Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør barn/ungdommer få ukelønn?


Anbefalte innlegg

Bør barn få ukelønn mot at de gjør arbeid?

Faren min og jeg har hatt en krangel om dette. Jeg nektet å gjør husarbeid hvis jeg ikke fikk penger, og da sa han at jeg var nødt til å betale måndeslønn på 1000 kr.

 

Han mener at jeg er nødt til å gjøre husarbeid for felleskapet og at jeg derfor ikke bør kreve ukelønn.

 

Jeg mener at det ikke er urimelig å kreve ukelønn mot at jeg gjør husarbeid. Ukelønn hjelper for motivasjon for å fortsette, og det hjelper faren min i det at jeg hjelper ham.

 

Hva syns dere?

 

Edit: Vi har gått igjennom denne diskusjonen før og da gikk han med på å gi meg ukelønn, men det vil han ikke nå lenger.

Endret av Bolla29
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes barn/ung.dom skal få ukelønn, men da ville jeg tatt det som en selvfølge at den personen gjorde seg fortjent til de pengene (Ikke at jeg bør snakke :innocent:), for hvis den personen da blir vant til og få ukepenger bare for og få ukepenger. Kan dette ha en negativ innvirkning senere i livet, for da tar og tar man bare. Men gir aldri! ;)

Lenke til kommentar
Han mener at jeg er nødt til å gjøre husarbeid for felleskapet og at jeg derfor ikke bør kreve ukelønn.

 

Jeg mener at det ikke er urimelig å kreve ukelønn mot at jeg gjør husarbeid. Ukelønn hjelper for motivasjon for å fortsette, og det hjelper faren min i det at jeg hjelper ham.

 

Hva syns dere?

 

Det er sikkert noe du finner ut etter du flytter ut og det er for sent, men det er litt prosjekt å holde et hus eller en leilighet i orden. Hvis du har relativt vanlige foreldre, bruker de nok av tid og energi på jobben for å gi dere mat på bordet og tak over hodet. Personlig syns jeg barn flest kan bruke et par timer mindre foran TV-en for å gjøre livet lettere for foreldrene.

 

Om du vil ha mer motivasjon for å gjøre noe, kan du jo foreslå at du får betalt per ting du gjør. 10kr per oppvask, 50kr for å slå plenen og denslags.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skrev det, men nå må jeg altså klare meg på egenhånd, i hvertfall 12 dager.

 

Igår sa pappa opp abbonementet mitt på mobilen, skittentøyet mitt ble kastet inn på rommet mitt og mat må jeg kjøpe selv. Jeg er forresten nødt til å betale husleie på 1000 kr måneden, men jeg håper jeg slipper å betale så mye siden det allerede har gått halvparten av måneden.

Jeg får bare hoppe i det, jeg er fast bestemt på å klare meg hvertfall denne måneden.

 

Jeg er jo også nødt til å søke jobber og det medfører en litt kjip situasjon siden jeg bare er 14, men jeg skal nok klare det ;)

Lenke til kommentar
Jeg får ikke lønn for å gjøre husarbeid. Det å se foreldrene mine glade er nok for meg, og når jeg gjør det er de også villige til å betale for ting jeg har lyst på.
Samme her, godt å se blide gamle jævler som har tid til å slappe av litt :)

 

Vet ikke om jeg skrev det, men nå må jeg altså klare meg på egenhånd, i hvertfall 12 dager.

 

Igår sa pappa opp abbonementet mitt på mobilen, skittentøyet mitt ble kastet inn på rommet mitt og mat må jeg kjøpe selv. Jeg er forresten nødt til å betale husleie på 1000 kr måneden, men jeg håper jeg slipper å betale så mye siden det allerede har gått halvparten av måneden.

Jeg får bare hoppe i det, jeg er fast bestemt på å klare meg hvertfall denne måneden.

 

Jeg er jo også nødt til å søke jobber og det medfører en litt kjip situasjon siden jeg bare er 14, men jeg skal nok klare det ;)

Du må betale husleie i en alder av 14? Du vet at du har krav på husly, mat, osv inntill du er 18? Derfor kan ikke faren din kreve noen betaling av deg, men du må forstå at om du er vrang mot foreldrene dine, så er dem vrange tilbake.

Lenke til kommentar
Du må betale husleie i en alder av 14? Du vet at du har krav på husly, mat, osv inntill du er 18? Derfor kan ikke faren din kreve noen betaling av deg, men du må forstå at om du er vrang mot foreldrene dine, så er dem vrange tilbake.

Han ba meg ta oppvasken og jeg spurte ham om jeg fikk ukelønn da. Han sa at jeg ikke hadde krav på ukelønn og at det hjelper felleskapet når jeg hjelper til. Jeg nøt forresten godt av det selv.

 

Jeg sa at jeg uansett ville ha penger for det, da sa han at det ville vært urimelig at han krevde penger for arbeidet han gjør hjemme, og at han gjorde det for felleskapet. Jeg sa at jeg gjerne kunne jobbe for felleskapet så lenge jeg fikk penger. Han sa at jeg fikk mat osv. så derfor var jeg nødt til å hjelpe til. Da sa jeg at jeg kunne skaffe mat selv osv. og da ba han meg altså om å betale husleie.

Lenke til kommentar

For en utakknemlig unge du er. Vet du i det hele tatt hvor MYE som kreves for å få en husholdning til å gå rundt? Faren din jobber hver dag (går jeg ut ifra), og når han kommer hjem får han en fjortis i trynet som krever penger for å hjelpe til hjemme.

