidig så får jeg veldig lite i utenom ukelønn. kino, mobil og alt annet mulig må jeg betale selv. Hvis jeg skal kjøpe meg en kebab med gutta så må jeg betale den selv.

Alt i alt er jeg fornøyd med dette da jeg lærer med å styre min egen økonomi, og vet hvor mye jeg kan bruke.

Lenke til kommentar

Personlig så får jeg ukelønn hos min mor, altså annenhver uke. Jeg hjalp til i huset før jeg fikk dette også (støvsuging og oppvask et par ganger i uken, i tillegg til at jeg ryddet "hybelen" min), men dette har økt etter at jeg begynte å få ukelønn. Mange av de jeg kjenner får enten ukelønn uten å gjøre noe, de gjør ganske lite, eller de får penger når de ber om det, selv om det selfølgelig er de som har samme ordning som meg. Jeg synes det er helt greit å gjøre husarbeid, og så få penger som jeg kan bruke til kino, godteri, mat ute osv. Mobilen betaler de, men jeg har et så lavt forbruk at det gjør de uten å blunke (200 kr hver 6. måned eller noe lignende). Utenom ukelønnen får jeg sjeldent penger.

Lenke til kommentar

Det hele koker ned til en etisk diskusjon der hovedspørsmålet er om det skal betales "lønn" for oppgaver som for noen er det selvfølgelige bidraget til fellesskapet.

Jeg har en 14 åring i huset. Han er som 14-åringer SKAL være, den synlige modningen skjer fra halsen og ned, fra halsen og opp er det fremdeles "under construction" med symptomer som presenil demens, lammelser/spasmer/ticks, vrangforestillinger, paranoiditet, somnolens, etc.

 

Pengeforbruket hos ham er akselerert, naturlig nok, også som det SKAL være. Jeg har filosofien at hjelp til selvhjelp oftest er best. Det å lære noen å forvalte penger, kan nesten ikke begynne for tidlig siden det er med penger det meste står og faller gjennom hele livet.

 

Han får ukelønn for at han utfører oppgaver. Oppgavene har sin stykkpris, han bestemmer således hvor mye han vil tjene i løpet av en måned. Ved siden av dette opplegget er det dog noen få oppgaver han ikke direkte får lønn for, det er typisk; vask av eget rom , legge skittentøy i skittentøykurven, rydde etter seg selv på kjøkkenet og ellers i huset, etc. Men dersom han utfører dette plettfritt, vi foreldre maser overhode ikke på ham om dette, får han en bonus.

 

Pengene han tjener skal han bruke på forutdefinerte ting. Han må selv betale for kino, LAN, godterier, og alt annet en kan definere inn under "ikke-absolutt-nødvendig-for-å-ha-et-bra-liv".

 

Med dette opplegget lærer han seg å forvalte sine penger selv. Han må planlegge, han har også en råderett over hvor mye penger han vil ha til hånds. Han lærer prinsippet med å opparbeide seg en buffert for uforutsette utgifter samt generell økonomistyring. Dette er han svært fornøyd med. Vi som foreldre trenger overhode ikke å mase. Konfliktnivået er svært lavt av den grunn.

 

Grunntanken: Belønning og ros for det som gjøres bra er bedre enn straff og mas for det som ikke gjøres bra. Det blir automatisk mindre av det dårlige og mer av det gode.

Lenke til kommentar

Er ikke lett å få jobb til ungdom under 16 ...

 

Jeg mener at en burde ha en fast ukelønn på tja, en 50kr? Også hvis han vil ha litt mer peng, må en gjøre ting i huset for å hjelpe til. Ting som er nødvendig (klær og utstyr osv.) burde foreldre betale. Mat burde de muligens betale, men ikke når en kan ta med seg en matpakke på skolen osv.

Lenke til kommentar
Er ikke lett å få jobb til ungdom under 16 ...

 

* Personer under 18 år må ikke nyttes til arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse eller utvikling.

* Barn som har fylt 13 år kan nyttes til lett arbeid som ikke kan være til skade for deres sikkerhet, utvikling eller skolegang.

* Arbeidstiden for barn og ungdom skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen.

* For barn som er under 15 år eller er skolepliktig, må den alminnelige arbeidstiden ikke overstige 2 timer i døgnet og 12 timer i uken. På undervisningsfrie dager kan den daglige arbeidstiden heves til 7 timer.

* Barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal ha en arbeidsfri periode mellom kl. 2000 og kl. 0600.

* Personer under 18 år som går på skole, skal ha minst 4 ukers fritid i året, hvorav minst 2 uker i sommerferien.

 

 

Ikke noe problem det :)

Lenke til kommentar

ey.. det at pappan hans sa at han måtte betale husleie var jo bare pga han var drit lei å høre "penger penger penger penger" så da mente han at han skal få penger for det han gjør men da får han betale husleie. det var jo sikkert bare en trussel faren hans kom med og som aldri ville tre i kraft. grunnen til det var som sagt at dritungen ikke gidder å gjøre noen ting for fellesskapet uten å kreve penger for det. enkelt og greit.

 

en annen ting kunne være at han krevde husleie altså 1000kr. og ungen fikk penger for det han gjorde for fellesskapet. men han fikk penger så det ville gå opp i opp.

 

noen på forumet her overdriver veldig og tar alt veldig seriøst. deretter begynne å bable om lover som sier at man har krav på ditt og datt.

 

Ta Det Med Ro!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...