Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 (2005) eller BMW 1-serie (2005)

Anbefalte innlegg

Nå er jeg 19 år og dette er min første bil da, så anntar det har mye å si!

Forskjellen er naturligvis størst ved full kasko, da snakker vi om 36.000 for BMW`en, og 29.000 for Audi

Å steike.. jeg fikk tilbud på if på 4100kr for kasko på en 118d :p men så er jeg 28 da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til mange enkeltillfeller jeg også....

Selv så har jeg opplevd at mennesker/kammerater/familie har hatt størst problemer med Mercedes opp gjennom tidene. De fleste i familien min (untatt ett par stk) har hatt problemer med Mercedesene de har hatt. Så vidt meg bekjent har ingen av de hatt problemer med VW. (Bortsett fra den jeg hadde selv).

Det finnes alltid noen som kjenner noen som kjenner noen.... som har ett eller annet negativt å si om ett bilmerke.

Man får ikke en Harley Davidson-dude til å bytte til Kawasaki forde man har mye problemer. Litt overdrevet sef... men det vil alltid være noen som ikke liker bilen som man selv liker (noe jeg vet alt om:)) Men det gjør overhodet ingenting, så lenge bilen man selv har fungerer og man er fornøyd.

Lenke til kommentar

Faren min har hatt 2 B6 A4 (1 limo, 1 avant) og en C6 A6 som han har enda. Det største problemet han har hatt av alle var et coil-problem med hans først A4. Det skal dog sies at dette var en av de aller første nye A4-ene i landet. Det tok enda 1 eller 2 måneder før de ble vanlige. Ellers har det vært små eller ingen problemer.

Jeg kan ikke si så mye om VW, men moren min har en Golf mk5 som det har vært litt småproblemer med. Støv(?) mellom bremsene som forusaket ulyd var det mest omfattende. VW sa dog at dette var et kjent problem med golfene. Et annet irritasjonsmoment har vært at fjernkontrollen kun har fungert når den har lyst.

Lenke til kommentar
Min siste VW var en 2003 modeller og den var totalt ubrukelig. At jeg aldri mer vil stå på verksted hver uke. Forøvrig har en kollega av meg en 2008 modell Passat og den har hatt problemer med bl.a. en dieselpumpe. Forøvrig kan det nevnes at VW solgte biler så sent som ifjor høst med ikke godkjent dieselpartikkelfilter (for lav virkningsgrad) for å lure intetatende kunder for billigere årsavgift.

Nok et rent lureri fra VAG konsernet!

Mulig jeg er veldig ung og naiv, men jeg tror helt oppriktig ikke at sjefene i VAG sitter i Tyskland og gnir seg i hendene, "hoho, nå skal vi jammen ta innersvingen på de dumme kundene, og montere deler vi vet ikke blir godkjente slik at de må betale ekstra og ødelegge miljøet".

For all del, det er ikke tvil om at mange VAG-biler har slitt med gjennomgående dårlig kvalitet, f.eks. B5 Passat med sine forstillingsfeil. Som GigaFlow nevnte, coilene på endel bensinmotorer, og "litt" elektronikkfeil. Dette sliter de vel fortsatt med, men etter hva jeg har sett så er det blitt mye forbedret.

I tillegg viste vel nylig DinSide en test av tre år gammle bruktbiler, hvor Audi A4 faktisk kom ut over blant andre Toyota Avensis. [link]

Hjemme har vi hatt VW så lenge jeg kan huske, fra en T3 Caravelle, en T4 Caravelle (ingen problemer utenom noe rust som måtte tas en gang i blant), og nå en Touran (2007, ingen problemer) ilag med en B5.5 Passat.

Passaten har hatt to små problemer. Det ene var en dørlås som bestemte seg for å slutte å følge resten av dørene, sannsynligvis skyldtes det en ledning i pluggen som går inn i selve låsemodulen.

Det andre problemet var en varmetråd i setet som valgte å brenne hull på setetrekket (!! :ohmy: ). Begge delene er kommet ganske nylig, bilen ble kjøpt brukt i 07.

Ganske ille igrunn, vil sikkert vært dyrt å fikse, men siden forhandler og merkeverksted er noen veldig hyggelige karer så var det én telefon, hvor de konstaterte "nei slikt skal det jo slett ikke være, vi bestiller delene så er det bare å komme innom så fikser vi det".

Så ja, jeg synes ikke VAG er noe vanskeligere å ha med å gjøre enn andre.

Lenke til kommentar
Men er det ikke kvaliteten i dag som teller da?

Kan vel grave opp møkk om all slags bilmerker hvis man leter lenge nok og i gamle artikler...

Jeg har aldri påstått at VW er kjent for kjempekvalitet. Jeg har tom. hatt en Golf som det var mye problemer med. Men jeg kjenner mange som har VW uten noe som helst problemer. Svarte får finner man overalt.

Bilen jeg har nå er det vertfall ingen problemer med, og det er det som er viktig for meg.

Har ikke bilen din stått på verksted flere dager pga. en defekt slange eller noe sånt? Vil jo si at det er problemer. Man kan gjerne grave etter møkk i gamledager hos andre bilmerker også, si i fra til meg når du finner et merke som har tilbakekalt over 40.000 biler de siste ti årene.

Lenke til kommentar

Kan vel grave opp møkk om all slags bilmerker hvis man leter lenge nok og i gamle artikler...

Jeg har aldri påstått at VW er kjent for kjempekvalitet. Jeg har tom. hatt en Golf som det var mye problemer med. Men jeg kjenner mange som har VW uten noe som helst problemer. Svarte får finner man overalt.

Bilen jeg har nå er det vertfall ingen problemer med, og det er det som er viktig for meg.

Har ikke bilen din stått på verksted flere dager pga. en defekt slange eller noe sånt? Vil jo si at det er problemer. Man kan gjerne grave etter møkk i gamledager hos andre bilmerker også, si i fra til meg når du finner et merke som har tilbakekalt over 40.000 biler de siste ti årene.

Denne saken har vert oppe før, og grunnen til dette ledningsbruddet kan man vel si var min egen feil... uten at vi bør gå noe nermere inn på det :)

Så sån sett, så har jeg ikke hatt noen feil på bilen nei...

Blir litt teit og diskutere hvem bil som har hatt mest problemer.

Vil det si at ingen bør kjøpe Skoda...? forde det en gang var en bil med mange problemer...?

Lenke til kommentar

Denne saken har vert oppe før, og grunnen til dette ledningsbruddet kan man vel si var min egen feil... uten at vi bør gå noe nermere inn på det :)

Vil det si at ingen bør kjøpe Skoda...? forde det en gang var en bil med mange problemer...?

Det har blitt mye bedre, men du trenger nok ikke lete lenge før du finner en person som ikke vil kjøpe Skoda pga. ryktet merket hadde før. Det "blir ikke teit" å diskutere hvilke biler som hadde mest problemer, det er jo en kjent sak at dette er et stort, stort problem for VAG-gruppen. Bilkunder har en tendens til å være veldig merkelojale, og jeg tror (uten å ha noe håndfast materiale) at VAG må være et av merkene hvor flest kunder har "rømt".

Forresten, hvorfor var det din feil at slangen røk på bilen din?

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Det har blitt mye bedre, men du trenger nok ikke lete lenge før du finner en person som ikke vil kjøpe Skoda pga. ryktet merket hadde før. Det "blir ikke teit" å diskutere hvilke biler som hadde mest problemer, det er jo en kjent sak at dette er et stort, stort problem for VAG-gruppen. Bilkunder har en tendens til å være veldig merkelojale, og jeg tror (uten å ha noe håndfast materiale) at VAG må være et av merkene hvor flest kunder har "rømt".

Forresten, hvorfor var det din feil at slangen røk på bilen din?

Av visse årsaker vil jeg ikke si det på ett offentlig forum.

Men hvis du sender meg en PM så skal jeg gi deg ett hint....

Jeg ville selv ikke kjøpt meg en Skoda. Ikke forde jeg tror at Skoda er noe mindre driftsikker enn en VW eller vilken som helst annen bil, men nettopp som du sier grunnet omdømmet som har hvert.

Men nå "henger" ikke jeg i et bilentusiast-miljø, så jeg har aldri fått indikasjoner på at VW er beryktet for dårlig kvalitet.

Joa.. jeg var uheldig med Golfen jeg hadde, men de to andre VW jeg har hatt har jeg altså ikke hatt problemer med. Derfor så er JEG fornøyd med VW så langt.

Min far har en Mazda 5 2006 mod. og han sier at han aldri noensinne har hatt problemer med denne eller noen av de andre Mazdaene han har hatt. (han har hatt mazda de siste 12 årene)

Men når jeg kjører hans bil, noe jeg gjør noen ganger, så er det flere feil som jeg ville levert bilen på verksted for som kanskje ikke han synes er så viktig.

Feil som knirking i dempere/fjører - lys til diverse instrumenter i dashbord virker ikke - Deffekt lås på hanskerom - Slarkete seter etc.

Har vel for meg at bilentusiaster flest kanskje ikke kjøper seg en Mazda 5, men nettopp en BMW/Audi/VW. Gjerne også den yngre generasjonen som kjøper den type biler vil jeg tro.

