ZeRKoX Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hei. Hvor enkel kan en spenningsdobler bygges? Jeg så for meg et vekslende rele, og to kondensatorer, som veksler mellom serie og paralell, for å doble en DC spenning, men jeg ser for meg at denne lager støy, og meget ustabil spenning. Hvordan kan en spenningsdobler bygges for DC - DC? Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 En Buck-boost spenningsomformer er kanskje tingen? Ellers finnes det enklere kretser for ren dobling av spenningen. Tror det skulle gå an med en inverter, kondensator og en diode? Om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Hvis jeg går for den buck boost converteren, kan jeg da vikle spolen for hånd? Hvor tjukk kobbertråd trengs, og hva skal kjernen være? Hvordan regner jeg ut størrelsen på spolen (vindinger osv.), og verdiene på kondensator. Hva kan brukes som bryter? Ser for meg at et rele blir en unødvendig ting, siden det klikker, og er bevegelige deler. Ting skal dimensjoneres til å gi ca 5A på 19V stabilt, så ser for meg ca 24V først, for å så bygge en linær regulator til å regulere ned spenningen. Endret 18. juni 2008 av obrestad Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 lag heller en vanlig Boost-converter. Du får ferdige IC'er som tar seg av reguleringen. MC34063 er en vanlig IC som kan brukes som buck-, boost-, og buck-boost-regulator. Blir smør på flesk å regulere ned spenningen etter en regulator. Du kan ikke bruke relé til switching. Må nok bli en transistor. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 I gamle dager med rørbaserte bilradioer så ble strømmen inn til en transformator hakket opp med et selvsvingende relé, og i enkelte tilfeller også likerettet av et ekstra kontaktsett. Rørene vil gjerne ha 90V likestrøm. Så ideen din er faktisk gjennomførbar, men det blir mekanisk plundrete og ikke helt stillegående. Du har da 4 muligheter: 1: Kjøp en ferdig 95W inverter for laptop i bil. 2: Bygg en kondensatorbasert spenningsdobler med lineær regulator. 3: Bygg en transformatorbasert ditto. 4: Bygg en boost-converter, som da blir direkte regulert. Nr.1 er en nr. 4. og er den mest elegante løsningen. Nr.2 er greiest å bygge i.o.m. at du slipper viklede komponenter, men den har dårligst virkningsgrad. Nr.3 kan også gjøres PWM-styrt og dermed direkte regulert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå