Timeo Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Jomfru Maria er forøvrig ikke en guddom, men en helgen. Altså en person i Himmelen som kan be for oss. Er det ikke slik at katolikker ber til helgener. slik at disse kan videresende/føre bønnene til gud/jesus ? Og ikke at de ber for en katolik. Uannsett så blir det vel at katolikkers bønner tar veien om en helgen, i stedet for direkte til gud. Såvidt jeg vet så er det ganske klart forklart i bibelen at man ikke skal kontakte de døde. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Andre kristne er tydeligvis ikke enige med deg her. Det som er klart for deg, er ikke nødvendigvis like klart for andre. subjektiv a1 1 filos: som er avhengig av subjektet s- erkjennelse erkjennelse av at omverdenen eksisterer bare i forhold til jeget 2 (sterkt) personlig, partisk en s- oppfatning, dom Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jomfru Maria er forøvrig ikke en guddom, men en helgen. Altså en person i Himmelen som kan be for oss. Er det ikke slik at katolikker ber til helgener. slik at disse kan videresende/føre bønnene til gud/jesus ? Og ikke at de ber for en katolik. Uannsett så blir det vel at katolikkers bønner tar veien om en helgen, i stedet for direkte til gud. Såvidt jeg vet så er det ganske klart forklart i bibelen at man ikke skal kontakte de døde. [spekulering] Ingen regel uten unntak ? Særegne regler når det kommer til helgner ? Katolikker ignorerer den biten ? osv [/spekulering] Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 [antagelse og spekulering] ... og så lurer de religiøse på hvorfor de ikke har klart å lage fred i løpet av de to tusen årene de har hatt muligheten til det Når ikke to av de 34000 grupperingene som har den samme boken som utgangs punkt klarer å enes engang.... Jøss, er det rart at det er krig i verden? Er dette verdt å tro på? Nei mener jeg! All religion er vranglære, det er allerede bevist. Men religion eksisterer fordi de er for vrange til å se på bevisene [antagelse og spekulering] Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 ... og så lurer de religiøse på hvorfor de ikke har klart å lage fred i løpet av de to tusen årene de har hatt muligheten til det Når det gjelder kristendom så er det jo forklart helt direkte at det ikke vil bli fred av verden av kristendommen, men snarere tvert imot. Grunnen til dette er jo åpenbar: Kristendommen går imot menneskenes natur, og skaper dermed protester og konflikter. Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 ... og så lurer de religiøse på hvorfor de ikke har klart å lage fred i løpet av de to tusen årene de har hatt muligheten til det Når det gjelder kristendom så er det jo forklart helt direkte at det ikke vil bli fred av verden av kristendommen, men snarere tvert imot. Grunnen til dette er jo åpenbar: Kristendommen går imot menneskenes natur, og skaper dermed protester og konflikter. Etter å ha lest den tråden her spør jeg meg hvorfor du er kristen. Det er jo spørsmål som dette som har ledet de aller fleste ateister til å bli ateistisk, og med ateisme så mener jeg "fravær" av tro - ikke en "tro" på at gud IKKE eksisterer. (kall det agonstisk) Leste i en annen tråd at du "følte" noe spesielt når du mediterte eller hva og tenkte på kristendommen. Har du noen sinne tenkt på at det er en smule ironisk at akkurat dette var rettet mot protestantismen, ettersom du er født og oppvokst i Norge (antar jeg)? Ærefrykt for statskirken, en tro som besteforeldrene våre om ikke foreldre prøver å prakke på oss - fortellinger om såkalte "healere" som kurerer folk med å lese salmer osv - vi hørte om dette fra vi var små barn i Norge. Dersom en gud eksisterer, så tror jeg samtligere religioner i verden tilber avguder og den eneste måten å kommunisere med gud er gjennom fornuften - vår "gudegitte" gave. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Katolisismen har vel utviklet seg til det den er på grunn av at katolikkene er mennesker de også, og mennesker vil ha kun en ting: makt. Derav paver, prester, høyerestående mennesker ogsåvidere.. De vrir og vender på utsagn fra Bibelen slik at det passer sin egen levestil, velger ut diverse deler av den "hellige skrift" og driter rett og slett i andre, akkurat slik som alle kristne gjør / må gjøre for å rettferdiggjøre sin egen levestil. @Bellicus: Du er overbevist om at Bibelen er Guds ord, og at dette er den ene sanne autoritet. Dette er noe som fascinerer meg, kan du prøve å forklare meg hvorfor du mener dette, hvorfor du baserer livet ditt på en enkelt bok? Gjerne på PM, da det er litt off topic. Takk Endret 21. juni 2008 av Speik Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Det nye testamente sier ikke noe om hverken kirker, paver, biskoper, prester, rosenkranser, skriftestoler, barnedåp, konfirmasjoner, krusifikser, helgener, jomfru Maria som en guddom osv. så hvorfor er det enkelte som mener at dette har noe med kristendom å gjøre? Nå sa vel ikke Jesus noe om at han ville ha et nytt testament heller? Hvis han absolutt ville det, hvorfor kunne han ikke skrive det selv? Forberedet det eller i det minste si hva de skulle skrive. Endret 22. juni 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå