Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 (2005) eller BMW 1-serie (2005)


Anbefalte innlegg

Dypt uenig. Interiøret i BMW-en har en billig følelse og plasten er av dårlig kvalitet.

 

Jepp, må si meg enig her. Min første innskytelse da jeg satte meg bak rattet på en 116 var "hjelpe meg, jeg får være forsiktig så jeg ikke ødelegger noe". Ikke spesielt massivt interiør, for å si det sånn. Men så er jeg vant til litt større biler. Motoren syntes jeg var overraskende pigg til å være så liten, men det er jo ikke akkurat noen racer. Dette konkrete eksemplaret har siden den gang vært belemret med en hel del feil og problemer, både med elektronikk og annet. Alt jeg har lest tilsier at 1-serien er rimelig driftssikre biler, så det er jo mulig at dette bare var en mandagsbil.

 

Audi A3 har jeg dessverre ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for alle svar!

 

BMW 116i virker mer og mer fristende. Som sagt er den største nedturen at jeg får veldig dyr forsikring på den, kontra en A3 :/

 

Har du undersøkt? Hvor mye forskjell er det snakk om?

 

Da jeg sjekket dette for par år siden, var det ikke store forskjellen.

 

Nå går jeg snart fra 116i til Qashqai 1.5dci...sparer 5000kr i forsikring!

Lenke til kommentar
Jeg hadde en del problemer med Golfen jeg hadde før (2002mod.) Av en eller annen grunn røyk coilene hele 5 ganger på under 4 år. Samt en del annet krims krams av irriterende småting.

Men man finner alltid "mandagsbiler"

 

Det skyldes ikke "av en eller annen grunn". Det er VAG politikk å selge biler med dårlig kvalitet for å spare penger. De økte inntektene bruker de på å lure folk med fancy pancy reklamer og slagord. Utrolig hvor lettlurte folk er..

Økte inntekter på dårlig kvalitet?

 

Tror du det kostet VW konsernet lite penger å ha bilen min inne på verksted 15 ganger i løpet av 4 år? Var jo garantisaker.

 

Tror kanskje du er litt på jordet her nå....

Koster nok ikke dem mye iforhold til alle de pengene de drar inn fra alle kanter.

 

VAG er ikke kjent for noen god kvalitet. Noe blir laget slik at det ikke skal være evig- men at kunden må reparere det før eller siden og da tjener penger på delesalg/arbeid.

 

Er nok ikke vi som er på jordet, er heller du som er på jordet med det VAG greine du har kjøpt.

Lenke til kommentar
Koster nok ikke dem mye iforhold til alle de pengene de drar inn fra alle kanter.

 

VAG er ikke kjent for noen god kvalitet. Noe blir laget slik at det ikke skal være evig- men at kunden må reparere det før eller siden og da tjener penger på delesalg/arbeid.

 

Ut i fra avataren din så er det vel kanskje ikke så rart å skjønne at du sier dette? :roll:

 

Jeg tror ikke VAG hadde hatt et så stort årlig overskudd som de har ved å produsere 'søppel', som du hinter til.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Koster nok ikke dem mye iforhold til alle de pengene de drar inn fra alle kanter.

 

VAG er ikke kjent for noen god kvalitet. Noe blir laget slik at det ikke skal være evig- men at kunden må reparere det før eller siden og da tjener penger på delesalg/arbeid.

 

Ut i fra avataren din så er det vel kanskje ikke så rart å skjønne at du sier dette? :roll:

 

Jeg tror ikke VAG hadde hatt et så stort årlig overskudd som de har ved å produsere 'søppel', som du hinter til.

 

Du kan jo snu spørsmålet: Er VAG kjent for god kvalitet?

Lenke til kommentar
Koster nok ikke dem mye iforhold til alle de pengene de drar inn fra alle kanter.

 

VAG er ikke kjent for noen god kvalitet. Noe blir laget slik at det ikke skal være evig- men at kunden må reparere det før eller siden og da tjener penger på delesalg/arbeid.

 

Ut i fra avataren din så er det vel kanskje ikke så rart å skjønne at du sier dette? :roll:

 

Jeg tror ikke VAG hadde hatt et så stort årlig overskudd som de har ved å produsere 'søppel', som du hinter til.

Jeg jobber hos Bertel O steen, mercedes og peugeot. Kjører Bmw, hva sikter du til?

 

Tjener nok en god slump på det tenker jeg.

Lenke til kommentar
Er VAG kjent for god kvalitet?

 

Ja. Fornøyd?

 

Skulle likt å vite hvordan du kan påstå det. Kan du komme med noen kilder? Jeg kan komme med mange, mange kilder som tilsier det motsatte nemlig. Kan gi deg en link, sånn til å begynne med. Riktignok gammel artikkel, men mye av grunnen til at VAG har nettopp dårlig rykte med tanke på kvalitet.

 

http://www.dagbladet.no/pds/1999/10/31/181873.html

 

40000 Audi og VW i Norge avslørt med feil

 

- Eiere av VW Passat er blitt innkalt to ganger på noen måneder. Kan dere garantere at det ikke blir flere tilbakekallinger?

 

- Vi kjenner ikke til flere problemer, men noen garantier kan vi ikke gi.

 

Media bak

Audi og VW har rekord i tekniske tilbakekallinger. Ikke en eneste Toyota er blitt innkalt det siste året. ]Mens teknisk innkalling er noe helt ekstraordinært for andre merker, er det blitt det normale for Audi og VW.

 

I de fleste tilfellene har tilbakekallingene skjedd etter avsløringer i media - ikke minst i Audi og VWs hjemland, Tyskland.

 

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Fant forresten en liten test av BMW 1-serie mot Audi A3. Riktignok de mest økonomiske dieselmotorene, men den kan jo være relevant for trådstarter likevel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=152&a=794245

 

Og hva gjelder VAG-kvalitet så finner man siste generasjon Audi A6 helt i toppen hva gjelder driftssikkerhet, i de svenske publikasjoner jeg har lest i hvert fall. Trenger dog ikke å bety at A3 har spesielt god kvalitet. Men som sagt, min erfaring med en BMW 1-serie var feil, problemer, og atter feil, så det er vel problemer i alle leirer.

 

EDIT: Sluquet, strengt tatt litt irrelevant å vise til en 9 år gammel avisartikkel! Det har kommet et par nye generasjoner av disse bilene siden den gang...

Endret av Swe
Lenke til kommentar
EDIT: Sluquet, strengt tatt litt irrelevant å vise til en 9 år gammel avisartikkel! Det har kommet et par nye generasjoner av disse bilene siden den gang...

 

På ingen måte. Det er nettopp sånne episoder for mange år siden som gjør at VAG fortsatt sliter med dårlig rykte. Det er snakk om at de har tatt seg sammen, men det er ikke til å feie under en stol at f.eks. en tilbakekalling av 40.000 biler i lille Norge har gjort sitt for å ødelegge ryktet. Jeg vil bare frem til at VAG har et rykte om dårlig kvalitet, ikke det motsatte, som han over her påstår. Det er godt mulig at kvaliteten har endret seg positivt over de siste årene, men et dårlig rykte er vanskelig å bli kvitt.

 

Jeg har personlig eid tre VAG-biler med totalt ubrukelig kvalitet samt en VAG-bil som var helt strålende.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
På ingen måte. Det er nettopp sånne episoder for mange år siden som gjør at VAG fortsatt sliter med dårlig rykte.

 

Da misforsto jeg. Trodde du ville fram til at kvaliteten var dårlig i dag basert på en 9 år gammel artikkel. Men da er vi enige da.

Lenke til kommentar
På ingen måte. Det er nettopp sånne episoder for mange år siden som gjør at VAG fortsatt sliter med dårlig rykte.

 

Da misforsto jeg. Trodde du ville fram til at kvaliteten var dårlig i dag basert på en 9 år gammel artikkel. Men da er vi enige da.

 

Nei, som jeg hele tiden har presisert er det ryktet jeg har snakket om. Ikke hvorvidt dagens biler fortjener ryktet eller ikke.

Lenke til kommentar

Men er det ikke kvaliteten i dag som teller da?

 

Kan vel grave opp møkk om all slags bilmerker hvis man leter lenge nok og i gamle artikler...

 

Jeg har aldri påstått at VW er kjent for kjempekvalitet. Jeg har tom. hatt en Golf som det var mye problemer med. Men jeg kjenner mange som har VW uten noe som helst problemer. Svarte får finner man overalt.

 

Bilen jeg har nå er det vertfall ingen problemer med, og det er det som er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Personlig så hadde jeg valgt BMW'en av disse to, da jeg synes den har det mest "sammenskrudde" interiøret.

