Nedward Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hei. Tittelen er kanskje litt generell, men det jeg lurer på er hvordan loven stiller jeg til privat gjeld. Dvs. jeg har solgt noe samt lånt bort penger til en person som nå ikke er så lett å få tak i lengre. Så spørsmålet er igrunn hvor langt kan jeg gå for å kreve pengene tilbake?. Jeg har lite lyst å bryte loven selv av frykt for strafferetslig forfulgelse. Så vær grei å ikke komme med noen forslag der jeg skal leke torpedo, eller leie en. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Lever giro, så gi til inkasso hvis det mangler innbetaling. Men har du bevis/kvittering eller lignende som bevis? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det er bare å kreve at han betaler den summen han skylder. Vanskeligere er det i grunnen ikke. Dette kan gjøres på flere måter: Ved røyksignaler, flaskepost, eller - mer praktisk - ved å sende ham brev/e-post. Skriftlige påkrav er enkle å dokumentere, og forsinkelsesrentene begynner automatisk å løpe 30 dager etter at de er sendt (eller mottatt - husker ikke helt). Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 ihht tvangsl så kan du kreve inn disse pengene på samme måte som et firma. Betaler ikke vedkommende et krav kan du sende betalingsoppfordring og så videre sende saken direkte til namsmannen for tvangsinndrivelse. akkurat når det kommer til frister og slikt, så er det litt mer enn jeg orker å skrive her, men du kan sende meg en pm, så har jeg hele prosessen skrevet i et dokument som ligger på kontoret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå