Gå til innhold

Erfaring med XD - ExpressDigital?

Anbefalte innlegg

Første gang jeg handler med de, så jeg skal ikke male fanden på veggen med en gang, i tilfelle det er jeg som har misforstått noe.

- Bestilte på mandag kl 17.

- Var umulig å gå videre med bestillingen før jeg valgte Visa (el.l) som betalingsmåte, altså ikke oppkrav.

- Kunne heller ikke gå videre før jeg hadde haket av "Tollpost Hjem på døren" til kr 396,-, det var også eneste fraktmåten som kunne velges.

- Bestillingen er fortsatt ikke behandlet (1-3 dagers leveringstid skryter de av...)

- Varen var på lager ved bestilling, 30+

- Iflg kundesenter har de (selvsagt...?!) mye å gjøre og ligger noen dager på etterskudd

- De opplyste også om at "Tollpost Hjem på døren" er noe tregere enn Posten

For meg var det greit, men slett ikke nødvendig med "Tollpost hjem på døren", men tenkte det var greit siden det var en TV og jeg ikke har bil. Uansett skulle det fint latt seg gjøre å få kjørt den hjem fra Posthuset som er 500m unna (kompis osv).

Så min erfaring så langt (selv om det er litt tidlig enda);

- Treg ordrebehandling!

- Ikke velg Tollpost Hjem på døren, helt unødvending siden det både et tregere og dyrere

Andre med erfaringer?

Ble mest negativt her nå, men førsteinntrykket er altså langt ifra bra. Har jeg oversett noe, spesielt det ang bestillingen (Visa og Tollpost) så skal jeg heller legge meg flat og beklage, men nå har jeg testet med enda en bestilling, bare for å se, og det er fortsatt ikke mulig å komme seg videre før man velger Visa og Tollpost.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XD er en del av Komplett ASA, samme som MPX.

Tollpost er eneste mulige fraktmåte på TV'er da MPX foreløpig ikke har muligheten til å tilby henting. Trodde dog det var mulig å velge "netto+10 dager"?

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Velger du Tollpost - hjem på døren, er oppgjørsform forskuddsbetaling, Cresco eller XD.no finans.

står det å lese her.

Visa teller vel som forskuddsbetaling.

Hvor tung er TVn du har bestilt ?

Posten har vel "normalt" en maks grense på 35 kilo, og alt over går derfor med Tollpost.

Lenke til kommentar

Har elendig erfaring med support. Måtte virkelig mye frem og tilbake før de gadd å gjøre sin plikt ang. retur av produkt. Henviste bare til produsenten. Veldig trege. Anbefales ikke. Bruk noen andre, det er verdt det for å få service punktum.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har vært kunde hos XD flere ganger, noe som skyldes de gode prisene de tilbyr på flere produkter. Har egentlig ingenting å klage på, da alle handlene mine har gått helt smertefritt.

Bestilte selv en Samsung 40" for noen uker siden, og den ble levert noen dager etterpå. Alt virket veldig seriøst og ordentlig, og man får en god oversikt over nåværende og tidligere ordre, og ikke minst sporingsnummer på pakker underveis. Alt i alt kan jeg vel bare si at jeg er meget fornøyd med XD, og jeg handler alltid herfra, Amentio eller Netshop; alt etter hvilken butikk som har den beste prisen :)

Lenke til kommentar
XD er en del av Komplett ASA, samme som MPX.

Tollpost er eneste mulige fraktmåte på TV'er da MPX foreløpig ikke har muligheten til å tilby henting. Trodde dog det var mulig å velge "netto+10 dager"?

Det er denne TV`n.

Jeg vil tro stasjonær-PC`n jeg fikk for en stund tilbake er mye større og tyngre enn denne kassen, og det gikk fint med Posten.

Jeg får gi de en sjans til å få ut fingern, så får vi se...

Men det irriterer meg at de annonserer med 1-3 dagers levering også har de "alltid mye å gjøre" og blir forsinket. Det verste i slike tilfeller er at man selv må ta kontakt med de for å finne ut hva det er som skjer. Syns de selv kan ta kontakt når varene blir forsinket ut av lager.

Tålmodigheten er jo ikke all verden når man går og venter på sånt :p

Tilbakemeldingene på XD i Prisguiden var heller ikke alle verden (mange med karakter 1), så jeg ble litt skeptisk.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Hvis du ikke bestilte den stasjonærPC'en din med gammel CRT skjerm, vil jeg tro at esken på TV'en er bra mye større og tyngre enn PC'en din...

