Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg går i andreklasse på musikklinja, og jeg fikk 5+ på tysk heldagsprøven nå før sommeren, men alikevel en firer som standpunktkarakter. Jeg har hadde tre i boka til jul, og har vel ligget mellom 3-4 på andre prøver og slikt, men sier ikke kunnskapsløftet noe om at det kun er det nivået du er på slutten, når standpunktkarakteren settes, som teller? For da fortjener jeg vel fem eller?

Når jeg hadde samtale med faglærer om karakteren sa han at han var veldig usikker på om han ville gi meg fire eller fem, og sa han skulle diskutere det med andre. Kjenner jeg han rett har han ikke gjort det, og bare satt en firer...

Endret av figure_02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg mener å ha hørt noe om at Kunnskapsløftet er veldig FOR at det man presterer sist, skal telle mest. Har ingen erfaring med det selv.

Du fikk altså en sterk femmer på slutten av året i tysk, men har ellers ligget på 3-4 tidligere. Da skjønner jeg at du ser med store øyne på den femmeren, og at du gjerne vil ha den. Men hvis du ellers har vært på grensen til en treer, så er det vel ingen klar femmer vi snakker om her? Det at du vipper mellom 3-4 ellers gjør kanskje klagegrunnlaget litt svakt hvis vi da ikke tar utgangspunkt i at det aller siste skal telle. Men nå er det vel kanskje siste termin som skal telle mest, og hvis du da har vært nede på treeren, TROR jeg det kan bli litt vanskelig å overbevise om at du er en femmer-kandidat. Det som da kan være interessant her, er: hvordan har innsatsen i timen ellers vært? Har du gjort leksene dine? Har du vært muntlig aktiv i timene?

Lenke til kommentar

Du BØR/SKAL klage på den karakteren. Det er jo regler som sier at det er det som du gjør på slutten som er avgjørende. Det må du bare skrive i klagen, og få frem at du har vist progresjon og gjerne henvise til et sted der den regelen står etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...