Gå til innhold

EOS 450D - med eller uten kit-objektivet?

Anbefalte innlegg

Jeg pønsker på å kjøpe mitt første SLR, og er derfor helt fersk og har såvidt begynt læreprosessen med begreper osv.

Har lest litt rundt og mange er veldig fornøyde med EOS 450D, skjønner at det er vanskelig å sammenligne kameraene for så og si alle er ca gode på forskjellige måter.

Men jeg tenker jeg kommer til å ta mest portrettbilder + makrobilder, og selvfølgelig utendørsbilder. Når jeg tenker meg om, litt av hvert. Men mest portrettbilder og makro tror jeg.

Jeg ser at man kan kjøpe EOS 450D med og uten kit-objektiv. Med de preferansene jeg satte opp, er kit-objektivet godt nok? Prisforskjellen mellom kun kamerahus og kamera+kit på Komplett.no er 894kr.

Burde jeg kun kjøpe kamerahuset og kjøpe et annet objektiv - i tilfelle hvilket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kitobjektivet på 450D er vel EF-S 18-55mm IS. Denne er faktisk ganske bra som standard.

Til portrett og makro kan du bruke et kort makroobjektiv til begge. F.eks. er Sigma 70 f/2,8 eller Canon EF-S 60mm Makro ganske populære, og får knallbra omtale av brukere og tester.

Lenke til kommentar

Det kan være en ide å handle kamerahus med kitobjektiv. Det er skarpt og fint. Men noe du kanskje kan vurdere er å kjøpet et fastobjektiv, et 50/1.8. Dette koster 900 kroner, og da har du muligheten til å få mindre dybdeskarphet, for å få bakgrunnen mindre markant i et portrett. Det er ofte en fordel.

Det er dog intet macroobjektiv, hvilke macroobjektivet som er anbefalt for Canon kan jeg ikke uttale meg om, men jeg mener at Sigmas 50/2.8 skal fungere ganske bra.

Lenke til kommentar

Kit-objektivet som følger med 450D har blitt en del bedre enn det som fulgte med forgjengerene, så det er helt ok, men jeg kan ikke anbefale noen å kjøpe det.

Hvis du i all hovedsak skal bruke det på å ta portretter og macro, så hadde det ikke vært så dumt å se litt på Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro - ypperlig for portretter og macro.

*Puh* Her kommer det jo innlegg fortere enn svint!

Hvor mye penger har du til rådighet?

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Jeg ville ha kjøpt uten kit objektiv, og heller gått for f.eks 50mm makro som kan brukes til både makro og portrett

50mm blir for trangt til fleste av de andre motivene. Så jeg foreslår at trådstarter går for kit-objektivet + et makro/protrett objektiv.

Som buitre sier, så er EF-S 60mm og Sigma 70mm f72.8 macro velgnede objektiver i det henseende. Såfremt trådstarters macro bilder er primært insekter; for da må han opp i 90-150mm for ikke å skremme vekk insektene.

Tom

Lenke til kommentar
Hvor mye penger har du til rådighet?

Kan strekke meg opp mot 8000kr.

Etter det jeg forstår så er kit-objektivet et greit allround-objektiv? For jeg kommer jo til å ta bilder av mye forskjellig, ikke bare portretter / macro.

Så kanskje kjøpe med kit-objektivet + et objektiv som kan brukes til portrett og macro? Må være slik at man kan gjøre bakgrunnen uskarpt som en av dere nevner over.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nettopp kjøpt et 450D og jeg bestemte meg for å gå for standard objektiv til å begynne med for å se om det funker. Siden jeg er nybegynner så tror jeg det bør holde for min del til å begynne med. Men jeg kjøpte også et billig objektiv for makro/portrett :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har nettopp kjøpt et 450D og jeg bestemte meg for å gå for standard objektiv til å begynne med for å se om det funker. Siden jeg er nybegynner så tror jeg det bør holde for min del til å begynne med. Men jeg kjøpte også et billig objektiv for makro/portrett :thumbup:

Billig makroobjektiv? Hvilket?

Lenke til kommentar

Canon 18-55mm IS er definitivt verd prisforskjellen på ca 700 kr mellom 450D uten objektiv og 450D med objektiv. Kjøper man det alene koster det fra ca 1500 kr. En mulighet er å kjøpe det med kameraet og selge det for rundt 1200 kr (uåpnet får du nok den prisen). Dvs at du "sponser" kamerahuset slik at det koster ca 4500 kr. Dermed har du hele 3500 kr til optikk før du når 8000 kr

Canon 18-55 IS er ikke særlig bra til hverken makro eller portrett (med diffus bakgrunn). Til makro er det best med et fastobjektiv rundt 70-105 mm. Til portretter er det best med et videre fastobjektiv. F.eks 30mm eller 50mm. For diffus bakgrunn bør du ha f/2,8 - f/2,0 - f/1,8 eller noe sånt. I tillegg trenger du et normalobjektiv med zoom eller superzoom. 3500 kr tillater ikke alt dette så jeg ville slått to fluer i en smekk og kjøpt Tamron 17-50mm f/2,8 som både normalobjektiv og portrettobjektiv. Et godt makroobjektiv som Tamron 90mm f/2,8 vil sprenge budsjettet (det koster 3000 kr), derfor vil jeg heller anbefale å kjøpe en mellomring så du kan bruke normalobjektivet til makro. Jeg er ikke sikker på om du trenger EF12 eller EF25 for å få nok makro men de koster i hvert fall henholdsvis ca 500 kr og ca 1000 kr.

Dette er den beste pakken jeg klarer å sy sammen innenfor budsjettet og jeg synes faktisk du får veldig mye for pengene med denne pakken: Canon 450D + et svært lyssterkt og skarpt normalobjektiv som er glimrende til normal bruk og portretter, samt makromulighet. Alt dette for bare ca 8000 kr.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg hadde klart å kjøpe en 450D når det er så lite penger som skiller den fra 40D. Hadde nok enten valgt 400D med bedre glass, eller tatt veien opp til 40D

Så før du legger 6000 kroner i et 450D kit, legg merke til at du får 40D til 6300,- frem til 30. juni (Du betaler 7500 men får 1200 kroner tilbake fra Canon etterpå). Dette er kun hus, men den 18-55'en er ikke noe veldig stort tap.

edit> