Gå til innhold

Noen spørsmål til Linux-filserver

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å sette opp en filserver i heimen, og den skal selvsagt ha Linux. :) Jeg har aldri gjort det før, og derfor har jeg et par spørsmål før jeg går i gang:

1. Jeg har tenkt til å starte med 2x750 GB til lagring av filer som deles på nettverket, og en gammel 120 GB til Linux og hva mer jeg måtte trenge(?). Men, hvordan skal jeg sette opp slik at disse 750 GB diskene "settes sammen" slik at jeg slipper å forholde meg til to harddisker, men at jeg f.eks kan bruke all lagringsplassen et sted. Om det var forståelig? :p Kan dette løses ved å bruke noen form for software raid? (Jeg bruker et relativt gammelt AMD 939-hovedkort, så jeg er usikker på hvor bra det takler fysisk raid) Jeg ønsker også å ha muligheten til å utvide med flere harddisker etter hvert hvis jeg får dårlig med lagringsplass. Må disse være av samme størrelse, 750 GB?

2. Jeg ønsker å kunne styre filserveren fra en hvilken som helst annen datamaskin på nettverket. Hvordan kan jeg få til det?

For øvrig skal jeg bruke samba for å dele med windows-brukere også.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt til å sette opp en filserver i heimen, og den skal selvsagt ha Linux. :) Jeg har aldri gjort det før, og derfor har jeg et par spørsmål før jeg går i gang:

1. Jeg har tenkt til å starte med 2x750 GB til lagring av filer som deles på nettverket, og en gammel 120 GB til Linux og hva mer jeg måtte trenge(?). Men, hvordan skal jeg sette opp slik at disse 750 GB diskene "settes sammen" slik at jeg slipper å forholde meg til to harddisker, men at jeg f.eks kan bruke all lagringsplassen et sted. Om det var forståelig? :p Kan dette løses ved å bruke noen form for software raid? (Jeg bruker et relativt gammelt AMD 939-hovedkort, så jeg er usikker på hvor bra det takler fysisk raid) Jeg ønsker også å ha muligheten til å utvide med flere harddisker etter hvert hvis jeg får dårlig med lagringsplass. Må disse være av samme størrelse, 750 GB?

2. Jeg ønsker å kunne styre filserveren fra en hvilken som helst annen datamaskin på nettverket. Hvordan kan jeg få til det?

For øvrig skal jeg bruke samba for å dele med windows-brukere også.

Takker for svar :)

Mitt gamle 939-kort kjører hardware-RAID helt fint, så du bør antagelig satse på dette om mulig. RAID0 er den måten som "setter sammen" diskene, som du sier.

EDIT: Spørsmål nr. 2. Du kan bruke SSH.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Jeg har lest litt rundt, og jeg tror raid 5 passer best for meg. Tanken på å miste all data dersom èn disk feiler skremmer meg bort fra raid 0. Det eneste dumme er at jeg trenger minst 3 disker...

Det var derfor jeg foreslo 0 ;) Du kan jo speile med RAID1 også, men da får du bare brukt 750 GB.

Lenke til kommentar

Kan bruke LVM for software-raid. Har ikke brukt dette selv, men det skal funke. :)

Om du skal styre serveren utenifra kan du enten bruke putty for å koble til med SSH, da får du bare console. Du kan også legge inn TightVNC for eksternt skrivebord. :)

Lenke til kommentar

Jepp, jeg bruker putty nå, og det funker veldig bra :) . Jeg har satt opp en liten testserver uten raid 5 foreløpig med samba, og det ser ut til å funke veldig bra. Må bare handle inn noen 750 GB disker etter ferien, så får jeg litt lagringsplass også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...