Gå til innhold

koble til mysql med php


Anbefalte innlegg

Jeg har installert en apacheserver med PHP samt mysql server. Har serveren og PHP oppe og går. Har også lagd en tabell i mySQL databasen for å sjekke at denne fungerer.

 

Problemet mitt oppstår når jeg skal bruke php til å koble meg til mysql serveren. bruker bare en helt enkel kode for å teste om jeg får kontakt eller ikke med databasen:

 

<?php

$conn = mysql_connect($localhost, $root, $psw) or die ("Kan ikke koble til database.");

?>

 

Jeg har ikke skrevet inn noe passord, så jeg kan ikke ha koblet meg opp mot databasen... $pwd variabelen er "tom". Så da mener jeg at det burde komme opp at jeg ikke kan koble meg til databasen?!

 

All kode som kommer etter (og før forsovidt) at jeg prøver å koble meg til mysql databasen blir ignorert... Hvis jeg f.eks prøver å skrive ut datoen for i dag etter at jeg prøver å koble meg opp mot databasen, kommer det ingen ting opp i webleseren. Ser jeg på koden, ser det ut som jeg ikke har noen kode skrevet... Kommenterer jeg ut kommandoen som hvor jeg prøver å koble meg til databasen, kommer dato opp...

 

Jeg synes dette er veldig rart og håper noen kan hjelpe meg!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det hjelper ikke. Har prøvd utallige kommandoer fra forskjellige manualer og toturials, men ingen fungerer. Enten er det noe helt elementært jeg har sett meg bling på, eller så er det noe med oppsettene; php.ini, apache eller mysql...

 

Nei, det hjelper ikke. Har prøvd utallige kommandoer fra forskjellige manualer og toturials, men ingen fungerer. Enten er det noe helt elementært jeg har sett meg bling på, eller så er det noe med oppsettene; php.ini, apache eller mysql...

Lenke til kommentar

I have set the password, but I just type a wrong password so that I can get the message "kan ikke koble til database.". Just so I can se that my code is working...

 

Trenger vel ikke å spesifisere noen database for å kun få opp om jeg har kommunikasjon med databasen... Jeg har skrevet mye kode i PHP før som jobber opp mot en mysql database, men det har vært på en annen maskin/server.

 

Når jeg nå skal sette opp en ny server på en ny PC, klarer jeg ikke å få noen respons fra databasen. virker som at når jeg prøver meg på et kall til databasen, så vil ikke noe av koden i php dokumentet bli lest... Har aldri vært borti dette før. Har til og med prøvd å installere alt på nytt på en annen PC, men får samme feil. SÅ jeg antar at det kun er en enkel feil som jeg har oversett.

 

Har brukt standard windows installasjon på Apache, PHP og mySQL i den rekkefølgen.

 

Har også prøvd å skrive mysqld-nt --console for å prøve å starte databasen serveren manuelt, men får da feilmelding om at noe allerede kjører. Dette skal da være mySQL serveren, og jeg kan gå inn å legge til tabeler og lignenede.

 

Håper på flere gode råd. Noen som må ha vært borti dette før... :)

Lenke til kommentar

Jeg har fjernet semikolonet forran extension=msql.dll under dynamic extensions. Når jeg kjører phpinfo, får jeg ikke opp noen info om mysql modulen... Dette skal jeg vel få?! må jeg gjøre om på flere instillinger i php.ini?

 

Har testet or die(mysql_error()), men jeg får fortsatt at siden ikke kan nåes... Får ikke opp hva som er feil, så det tyder nok på at det er noe feil med modulen i php.ini...

Lenke til kommentar

<?php 

ini_set('display_errors', 'on');

error_reporting(E_ALL);

echo 'Bar';

mysql_connect();

echo 'Foo';

 

Om du får undefined function mysql_connect, har du ikke mysql installert.

 

evt var_dump(function_exists('mysql_connect'))

 

eller var_dump(extension_loaded('mysql'))

Endret av Ultraskarp
Lenke til kommentar
Jeg har fjernet semikolonet forran extension=msql.dll under dynamic extensions. Når jeg kjører phpinfo, får jeg ikke opp noen info om mysql modulen... Dette skal jeg vel få?! må jeg gjøre om på flere instillinger i php.ini?

 

Har testet or die(mysql_error()), men jeg får fortsatt at siden ikke kan nåes... Får ikke opp hva som er feil, så det tyder nok på at det er noe feil med modulen i php.ini...

 

Du skal få opp info om mysql i phpinfo(), har du restartet apache etter at du fjernet ; ?

Lenke til kommentar

Ja jeghadde restartet serveren.

 

Jeg tok den enkle løsningen og tok en "change install" med PHP, og valgte mysql og mysqli modulene grafisk. Når jeg restartet serveren etter at dette var gjort, fungerte alt.

 

Takk for gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...