konduktans Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg har lagt inn Linux Mint på et hovedkort fra en ukjent laptop. Den har et Radeon Mobility 9000 grafikkkort. Jeg prøver å få det til å vise bildet ordentlig på min 17" LCD skjerm med 1280x1024 oppl(tror jeg det var). Jeg har stilt inn riktig oppløsning, men panelene nederst vises ikke(men fungerer hvis jeg trykker "nedenfor" skjermen). Det er litt irriterende. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan forbedre det? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Du kan jo alltids prøve å installere proprietære skjermkortdrivere fra ATI. Du finner det under Administration>Hardware Drivers. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Components lista er tom:S Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hmm... Åpne /etc/X11/xorg.conf og post filens innhold (tekst) her. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizEdgeScroll" "0" EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Jeg er usikker på hva som gjør at du ikke får vist nedre delen av skjermen, jeg har aldri opplevd noe lignende... Men for å være sikker på at du får riktig oppløsning kan du prøve å legge til dette under 'Section "Screen"': (MERK: Det er viktig å ta backup først. Det kan du gjøre ved å skrive 'cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup') SubSection "Display" Depth 24 Modes "800x600" EndSubSection Bytt ut 800x600 med den oppløsningen du ønsker (og vet er riktig). Dette er kun improvisering, det er mulig det ikke gir noe utslag. Så lenge du har backup får du ikke ødelagt noe i hvert fall . Slik blir altså Section "Screen" seendes ut: Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" SubSection "Display" Depth 24 Modes "800x600" EndSubSection EndSection Endret 18. juni 2008 av sablabra Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Får ikke lov av systemet å endre. Har ikke tilgang til det. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 for å åpne filen skriver du: 'sudo nano /etc/X11/xorg.conf' i en terminal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Skriv i gnome-terminal (heiter sikkert berre Terminal): sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup og deretter: gksu gedit /etc/X11/xorg.conf sudo og gksu gjer program ROOT-tilgang. Root er det same som administrator Hugs å tenk gjennom kva du gjer i root! Du har lov å øydeleggje heile skiten når du er root så ver varsam! Prøv å hugs og ta ein tryggleikkopi før du redigerar noko Endret 18. juni 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 for å åpne filen skriver du: 'sudo nano /etc/X11/xorg.conf' i en terminal Fikk til det, men hvordan lagrer jeg da? Prøvde forresten å legge inn ATI drivere, men funka ikke:( Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Du skal IKKE bruke driverne som Ati leverer, du skal bruke dem X.org bruker, tror det er xf86-video-ati eller lignende. Endret 18. juni 2008 av roberth1990 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 for å åpne filen skriver du: 'sudo nano /etc/X11/xorg.conf' i en terminal Fikk til det, men hvordan lagrer jeg da? Du trykker ctrl+X Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 for å åpne filen skriver du: 'sudo nano /etc/X11/xorg.conf' i en terminal Fikk til det, men hvordan lagrer jeg da? Du trykker ctrl+X Aint workin. Blir ikke endra:S Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Nekter jeg å tro, dersom du bruker sudo først (for å få rettigheter til å lagre). Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Nekter jeg å tro, dersom du bruker sudo først (for å få rettigheter til å lagre). Jeg skrev "sudo nano xorg.conf" i en terminal åpna i mappa x11. Deretter skrev jeg det du sa, og trykka ctrl+x for å lukke og y for å lagre endringer. Ser jeg i xorg.conf etterpå, er det helt likt som før. Det som er så rart med hele greia er at det står at oppløsninga er 1280x1024 i den "display resolution" greia i system config mappa. Hvis jeg endrer oppløsninga blir alt enda værre:S Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Prøv å bytte til root først da. (skriv 'su root' i terminal) Da er det ikke nødvendig å bruke sudo etterpå. Endret 18. juni 2008 av sablabra Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Prøv å bytte til root først da. (skriv 'su root' i terminal) Da er det ikke nødvendig å bruke sudo etterpå. Funker det hvis jeg ikke la inn root passord da?:S Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Fikk lagt inn root passord:) Men når jeg tenker litt, så har det jo ikke noe å si om det ikke funker på 1280x1024, ettersom pc'n skal være på en 640x480 tv(se arbeidsloggen under mediasenter i signaturen min) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 I haxxored the ATI drivers to work and now its all fine. Jippi:D Takk for alle svar, nå fungerer det utmerket:) Det eneste som trengtes var å logge inn som su root i terminal fra desktopen, dra inn installasjonsfila fra ati(som ikke funka før) og så gjennomføre installasjon som root. Så nå har jeg en meget god multimedia pc! Takk igjen for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå