Gå til innhold

Hvordan høyttalere og forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har for tiden z-5500 sorrounden til logitech. Men jeg synes det blir for dårlig. Jeg har ikke så veldig peiling, så setter pris på presis informasjon. :)

Jeg har sett litt på cerwin vega høyttalere. Cls 15 modellen. Har funnet et brukt par av disse. Da lurer jeg også på hvordan forsterker jeg burde ha. En som kan utnytte høyttalerne skikkelig. Jeg har heller ikke ubegrenset med penger å bruke. Hvis noen kunne funnet en brukt forsterker som egner seg bra hadde det også vært supert.

Forslag til andre høyttalere er bare bra. Men det som er viktig for meg er trykk i musikken! Bass og diskant så høyt som mulig. Jeg hører mest på hip hop og trance, hvis det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du ute etter -kun- høyt lydnivå og mye bass, er cerwin veien å gå. De krever dog mye kraft for å virkelig vise seg frem.

Er du ute etter et bedre lydbilde, og ikke bare bass og bråk, bør du høre på andre merker. Cerwin høytalere blir fort byttet ut når man har vokst fra seg bassønsket :)

Som nevnt, hør på forskjellige oppsett på din lokale hifi sjappe, og hør selv!

Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg sier meg enig med Theck1, "vanlige" høyttalere blir altfor tamme til slikt bruk, med mindre man bruker en mindre formue...

Kjøp deg en KRAFTIG forsterker først av alt. Brukt NAD 218, Carver, Tapco Juice, QSC RMX eller liknende. Deretter finner du et par brukte Cerwin-Vega som passer resten av budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
"vanlige" høyttalere blir altfor tamme til slikt bruk, med mindre man bruker en mindre formue...

Erhm... Dali Concept 8. :)

Lenke til kommentar

Elementstørrelse har langt ifra alt og si. Sammenlignet et par patos lyri 302 md 6,5" element opp i mot et par høyttalere med 10" element. Og patosen spilte med bedre dynamikk og trøkk i bassen enn 10" når man dro på litt. Så har du jo også patoser med dobble 8" elementer, da begynner det å bli ganske bra. Rommet høyttalerneskal plasseres i har hoså mye å si. Høuyttalere med store elementer kan høres dårligere ut enn mindre hvis det kommer til små rom.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg tok ikke utgangspunkt i elementstørrelsen, jeg tok utgangspunkt i evnen til å flytte luft. Jeg er helt enig i at mindre elementer kan ha mye trøkk, detaljer og dynamikk. Alt avhenger av de aktuelle elementene, implementeringen og bruksområdet. Dersom trådstarter hadde "vokst fra" Cerwin-Vega og liknende høyttalere hadde jeg ikke nølt med å anbefale noe i retning av Dali Concept, Patos Basic og liknende konstruksjoner som har høy gøyfaktor og samtidig har evne til å tegne opp et bra lydbilde med god definisjon og dynamikk.

Men trådstarter er ute etter MASSE lyd, og hører på hiphip og trance. Han ønsker sannsynligvis å kunne få hjertet ut av takt om han er sint, å skremme grillende naboer bort fra terassen, og å pådra seg foreldrenes vrede når favorittserviset raser i gulvet. Han ønsker seg sannsynligvis det svenskene kaller "jävlaranamma". Han skal ikke sitte i sweetspot og prøve å plukke ut hvor artistene står, han skal bare kunne gi på og kjenne resten av verden forsvinne.

DERFOR anbefaler jeg store elementer ;)

Lenke til kommentar
Verken Patos elller Dali stiller med noe større enn 8-tommere. Det kaller jeg "vanlige" høyttalere. Ungdomshøyttalere begynner ved 12" ;)

Feil, Dali har en høyttalermodell med 2 10-tommere faktisk. Concept 10 heter den.

Har du hørt VE-8? Det er CV med "bare" 8-tommere, likevel spiller de så det drønner og rister i en stue på 30 kvadrat.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Javisst finnes det en Concept 10, det ligger til og med et par på Finn.no. Men selv brukt koster de over dobbelt så mye som et sett brukte Cerwin-vega VE-15 ;)

Og om VE-8 spiller høyt, tenk da på hvor høyt VE-15 spiller ;) En 8-tommer har ca. 220 cm2 membranareale. En 15-tommer har ca. 850 cm2. En åttetommer må med andre ord bevege seg fire ganger så langt for å produsere det samme lydtrykket, med økt kompresjon og forvrengning som følge.

Lenke til kommentar

Fordi den er billigere og sannsynligvis passer bedre til ønskene trådstarter har skissert. Hi-fi er bra det, og 95% vokser fra "ungdomshøyttalere" med tiden, men man må tross alt prøve å gi råd ut fra trådstarters behov. Hva som spiller "best" er tross alt uhyre subjektivt, og i mange tilfeller er trøkk og volum en langt sterkere kvalitet enn stereoperspektiv og klangbalanse :)

Dali og Cerwin-Vega selges uansett på Hifi-klubben begge deler, så trådstarter har mulighet til å få lyttet til begge alternativer og bestemme seg for hva som passer best. Dersom Dali faller mer i smak enn Cerwin-Vega er det nok lurt å få hørt på Patos også :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
... men man må tross alt prøve å gi råd ut fra trådstarters behov. Hva som spiller "best" er tross alt uhyre subjektivt, og i mange tilfeller er trøkk og volum en langt sterkere kvalitet enn stereoperspektiv og klangbalanse :)

Men når han også skriver: "eg har ikke så veldig peiling, så setter pris på presis informasjon" så syns jeg det er viktig å hjelpe han å gjøre ett bedre valg :)

Nemlig å kjøpe noe han kan ha glede av 10år framover og ikke 2år.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, og sånn sett er det veldig bra at vi er uenige. Da får han argumenter fra begge leire :)

Han vil sannsynligvis bytte ut Cerwin-Vegaene om to-tre år ja, sannsynligvis til fordel for noe som er mer "hi-fi". Kjøper han Dali, Patos e.l. vil han sannsynligvis bytte ut de også etter noen år, til fordel for noe enda mer "hi-fi". Hovedspørsmålet blir vel om et par VE-15 vil gjøre ham lykkeligere de første to-tre årene enn et par Dali/Patos e.l., og det er det bare ham selv som kan svare på.

Har vært igjennom samme karusellen selv, med et par JWS-høyttalere med doble 10-tommere kjøpt for konfirmasjonspengene ;) Det spillte høyt og enormt kult, men jeg satte meg aldri ned for å lytte til musikken. Den skulle bare være der, dundrende og fysisk. Senere ble de byttet ut med et par gulvstående med doble 6-tommere, som igjen ble byttet ut med to små stativhøyttalere og sub, som igjen ble byttet ut med et par Royd Doublet. De angrer jeg fremdeles på at jeg solgte... Sinnsykt morsomme høyttalere med et digert lydbilde og en utrolig dynamikk (til 5-tommere å være), har aldri brukt så mye tid på å nyte musikk som når jeg hadde dem...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

vil anbefale trådstarter til og høre Cerwin vega spille høyt. det er bare bass, spiller ikke noe pent. er selv bare 17 år, har noen kammerater med CV høytalere som angrer. jeg har akuratt begynnt og kjøpe in til hjemmekino anlegg. da velger jeg dali consept serien. spiller veldig rent og fint.

skal du ha trøkk så kjøper du deg Consept 8 og en sub ved siden av, da får du den klare lyden og kan stille op bassen hvis det trengs. og da kan du spille høyt med masse bass pent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...