Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i norsk skriflig?

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Jeg har snakket om det med mange, men ingen gir godt nok svar. Noen sier til meg meg(til og med lærerer), det er vanskelig for deg å gjøre det så bra i norsk, du er liksom ikke etnisk norsk. Hvis du hadde vært så hadde vært mye lettere. Andre sier at man burde lese bøker osv. Jeg har lest mange bøker, men fikk ikke ennå de karakterene jeg vil ha. Jeg får ofte 3-4, men jeg vil gjerne gå et steg oppover å få 4-5. Jeg vet at det tar tid til å gjøre det bedre i norsk skriflig, men hva er den beste måten. De som får 5-6er i norsk skriflig, hvordan får dere det. Jeg skal begynne neste år til VGS, så jeg vil forbrede meg. Er det noen som kan meg gode tips? Har dere noen stiler som dere kan sende meg eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok bare lese masse! Les blader/aviser (artikler etc) og bøker. Det går liksom ikke ann å pugge seg til en god karakter i norsk skriftlig tror jeg, en må bare lese masse og holde seg oppdatert om hva som skjer i samfunnet slik at man har noe å skrive om i norskstilene!

Lenke til kommentar

For meg har ikke lesing vært greia i det hele tatt. Tips til deg som nå skal begynne på VGS: finn din sjanger, helst to, kanskje tre! Det er nok lurt å kunne skrive flere sjangre, men du kan kanskje spesialisere deg innen én sjanger - den du liker best! På VGS kan du score bra på å kunne tolke dikt/noveller og skrive artikler. Du kan jo begynne allerede nå å lese om de forskjellige sjangrene du kommer innom på videregående, så kan du starte med for eksempel artikkel og se hvordan det går. Om du får 5 eller 6 på den, kan du kanskje prøve artikkelformen neste gang også? ; Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også å lese mye bøker. For å få størst mulig utbytte er det en ting til du bør gjøre: når du har lest et avsnitt eller to, stopp opp og spør deg selv om hvorfor forfatteren valgte akkurat de ordene og og akkurat den setningsoppbyggingen. En kan stokke mye om på ordene uten at hovedmeningen endres på norsk, men nyanseforskjellene kan likevel være der. I tillegg kan en oppnå bedre flyt.

Når det gjelder morsmålet, har de fleste et intuitivt forhold til bruken; en vet hvordan en skal uttrykke seg uten at en nødvendigvis vet hvorfor en gjør de enkelte valgene. For fremmedspråk blir det anderledes og en må tenke mer på hvordan og hvorfor for at det skal flyte godt.

Det var i alle fall min erfaring i den tiden jeg bodde i utlandet, men det kan godt være at folk opplever det forskjellig.

Lenke til kommentar

For å bli god i skriftlig må du lese mye. Da får du mye mer naturlig flyt i språket samtidig som rettskrivningen forbedres. Du bør øve mye på å skrive artikkel og analyse da dette er de to sjangrene som kommer til å bli brukt mest på videregående. Tenk også igjennom tilbakemeldingene du får fra læreren. Om du klarer å forbedre dette vil du nok ha kommet et langt steg på veien. Bare ha tålmodighet. Med språk så går sjeldent utviklingen jevnt. Jeg følte at jeg ikke utviklet meg mye i både norsk og engelsk helt til tidlig 10. klasse, men så ble jeg plutselig mye bedre uten at jeg hadde gjort noe spesiellt.

Lenke til kommentar

Det at du ikke er etnisk norsk trenger ikke å ha noe med saken å gjøre i det hele tatt. Jeg(som er etnisk norsk) får 3 i norsk skriftlig, mens en av mine beste venner(som er tysk og har bodd i norge i 2 år) får 5. Du må, som andre nevner, lese mye. Også finnes det dem som ikke har annlegg for å skrive stil(som meg selv) :)

Lenke til kommentar

Les artikler/innlegg/tester etc på nettet - de må ikke nødvendigvis være skrevet på norsk. Det har hjulpet meg mye i hvert fall. Jeg har lest kun én bok fra bind til bind i livet mitt, og endte opp med 5 i standpunkt i norsk skriftlig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt å lese bøker, men jeg klarte å gå fra 3-4 til 5 i år. Det som gjorde at jeg ble bedre er at jeg har lest mye artikler på nettet, prøvd å finne ut hva som kjennetegner gode tekster, og ikke minst sjangerne. Gjør alt du kan for å underholde leseren. Her kommer virkemidler inn. I stedet for å bare skrive en handlig som den er, kan du skrive den på en morsom/spennende og utdypende måte. Husk at det å skrive er en kunst som blir bedre over tid. Husk å alltid skriv en sjanger du takler bra. Skriv ikke essay om du vet at du er dårlig på essay. Pugg sjangrene og deres kjennetegn. Grammatikk er lurt å pugge, spesielt å/og (dette ser jeg uendelige feil av i dag), rettskrivning blir man bedre og bedre på med mindre du glemmer slikt med en gang. Sjekk ord du er usikre og rett dem. Det er viktig å ta avsnitt, og ha en ryddig tekst. Prøv å ikke repetér språket, skriv ikke "jeg" før hver setning hver gang. Formulér setningene forskjellig nesten hver gang.

Dårlig: Læreren prøvde å dra ut fiskekroken av fingeren min.

Bra: Den idiotiske, hensynsløse læreren prøvde å dra fiskekroken ut av den myke fingeren min med rå makt. Jeg skrek av smerte, men han dro stadig.

Ironi: Den utrolig supersmarte og ikke hensynsløse læreren prøvde å dra fiskekroken ut av den myke fingeren. Han fortsatte å dra selv om jeg skrek av smerte.

Tenk flere ganger på en setning før du skriver den, og hvordan læreren vil tolke/reagere på den. Husk at skjønnlitterær er hvor fantasi kommer inn, og at sakprosa er der fakta kommer inn. Skal du skrive artikkel om et hus, skriver du ikke at hus ser ut som et menneskehode om du ser på vinduene som øyne og munn. Skriv bare akkurat det et hus 100% sikkert er. Skriv det som ikke kan diskuteres. For eksempel kan det ikke akkurat diskuteres at hus er en bygning.

Er det innlevering kan du bruke fordelen ved å poste opp teksten i forumet her hver gang, da kan andre hjelpe deg med å få den bedre. ;) Dette gjør både at du lærer å skrive bedre (lærer av dine feil), og får bedre karakter. På tentamen er det viktig å skrive innenfor oppgaven. Prøv å spør deg selv om en setning og etter hvert avsnitt er bra, er det ikke ta er det lurt å skrive det om eller skrive på nytt hvis du har tid.

Edit: Innlegget ble litt rotete, unngå nettopp det. :lol:

Edit2:

Linker som er fine å lese: ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/Sakprosa

http://no.wikipedia.org/wiki/Skjønnlitteratur

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Litterære_sjangre

http://no.wikipedia.org/wiki/Litterære_sjangre

http://home.no.net/mgjesda/litterar_analyse.htm

http://www.sprakrad.no/Raad/

http://www.sprakrad.no/

+Google er en venn.

Endret av Crashking
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg lurer på om noen av dere kan sende meg norsk-stiler der jeg kan se lese igjennom? Gode artikler eller historie.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ingen stiler å dele, men til å være et så lite land er det jo mange gode forfattere en kan lese. Bl.a. "de fire store": Bjørnson, Ibsen, Kielland og Lie. Kvinnelige forfattere som Collet, Skram og Undset. Naturskildrere som Fønhus. Humorister som Aukrust.

Disse er anerkjente, garantert prima vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...