Gå til innhold

Professor ønsker at 4000 kroner årlig skal deles ut fra Pensjonsfondet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ein k---...

Han veit godt at Alaska ikkje har like stor befolkning som den norske. Han veit godt at vi har eit konsumpress på økonomien og fare for inflasjon. Kva skal eg bruke 4,000 spenn på, når staten kan bruke 4,000 * 4,8 million i staden?

For den summen kan du gjere noko med eigenandelen på tannlege og fysioterapi - eller du kan sette igang fleire subutexprosjekt for narkomane og norskundervisning til nye landsmenn. (Begge er underfinansierte i dag. ) Ingenting av dette ville få opp inflasjonen so mykje som 4,000 til tjollahopp per nordmann, og dei to siste prosjekta kan skape fleire arbeidstakarar og mindre statsutgifter.

Men det er jo berre mi meining.

Lenke til kommentar

Inflasjon har vi uansett, som ligger på mellom 2% og 3% (spørs om du kun ser på KIP, eller KIP justert).

Ellers syns det er litt mye å dele ut så mye penger i form av skattelettelser, gitt statsbudsjettet likt som nå. Men jeg tror nok at han har et godt poeng i at det vil gjøre nordmenn mer obs på hva fondet er, i stedet for å referere det til pengeboken til Norge og syte over hvorfor vi ikke kan bruke mer. Det vil nok også gjøre oss mer bevisste på hvor pengene plasseres i utlandet, og en skal ikke se bort i fra at dette kan bli et politisk spill etterhvert.

Lenke til kommentar
For ein k---...

Han veit godt at Alaska ikkje har like stor befolkning som den norske. Han veit godt at vi har eit konsumpress på økonomien og fare for inflasjon. Kva skal eg bruke 4,000 spenn på, når staten kan bruke 4,000 * 4,8 million i staden?

For den summen kan du gjere noko med eigenandelen på tannlege og fysioterapi - eller du kan sette igang fleire subutexprosjekt for narkomane og norskundervisning til nye landsmenn. (Begge er underfinansierte i dag. ) Ingenting av dette ville få opp inflasjonen so mykje som 4,000 til tjollahopp per nordmann, og dei to siste prosjekta kan skape fleire arbeidstakarar og mindre statsutgifter.

Men det er jo berre mi meining.

Ikke dumt poeng egentlig (ikke det at han er en "kødd", slikt er heller usaklig. Men resten av innlegget). Problemet er vel at staten nok ikke kommer til å bruke det til slike formål, pengene ser jo ut til å bli vannet ut til alt mellom himmel og jord. Imens sitter vi her med svindyre tannlegeregninger som 4000 kanskje kunne hjulpet godt på med. Og om man lærer og blir litt mer engasjert i økonomien og fordeling av fellesgoder, så er det jo en fin bonus.

(merk, jeg har ikke gjort opp noen mening her, jeg ønsker bare å få alle sider av saken belyst)

Lenke til kommentar

Dette er ikke et forslag jeg ville stemt for, når det er sagt, så synes jeg godt at Ola og Kari Nordmann kunne blitt mer opplyst om fondet og dets betydning. Dette er noe som kanskje kunne blitt en del av samfunnsopplæringen i skolen eller noe NRK(som jo er rikskringkastingen) kan ta tak i.

Lenke til kommentar
For ein k---...

Størrelsen på befolkningen har vel ingenting å si? At vi har press på økonomien er en følge av gode tider, men 4000 pr mann er ikke merkbart i makroøkonomien her til lands. De aller fleste fikk jo ett lønnsoppgjør som langt oversteg denne summen i år.

Men det er jo god sosialistisk tankegang at staten heller kan beholde pengene mine og fordele de til personer som de mener fortjener det bedre enn meg. Kanskje vi istedenfor øker skattene med 4000 pr mann slik at de narkomane kan komme seg ut av den situasjonen de har satt seg i. Det er jo god sosialisme det, øke skatter OG hjelpe de "trengende"?

Lenke til kommentar

Igjen en god ide å bruke penger på, men fortsatt staten som fordeler den til oss etter hva de mener er en god sak.

Hva med å gå rett til kjernen heller? Å redusere overføringene fra innbyggerne til staten, slik at vi selv kan plassere penger der vi mener det er best, enten det måtte være bedre råd i studietiden, frivillig støtte til narkoman-programmer, miljøvern etc..

Vi er så inngrodd i tankegangen om at det er staten som skal forvalte alle mdilene at vi ikke kan se for oss en virkelighet der vi selv styrer økonomien vår.

Lenke til kommentar

Det er så absolutt ikke inflasjonsdrivende. Det er snakk om å overføre forbruk fra det offentlige til det private.

Lenke til kommentar

Befolkninga har noko å sei på kor mykje utgifter det blir.

Det er så absolutt ikke inflasjonsdrivende. Det er snakk om å overføre forbruk fra det offentlige til det private.

Eg har ikkje sett at han foreslår å skjære ned på eit offentleg gode.

Lenke til kommentar

4000,- per hode blir helt feil, man må få tilbake etter hvor mye man yter. Det burde altså være en funksjon av hvor mye man betaler eller har betalt inn i skatt. De som kun har vært en byrde for staten skal selvsagt ikke belønnes for det.

Om ikke dette er gjennomførbart kan man bruke modellen fra Venezuela, det får befolkningen direkte tilbake for statens oljeinntekter ved at bensinen subsidieres. Kostprisen på bensin ligger på ca. 50 øre per liter i bensinstasjonen, men pga. subsidier betaler forbrukerne kun ca. 20 øre. Selvsagt har de ikke avgifter på bensin. Dette kan også lett gjennomføres i Norge, det er kun den politiske viljen som mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...