Har selv en 42" og pakken dens var nærmere 60 kg, og innpakningen var ca 1.60m bred. Husk at bordstativet også veier endel.

edit: Ser at forsendelsen er merket til 27kg, merkelig at posten ikke kan ta dette hvis grensen deres er 35kg (kanskje XD bare har bestemt at alle TV'er sendes med tollpost for å gjøre det enkelt)

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Saken fikk en brå vending i formiddag :roll:

Sendte mail til de i går kl 15 og lurte på om de kunne garantere at tv`n var her innen lørdag, hvis ikke ønsket jeg å kansellere bestillingen. I dag hadde jeg fått en kort mail, "ordren er kansellert og pengene vil bli tilbakebetalt i løpet av få dager".

Så da kunne de altså ikke garantere når jeg ville få tv`n.

Vel, vel...tv skal det alltids bli, men ikke hos XD.no. Kundeforholdet mitt der ble av det korte slaget, kan man si.

Altfor kort til at jeg kan si noe mer om de, verken negativt eller positivt :)

Men lovnaden om 1-3 dager er iallfall ikke til å stole på. Det er det bare Komplett (etter mine erfaringer gjennom en del år) som klarer å leve opp til. Stort sett iallfall.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det variere så mye i service** fra f.eks Komplett (jeg er alltid fornøyd med de) når det er Komplett som eier XD.no også. Eller eier og eier, de er vel en del av Komplett-konsernet, uten at jeg vet helt hvordan det henger sammen.

Skulle tro de ble opplært til å drive på samme måte?

Og hvis jeg ikke tar feil så sender Komplett varer i den størrelsen med Posten. Var iallfall ingen problem å få tilsvarende vare i postoppkrav.

** Jeg vet at mitt grunnlag ikke er det beste til å dømme de. Men iflg tilbakemeldinger på Prisguiden så har det gått nedover med de. I begynnelsen (side 5 i linken) var det omtrent bare toppscore. Nå i det siste (selv om de ikke er av nyere dato) er det nesten bare bunnkarakterer.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke bestilte den stasjonærPC'en din med gammel CRT skjerm, vil jeg tro at esken på TV'en er bra mye større og tyngre enn PC'en din...

Har selv en 42" og pakken dens var nærmere 60 kg, og innpakningen var ca 1.60m bred. Husk at bordstativet også veier endel.

edit: Ser at forsendelsen er merket til 27kg, merkelig at posten ikke kan ta dette hvis grensen deres er 35kg (kanskje XD bare har bestemt at alle TV'er sendes med tollpost for å gjøre det enkelt)

Mener Posten har noen volumbegrensinger i tillegg til vekt på vanlige leveringer. Ellers har de en spesialordning som heter "tyngre på døren". Den er begrenset til hva to mann risikofritt kan bære. Komplett har denne som alternativ.

Så det er nok sannsynlig at XD har valgt å ikke bruke denne av avtalemessige grunner.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva Betaling, reservert transaksjon i nettbanken betyr?

Jeg betalte den tv`n med visakort og følgende skjedde;

- beløpet ble trukket fra på saldoen min, men det stod som nevnt over; Betaling, reservert transaksjon

- ordren ble kansellert og allerede samme ettermiddag var pengene tilbake på konto

- men plutselig (dagen etter) var pengene borte igjen og det var registrert en utbetaling til XD.no

Jeg tenkte som så at en reservert transaksjon var at pengene var "satt av" helt til pakken var sendt fra XD.no og at de først da kom til å bli trukket fra konto. Men siden jeg kansellerte bestillingen og pengene kom tilbake, så tenkte jeg at da ble ikke pengene overført i det hele tatt, og at det var derfor de kom så fort tilbake på konto. Dvs at XD stoppet hele handelen og ingen betaling ble gjennomført. Vanligvis tar det vel noen dager hvis pengene først er gått ut før de så kommer inn igjen.

Det er ingen krise siden jeg har nok penger på konto til jeg får de tilbake. Men skjønte ikke helt det opplegget der.

Over til noe annet. Hvis noen har greie på det.

Jeg har etter hvert begynt å se meg om etter en 46", men frakten er jo så inni granskauen dyr siden de kommer over Posten`s maksvekt. Det varierer fra 795,- til ca 1200,-. Iallfall på de nettbutikkene jeg har sjekket så langt.

Det virker kanskje ikke så mye siden jeg skal bruke ca 12.000,- på en tv, men jeg beveger meg allerede i grenseland prismessig, så da gir den dyre frakten en litt sur smak i munnen.