 

Du burde tenke over at du bor der gratis (frem til dere havnet i denne situasjonen her, da). Forventer du at han vasker klærne dine, vasker hele huset selv, rydder rommet ditt, ordner maten hver dag (etter at han har handlet på vei hjem fra jobb), betaler regninger, rydder av bordet, vasker opp etter dere begge ?

Du er 14 år, du klarer å ta oppvasken noen dager i uken uten at det dreper deg.

 

Er sikkert gammel og gretten her, og vet jeg ikke var superflink selv på den alderen. Men det burde ikke hindre andre i å i det minste prøve å skjerpe seg.

 

Edit: Ja, jeg syns måneds/ukelønn er en fin ordning. Men om jeg hadde en unge som ikke gadd å gjøre noe uten å KREVE penger for det, så hadde jeg ikke vært så positivt innstilt på å gi penger uten videre heller. Enig i at man skal gjøre litt for fellesskapet.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Jeg snakket med ham idag og han sa at jeg godt kunne få ukepenger, og at jeg da måtte gjøre ting.

 

Han sa at jeg ikke fikk penger for å hjelpe til i går, fordi jeg spurte om penger bare fordi jeg skulle ta oppvasken. Det var ikke det jeg mente, jeg mente at jeg fikk penger for det og mye annet jeg gjorde/skulle gjøre, men han misforsto meg.

 

Og Juliess: Jeg rydder rommet mitt, vasker tøy, lager mat, rydder av bordet selv og betaler mobilregningen selv.

Lenke til kommentar

Ukepengeprat er stort sett buzzwords. Når foreldre sier til ungene at de jobber for lite i huset betyr det egentlig at de ikke vil gi dem mer penger uansett, og på samme måte er det andre veien. Unger bør selvsagt få penger av foreldrene sine, men de bør også hjelpe til hjemme uavhengig av hvor mye eller hvor lite de får. Å lære opp ungene til å forvente forutsigbarhet i forholdet mellom arbeid og belønning tror jeg ikke vil gagne dem senere i livet. Det er aldri sånn at man får igjen for hver bidige ting man gjør, og man bør ikke føle seg skuls bare fordi man har vasket opp og fått en femtilapp.

Lenke til kommentar
Jeg snakket med ham idag og han sa at jeg godt kunne få ukepenger, og at jeg da måtte gjøre ting.

 

Han sa at jeg ikke fikk penger for å hjelpe til i går, fordi jeg spurte om penger bare fordi jeg skulle ta oppvasken. Det var ikke det jeg mente, jeg mente at jeg fikk penger for det og mye annet jeg gjorde/skulle gjøre, men han misforsto meg.

 

Og Juliess: Jeg rydder rommet mitt, vasker tøy, lager mat, rydder av bordet selv og betaler mobilregningen selv.

Okei, da stiller deg seg litt annerledes :) Virket som du ropte etter penger hver gang du ble bedt om noe.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke unger burde få ukepenger. Barn/ungdom burde hjelpe til hjemme uansett.

 

Personlig får jeg ikke ukelønn. Jeg synes det er helt greit. Jeg hjelper til når foreldrene mine ber meg om det.

Når jeg trenger penger til noe får jeg det....

 

Hvis man får ukepenger, synes jeg de bør bruke det til klær og andre ting og ikke mase om mer penger fra foreldrene. Det blir feil....

 

Jeg tror det er sånn at hvis man får ukepenger bruker man ikke det til å kjøpe klær ol, men spør foreldrene om mer...

 

 

Hvis de får ukepenger, blir de bortskjemte og etterhvert skal de ha penger for hver lille ting de gjør...

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke unger burde få ukepenger. Barn/ungdom burde hjelpe til hjemme uansett.

 

Personlig får jeg ikke ukelønn. Jeg synes det er helt greit. Jeg hjelper til når foreldrene mine ber meg om det.

Når jeg trenger penger til noe får jeg det....

 

Hvis man får ukepenger, synes jeg de bør bruke det til klær og andre ting og ikke mase om mer penger fra foreldrene. Det blir feil....

Hvorfor ikke lære barna å disponere sine egne penger så fort som mulig? De lærer selvstendighet og planlegging på en helt annen måte hvis de selv må ta ansvar for å holde forbruket innenfor faste rammer, enn hvis de bare kan gå bort til foreldrene og spørre om penger når det passer dem.

 

Jeg tror det er sånn at hvis man får ukepenger bruker man ikke det til å kjøpe klær ol, men spør foreldrene om mer...

For at ukelønn/månedslønn skal være en god løsning er det selvfølgelig en forutsetning at foreldrene ikke er ettergivne /ikke klarer å sette regler. Hvis barna kun får penger en gang i uka lærer barna seg fort nok å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

Jeg ser det heller sånn at det er forskjell på et familie og jobb, og unger får ikke noe sunnere forhold til penger om det er et en-til-en-forhold mellom innsats og utbetaling hjemme. Snarere tvert imot, hvorfor skal vi plent systematisere også omsorgen? Ordentlig pengebruk lærer man seg fort når man er nødt.

Lenke til kommentar

Når jeg fikk ukepenger, hadde jeg mine faste oppgaver hjemme jeg skulle gjøre. Det måtte jeg gjøre, ellers ble det ikke noe penger.

Mobilregning og slikt måtte jeg selv betale av pengene jeg fikk.

Trengte jeg mere penger fordi jeg hadde brukt opp mine til tull, fikk jeg låne penger, som jeg måtte betale tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...