 

Dypt uenig. Interiøret i BMW-en har en billig følelse og plasten er av dårlig kvalitet.

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd 1-serie hatchback, men jeg regner med at interiøret er likt som i coupeen.

Og coupe føles ivertfall veldig godt skrudd sammen. Jeg fikk samme kvalitetsfølelsen av den som jeg har fått av e90, e63 og e85.

 

Og det var nettop denne kvalitetsfølelsen som gjorde at jeg etter EN kjøretime i en E90 318i gikk over fra å være Audifanboy og BMWhater, til å bli BMW frelst.

 

Fra før hadde jeg bare erfaring med VAG-produkter. Polo 6n, Golf4, og 02 Audi a3.

Og hvis Audi ikke har gjort noe dratisk med A3 interiøret siden 02, ville jeg ikke satt opp A3 som et alternativ en gang.

 

Så lenge motor er totalt uinteresant så hadde jeg valgt BMW 116i.

 

Men den motoren er virkelig lat!

Nå har jeg kun kjørt 2007 (tror det var 2007) 316i og den var veldig lite morsom å kjøre hvis man tenker motor.

 

Men ellers så synes jeg bilen er grei.

 

Audi'en er også en fin bil, med LITT sprekere motor, men det heller er altså ingen sprinter.

 

Personlig så hadde jeg valgt BMW'en av disse to, da jeg synes den har det mest "sammenskrudde" interiøret.

 

Men tror jeg vill satset på en 318i hvis jeg var deg... men blir jo litt dyrere da sef.

Går ikke så dårlig som du skal ha det til.

Du får jo ikke noen normal bil i samme vektklasse og anntall hk som går så mye bedre.

 

Dessuten er det marginal forskjell på en 316 og 318, knapt merkbar. Skal du gå opp i motorstørrelse så velg iallefall 320, der er det mer drag.

 

Skal du dra inn Touranen i bilde eller? Sportsdiselvarevogna di :!: Som går som et Uvær.

Er 30hk og 0,4 liter større motor knapt merkbart?

En ny 318 går ganske brukende.

Dypt uenig. Interiøret i BMW-en har en billig følelse og plasten er av dårlig kvalitet.

 

Jepp, må si meg enig her. Min første innskytelse da jeg satte meg bak rattet på en 116 var "hjelpe meg, jeg får være forsiktig så jeg ikke ødelegger noe". Ikke spesielt massivt interiør, for å si det sånn. Men så er jeg vant til litt større biler.

Jeg er spent på hvilke biler som har så solid interiør at det får e87-interiøret til å virke spinkelt. For det vil være biler jeg kan vurdere i fremtiden.

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvilke biler som har så solid interiør at det får e87-interiøret til å virke spinkelt. For det vil være biler jeg kan vurdere i fremtiden.

 

Hehe. For eksempel de større modellene til Audi og BMW, og klassikere som Toyota Landcruiser og liknende, som gir en følelse av at "her kan jeg skru og fikle litt uten å bli sittende igjen med interiørdeler i hånden".

 

Misforstå meg rett, jeg gjorde ikke noe forsøk på å ødelegge noe inni denne 1-serien, så det kan godt hende at knapper og knotter er godt skrudd sammen og at plasten ikke er så billig som den virker, men førsteinntrykket mitt var altså at den ikke føles spesielt robust. Kan dog ikke sammenligne med Audi A3, da jeg aldri har prøvd den.

 

EDIT: Kom plutselig på at det mest robuste interiøret jeg har opplevd faktisk var en gammel Mercedes E-klasse (w124). Makan til bil. Den var 13 år gammel da jeg solgte den, og interiøret var fortsatt tight, massivt og rett og slett gedigent. Ah, jeg savner den bilen.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
EDIT: Sluquet, strengt tatt litt irrelevant å vise til en 9 år gammel avisartikkel! Det har kommet et par nye generasjoner av disse bilene siden den gang...

 

Min siste VW var en 2003 modeller og den var totalt ubrukelig. At jeg aldri mer vil stå på verksted hver uke. Forøvrig har en kollega av meg en 2008 modell Passat og den har hatt problemer med bl.a. en dieselpumpe. Forøvrig kan det nevnes at VW solgte biler så sent som ifjor høst med ikke godkjent dieselpartikkelfilter (for lav virkningsgrad) for å lure intetatende kunder for billigere årsavgift.

 

Nok et rent lureri fra VAG konsernet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...