Noen som vet hvordan det der er? Og gjerne om andre nettbutikker har andre (og billigere!) måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Et reservert beløp er ikke trukket fra kontoen din. Det er, som teksten låter, reservert. Dvs at du ikke kan benytte deg av de pengene. Du får maile eventuelt ringe og høre hva som foregår. Hadde et liknende problem selv. Grunnet inkompetanse fikk jeg ikke det reserverte beløpet tilgjengelig før 30 dager etter reservasjonen er gjort (det skjer automatisk).

Frakt går etter postens takster og er basert på vekt (og fasong). En TV er stor, veier mye og esken er i en ustandardisert fasong. Du kan sjekke med andre transportselskaper, dessverre opererer ikke alle nettbutikker med dette. Tenker først og fremst på Tollpost. 1200kr virket dog litt stivt. Tror ikke jeg betalte mer enn 300 maks da jeg bestilte min TV for et par år siden.

Endret av Sihar
Lenke til kommentar
Noen som vet hva Betaling, reservert transaksjon i nettbanken betyr?

Jeg betalte den tv`n med visakort og følgende skjedde;

- beløpet ble trukket fra på saldoen min, men det stod som nevnt over; Betaling, reservert transaksjon

- ordren ble kansellert og allerede samme ettermiddag var pengene tilbake på konto

- men plutselig (dagen etter) var pengene borte igjen og det var registrert en utbetaling til XD.no

Jeg tenkte som så at en reservert transaksjon var at pengene var "satt av" helt til pakken var sendt fra XD.no og at de først da kom til å bli trukket fra konto. Men siden jeg kansellerte bestillingen og pengene kom tilbake, så tenkte jeg at da ble ikke pengene overført i det hele tatt, og at det var derfor de kom så fort tilbake på konto. Dvs at XD stoppet hele handelen og ingen betaling ble gjennomført. Vanligvis tar det vel noen dager hvis pengene først er gått ut før de så kommer inn igjen.

Det er ingen krise siden jeg har nok penger på konto til jeg får de tilbake. Men skjønte ikke helt det opplegget der.

Over til noe annet. Hvis noen har greie på det.

Jeg har etter hvert begynt å se meg om etter en 46", men frakten er jo så inni granskauen dyr siden de kommer over Posten`s maksvekt. Det varierer fra 795,- til ca 1200,-. Iallfall på de nettbutikkene jeg har sjekket så langt.

Det virker kanskje ikke så mye siden jeg skal bruke ca 12.000,- på en tv, men jeg beveger meg allerede i grenseland prismessig, så da gir den dyre frakten en litt sur smak i munnen.

Noen som vet hvordan det der er? Og gjerne om andre nettbutikker har andre (og billigere!) måter å gjøre det på?

Skjønner ikke helt de fraktprisene du viser til. MPX har 395,- som fastpris på "Tollpost Hjem på Døren".

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Litt usikker på hva du mener med at pengene ikke er trukket fra kontoen min ved reservert transaksjon siden beløpet på saldoen min faktisk var gått ned tilsvarende det jeg skulle betale?

Men det er ingen "big deal" egentlig. Jeg skjønte bare ikke hvorfor de først (tilsynelatende) gikk ut, så kom inn igjen - før de gikk ut igjen som ved en vanlig og gjennomført handel.

Håper bare jeg ikke må vente i 30 dager da - jeg hadde tenkt å kjøpe tv før den tid :D

Ang frakten så har jeg prøvd meg litt med "fake bestilling" hos Komplett på et par 46" apparater, og der er det bare ett alternativ; Posten Tyngre Hjem på døren - eller noe sånt. Og det koser ca 1200,-. Alternativet er å hente det selv i hentebuden, men det blir jo vanskelig siden jeg bor langt unna.

Var på Elkjøp og titta litt i dag og der koster en 46" en god del mer. Omtrent tilsvarende tv. Dumt at den frakten skal ødelegge det "kuppet" :dontgetit:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt de fraktprisene du viser til. MPX har 395,- som fastpris på "Tollpost Hjem på Døren".

Syns jeg så det der ja, men der fant jeg ikke rett tv. Hvorfor har ikke Komplett det samme? De to butikkene er jo i "nær slekt".

Lenke til kommentar
Syns jeg så det der ja, men der fant jeg ikke rett tv. Hvorfor har ikke Komplett det samme? De to butikkene er jo i "nær slekt".

TV'ene er sikkert priset høyere for å kompensere for at de har lavere fraktpris.

Tviler på de gir bort verdier for ca 800 kr i frakt sånn uten vidre.

Men generelt er jo komplett blitt ganske dyr på diverse varer etter at de fikk en rimelig stor regning på sin SAP-investering, så det kommer jo litt an på hvor de tar inn de pengene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...