Og som kjent så er jo en bilentusiast mer opptatt av at bilen er 100% enn en mann på 60 år som stort sett er fornøyd om bilen starter og går.

Lenke til kommentar

Klikk

På verdensbasis er det 65.157 biler som skal inn til nødvendig sikkerhetsreparasjon.

Bilkunder har en tendens til å være veldig merkelojale, og jeg tror (uten å ha noe håndfast materiale) at VAG må være et av merkene hvor flest kunder har "rømt".

Det kan godt hende du har rett her, men synes å ha sett statestikken for de siste årene med bilsalg tilsier at de selger en god del biler enda. Var det i '06 at VW hadde både mest solgte og tredje mest solgte bil (Passat og Golf)?

Og med tanke på hvor utrolig mange Passater og Golfer som triller langs veiene så må det jo være NOEN som kjøper dem? Og det er vel neppe slik at det kun er folk som aldri har eid VW som kjøper dem, og alle de som hadde det før har hoppet over på andre merker.

Og fortsatt kjøper noen dem, tullingene :roll:

Lenke til kommentar
Du/dere kan være så nedlatende angående min bil dere bare ønsker. Det forandrer ikke det faktum at jeg liker bilen utrolig godt og at jeg mulig kommer til å kjøpe en slik bil igjen. :)

Problemet med både bilen din og Audien trådstarter vurderer er det samme: VAG kvalitet...eller rettere sagt; mangel på sådann.

Vel... da har jeg sikkert bare hatt flaks med min bil da :)

Jepp, tror nok vi også bare har hatt flaks med alle de caravellene; Touranene; Golfene og Poloene vi har hatt i familien. Aldri hatt noe tull med noen av dem.

Har en liten Golf nå, 92modell, eneste problemene jeg har hatt med den er: Litt rust på bakluken (sandblås, sparkle, grunning, inn i lakkboksen = fix), litt kjeks i fremskjermene (samme som den andre) og bytta den slangen som går til spylerdysene på panseret.

Pluss vanlig service såklart. :) Jeg er i hvert fall ikke skremt fra å kjøpe VAG igjen, og kommer nok til å kjøpe nyere Golf etter jul.

Ehm ...

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Du/dere kan være så nedlatende angående min bil dere bare ønsker. Det forandrer ikke det faktum at jeg liker bilen utrolig godt og at jeg mulig kommer til å kjøpe en slik bil igjen. :)

Problemet med både bilen din og Audien trådstarter vurderer er det samme: VAG kvalitet...eller rettere sagt; mangel på sådann.

Vel... da har jeg sikkert bare hatt flaks med min bil da :)

Jepp, tror nok vi også bare har hatt flaks med alle de caravellene; Touranene; Golfene og Poloene vi har hatt i familien. Aldri hatt noe tull med noen av dem.

Ehm ...

Derfor jeg kjøper VW... forde jeg stoler på flaksen.... ehh.... :whistle:

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Jeg ville jaggu heller hatt en Passat på verksted en gang i måneden enn å ha en Toyota Avensis. Jeg tror faktisk jeg faen meg heller ville tatt bussen.
Når ble Passat så stillig...? En vanlig mellomklassebil, på linje med Avensis.

Avensisen har likt interiør og materialfinish som man finner i en bil fra 80-tallet. Hadde jeg vært i markedet for en sånn type bil hadde jeg uansett kjøpt en A4 - utklasser hele skiten atm.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Greit nok at det er lite tull med Toyota, men bilene er jo dønn kjedelige både utvendig og innvendig - så den "opplevde kvaliteten" blir lav. Tilsvarende har gjerne Mercedes, BMW og VAG mer feil, men høyere opplevd kvalitet.

Når man setter seg i en ny Audi, så føler man at bilen er skikkelig bygd. Setter man seg i en Avensis, føles den veldig 1995.

Jeg ville heller hatt en A4 som måtte på verksted i ny og ne, enn en kjedelig Toyota-evighetsmaskin.

For ordens skyld har jeg kjørt begge. :)

Lenke til kommentar

Selv synes jeg Passat er en sabla stilig bil, spesielt som stasjonsvogn. Skal sies at jeg synes 4x4 Corollaen min er tøff den også da.. :blush:

Men min neste bil blir nok enten en 4Motion B5.5 Passat eller en B6 Audi A4 Quattro. Det kan så være at de er mellomklassebiler sammen med Avensis, men det er gode biler å kjøre, og når man selv liker utseende så er det vel ikke noe problem?

At de ligger bedre på veien enn mesteparten av konkurransen gjør jo ikke noe det heller. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...