Gå til innhold

Solgt noen bilder. Fakturere med eller uten MVA?

Anbefalte innlegg

Et forlag har kjøpt noen få bilder av meg, og vil ha tilsendt faktura.

Jeg har lusket rundt her en tid og vet fra tidligere tråder at jeg ikke behøver å betale skatt av dette. Men må jeg likevel oppgi inntekten til likningsmyndighetene?

Skal jeg spesifisere MVA på fakturaen, og skal jeg betale denne MVA'en etterpå til staten?

Håper dere guruene har råd å gi :)

Wolf

Endret av BadWolfDrawling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et forlag har kjøpt noen få bilder av meg, og vil ha tilsendt faktura.

Jeg har lusket rundt her en tid og vet fra tidligere tråder at jeg ikke behøver å betale skatt av dette. Men må jeg likevel oppgi inntekten til likningsmyndighetene?

Det skader i hvert fall ikke.

Skal jeg spesifisere MVA på fakturaen, og skal jeg betale denne MVA'en etterpå til staten?
Dersom du omsetter for mindre enn 50000 (tror det er det) i året, er du ikke mva-pliktig...
Lenke til kommentar

Angående merverdiavgift: Du skal bare angi og beregne merverdiavgift hvis du er registrert for merverdiavgift hos skattekontoret. De som ikke er registrert har ikke lov til å beregne avgiften. Du skal registrere deg for merverdiavgift hvis du omsetter for mer enn kr 50000 i løpet av ett år.

gregor

Lenke til kommentar

Har også hørt om dette med 1000 kr, er ikke det grensen pr person/bedrift du jobbber for/selger til? Altså, hvis du raker hagen for 5 naboer, og får 500 kr fra hver av dem, trenger du ikke melde dette inn. Men det er vel en grense for totalt beløp vil jeg tro, er det noen som vet når dette slår inn?

Lenke til kommentar

Har også brukt litt tid for å finne ut av dette. Jeg har foreløpig funnet dette:

Det er først når virksomheten din begynner å få en omsetning av betydning at du skal registrere deg og kreve inn mva. Hobbyvirksomhet er som utgangspunkt ikke aktuellt å registrere.

Det er den totale årlige omsetningen din som bestemmer det.

Myndigheten sier at når omsetningen din nærmer seg og overstiger kr 50.000 så kan du begynne å tenke på dette. Om du selger et bilde til kr 200 eller et til kr 5000 spiller ingen rolle siden det er din totale inntjening som avgjør.

Når du begynner å regne med fotoinntektene som en del av ditt innteksgrunnlag for å kjøpe mat og klær. Videre er det slik at myndigheten ikke ønsker å få inn nye underskuddsbedrifter. Dette krever bare resurser fra det offentlige. De fleste har kamerautstyr til mellom 10.000 og 50.000. Du må altså tjene mer enn dette før det skal gi overskudd og grunnlag for skatteinnbetaling. Det er først nå du henter inn mer moms enn du betaler ut, at det blir aktuellt med mva regnskap. Dette har ikke tilbakevirkende kraft. Så du fakturerer med moms først du overstiger disse grensene. En annen vinkling er at du faktisk tjener noe på å registrere deg ift å føre kostnader og fradrag på skatten. Men det er en annen diskusjon.

Så konklusjonen for en hobbyfotograf blir: Du registrerer deg når du tjener mer enn kostnadene dine, og når du tjener mer enn ca kr 50.000.

Lenke til kommentar

Det må vel være de som ikke ønsker å snylte på sine medborgere?

Man setter jo prisene uten moms, så hva taper du på å få inn momsen i tillegg? Bedrifter får vel fradrag for dette uansett, så ser ikke poenget i å gjøre seg til kjeltring.

Lenke til kommentar
Mener det ikke er moms for kunst!

Så hvis du kan kalle bildene kunst så slipper man!

Det er riktig, men det skal ganske mye til før et fotografi blir ansett for kunst. Utdrag fra Merverdiavgiftshåndboken:

"For at et fotografi skal anses som et kunstnerisk fotografi etter merverdiavgiftsregelverket må det være tatt av kunstneren, fremkalt av kunstneren eller under dennes oppsyn, signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 30, uansett formater og underlag. Omsetning og innførsel av fotografier for øvrig vil fortsatt være merverdiavgiftspliktig."

Vanlige bilder vil være mva-pliktige. Ved (kun) salg til andre næringsdrivende vil det være en fordel å være registrert for mva og beregne avgiften. Kjøper trekker jo denne fra uansett, og selger kan gjøre fradrag for all mva på alle innkjøp til bruk i egen virksomhet med salg av fotografier. Men som skrevet over må man drive virksomhet med dette, les: Ikke hobby. Dvs: Inntektene fra salget må overstige utgiftene, og man må selge for mer enn kr. 50 000 i løpet av ett år.

gregor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...