preje Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Oj... her var det livlig Takker for svarene, alle sammen. Da skal jeg anskaffe et sånt filter og teste det ut i løpet av sommeren Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Vel, strengt talt treng du ikkje eit slikt filter med mindre det er abnormalt lyst ute, du er nødt til å blende opp eller du skal bruke absurd lange lukkertider, evt ein kombo av fleire. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg ville også prøvd uten filter først. For alt vi vet kan det godt være at lukkertidene blir mer enn lange nok for deg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Eksempelvis ser man at diffraksjonsgrense nåes ved ca f/13 på et 10 megapix 1.6x kamera på et 30cm print, mens med FF og 13 megapix først inntreffe ved rundt f/18.Nå har jeg ikke sjekket dette empirisk selv, men rent intuitivt skulle diffraksjonsgrensen på print være FF-diffraksjonsgrense/cropfaktor for et cropkamera gitt like mange pixler og likt utsnitt og blender. Ved forskjellig antall pixler, må man multiplisere med forholdstallet mellom pixelantallet. Bruker man samme objektiv på begge, vil diffraksjonsgrensen være lik (på print/ved lik forstørrelse på skjerm) med samme forbehold - bare at utsnittet vil være forskjellig. Mulig det er noe jeg har oversett - men uansett er det som du sier - ikke spesielt relevant for typen bilder vi snakker om her. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jepp. Sett kameraet på stativ i blenderprioritert modus, ISO100 og blender til rundt F/11-14, så burde du få plenty lukkertid til å få fint og slørete vatn med mindre du står midt i solsteiken. Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Pola øker lukkertiden med ca 2 stop. Er en bedre investering med mindre du virkelig trenger mørk ND. Lenke til kommentar
preje Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Pola øker lukkertiden med ca 2 stop. Er en bedre investering med mindre du virkelig trenger mørk ND. Okej... burde jeg forresten ha pola-filter på alle objektivene mine? Jeg har det kun på ett, 18-70mm kitobjektivet. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Nei, det treng du ikkje med mindre du veit sjølv at du treng det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå