Gjest member-63169 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Har lyst å lage min egen bil, Har tegninger som jeg har fått ifra onkelen min i kitcar miljøet i england. Donorbilen er en audi s4 med v8 4,2l. Men så lurte jeg på hvordan det er å få registrert dette i Norge, hva forsikringen sier og hvordan jeg får den registrert som kjøretøy i biltilsynet. Vil liksom ikke begynne og så finne ut at biltilsynet sier nei uansett. selv om bilen har lys og bremser osv.. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Tengs Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Har lyst å lage min egen bil,Har tegninger som jeg har fått ifra onkelen min i kitcar miljøet i england. Donorbilen er en audi s4 med v8 4,2l. Men så lurte jeg på hvordan det er å få registrert dette i Norge, hva forsikringen sier og hvordan jeg får den registrert som kjøretøy i biltilsynet. Vil liksom ikke begynne og så finne ut at biltilsynet sier nei uansett. selv om bilen har lys og bremser osv.. Noen som har erfaringer? Du kunne jo fortelle hvilket kit du har tenkt å bygge til, er det en Super 7 eller liknende? Ikke for å ta lufta ut av dekkene på drømmen din, men i Norge er dette alt annet enn enkelt! Har selv bodd i England og vurdert Super 7 kit.. Men, her i Norge finner du bare hinder og vanskeligheter. Vet ikke om du får det godkjent i det hele tatt.. Men, om vi setter det til side, så kan man jo se på de økonomiske aspektene. Om du skulle klare å bygge bilen, få den godkjent, så kommer man til registreringen. Den blir registrert som ny bil og du får lov å betale avgifter, som om det skulle være en splitter ny bil. Eksempel Vekt: Ca 1000 kg Motoreffekt: 250 KW Slagvolum: 4200 ccm Førstegangs reg: 18.06.2008 Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger: Avgift for egenvekt: 34 020,00 Avgift for motoreffekt: 379 739,50 Avgift for slagvolum: 272 410,00 Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 686 169,50 Bruksfradrag (0%): 0,00 Vrakpantavgift: 1 300,00 Totalt 687 470,00 Så jeg ville nok ikke gjort det sånn.. I England får man "fradrag" om man bruker en donor bil, det får man ikke her.. De bryr seg ikke om du har betalt avgifter to ganger.. Men, ingen kan hindre deg fra å bygge et leketøy.. ;-) Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Uff, har veldig lyst å lage en, har funnet donorbil osv. Hadde vert kult å jobbe med da jeg skal studere ingeniør til neste år på produktutvikling og produksjon, der endel som sitter å jobber med koenigsegg har gått. Blir jo ufattelig dyrt dette her, sikkert fem ganger dyrere enn hva bilen selv vil koste å lage. Ville egentlig bygge bilen helt ifra scratch, ramme og alt. har ikke tegninger, løy hehe. Har framdeles lyst å bare bygge den og ha den i garasjen, vil jo kunne kjøre den på baner og sånt. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Men hvis jeg klarer å få den under 400 kg ?? hehe, sikkert umulig, men har lest litt og da kan den registreres som motorsykkel.? og det er ikke noe pes visst... ...? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Shit au, flytter til sverige eller usa! eller bygger ett enmannsfly med jetmotor istedenfor! Lenke til kommentar
Tengs Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Shit au, flytter til sverige eller usa! eller bygger ett enmannsfly med jetmotor istedenfor! Vi bor i feil land, så enkelt er det.... ;-) Vi har Biltilsynet som er en statsbedrift, HELT uten service.. Virker på meg som om det sitter misforståtte kontor rotter her, som bare er på jobb for å gjøre livet jævligt for de som faller inn dørene.. Det kan jo være vanskelig nok å få godkjent en ombygget bil, så nybygget.. vanskelig.. Men, det er jo tydelig at noen får ting til, vi har jo Magnor på Moi, som har en NOE ombygget Ford Granada.. Lurer på hvordan han får det igjennom hos biltilsynet. