Gå til innhold

Følgende kriterier ligger til grunn:

Anbefalte innlegg

Kompaktkamera søkes ;)

- Det skal være lommevennlig

- Ha lyssterkt optikk

- Håndtere høye ISO-verdier uten å "lage graut"

- Være kjapp og responsiv

- Enkel i bruk (les: damevennlig :p )

- Gi gode bilder jevnt over

- Maxpris 4000,-

Det er en jungel der ute, så tar imot alle erfaringer med stor takk :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et lass gode kandidater til de aller fleste punktene dine, med unntak av ISO-egenskaper. Da er jeg redd du må skrinlegge de fleste, og se på utvalget til Fujifilm. Deres Super-CCD er såpass markant mye bedre på dette at de er best i klassen, iallfall på de med minst antall megapiksler. Da de falt for fristelsen til å klemme inn 12 megapiksler på F50fd avtok forspranget, men det skal allikevel heve seg over andre 12 MP-kamera. Men se da heller på F40fd, det har "bare" 8 MP, men betydelig bedre støyegenskaper sier de som har sammenliknet. Selv har jeg F40fd, og har iallfall latt meg imponere på bilder i dårlig lys. Se noen eksempler her. Det nyeste, F100, kjenner jeg ikke til, men jeg ble litt skeptisk da det også fikk 12MP-brikke. Nå sier enkelte teststeder riktignok at det yter godt, men der får du heller lese litt selv.

Budsjettmessig er også F40fd et kupp, sist jeg sjekket hadde det sunket til rundt 1.5K, og da inkludert original veske og minnekort.

Dette kameraet har kortleser som leser både xD og SD, skulle du gå for dette så hold deg til SD-kort. De er svært mye billigere og mye mer utbredt. Stort sett raskere også. Det er kun Fujifilm og Olympus som benytter xD, og jeg tror det også kun er de som lager kort.

Edit: Skulle du mot formodning komme over de eldre modellene F30 eller F31fd på noe restlager et sted er det de to beste de noensinne har laget mht. ISO og støy. De er litt mer klumpete enn de nyeste, men bildekvaliteten burde veie tungt....

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...