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hmm, helt enig med det med biltilsynet. tenk de jobber i en bedrift som ikke har noe å tjene på å yte service. Magnor sin Granada er sikkert en stor feil i deres system eller noe. Han har nok bare funnet et hull de har glemt å tette. Lurer egentlig på hva konseptet med norge er, det er jo liksom ingenting som skal vere mulig å utrette eller noe. Innovasjon starter jo med ideer og bryting av grenser, men hvis det ikke lar seg gjøre pga lover er jo dette inhibitering av den. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Nøkkelen til å få ting godkjent er dokumentasjon. En kitkar kan du glemme. Det er et tema som har vært oppe i VW Boble-miljøet lenge, og det legges dødt gang på gang. Grunn nr. 1 er; det mangler dokumentasjon som beviser at slike bygg er trygge på norske veier. Personlig syns jeg det er helt greit. Vil ikke at en eller annen idiot med hjemmesnekret rørrammebil med V8'er i smeller inni meg på E6... Lenke til kommentar
Tengs Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Magnor sin Granada er sikkert en stor feil i deres system eller noe. Han har nok bare funnet et hull de har glemt å tette. Magnor er en dyktig ingeniør, det hjelper en hel del. En annen ting, er at han nok gjør ting i rette rekkefølge. Skal man få noe godkjent, så må det desverre skje på Biltilsynet sine premisser. Det vil si at det faktisk ikke er lettere å få tilgivelse, enn tillatelse. Så om man skal bygge om noe, så er det lurest å snakke med dem først.. Selv tror jeg at biltilsynet her lokalt, er det beste i landet. Ettersom en av de karene som har ansvar ved ombygging, faktisk har gjort noe slikt selv. Han har bygget om en boble til Porsche Speedster replica.. Nøkkelen til å få ting godkjent er dokumentasjon.En kitkar kan du glemme. Det er et tema som har vært oppe i VW Boble-miljøet lenge, og det legges dødt gang på gang. Grunn nr. 1 er; det mangler dokumentasjon som beviser at slike bygg er trygge på norske veier. Personlig syns jeg det er helt greit. Vil ikke at en eller annen idiot med hjemmesnekret rørrammebil med V8'er i smeller inni meg på E6... Men, man kan fint få en bil som er godkjent i utlandet, inn hit. En solid rør-ramme konstruksjon kan være vel så bra, tror jeg. Syns det norske systemet er overknotete... "Den siste kommunist stat" Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Men, man kan fint få en bil som er godkjent i utlandet, inn hit.En solid rør-ramme konstruksjon kan være vel så bra, tror jeg. Syns det norske systemet er overknotete... "Den siste kommunist stat" Ikke i alle tilfeller. Uansett, det med rørramma var et eksempel. Jeg står på min mening. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 vet det var en som fikk godkjent ett kit kar bygg leste om det i "motor" tror jeg det var, men han var så heldig at det lokale tilsynet hadde en kit kar entusiast og dermed fikk masse hjelp og veiledning. her er en annen tråd om dette på et annet forum: kit-car? eller byggesett bil (kitcar) lov i norge eller her: Registrering av Westfield/Caterham-Lotus Super Seven Replica så noen mener iallefall at det er mulig Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Personlig syns jeg det er helt greit. Vil ikke at en eller annen idiot med hjemmesnekret rørrammebil med V8'er i smeller inni meg på E6... Takker for den, er det bedre å bli påkjørt av en SUV da kansje? hva er forskjellen? at bilen min tåler mer og penetrerer din? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Takker for den, er det bedre å bli påkjørt av en SUV da kansje? hva er forskjellen? at bilen min tåler mer og penetrerer din? Ikke ta det personlig, men det finnes mye "kult" hjemmelaget der ute på forskjellige veier som nok kunne brukes mer effektivt som projektil i en krig enn som fremkomsmiddel. Hver sin smak. Men kan du ikke bygge noe og kjøre det på bane da? Lettere hvis det er bygginga du er mest opptatt av... Bilnorge lar seg nok imponere uansett, om bygget er nogenlunde originalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå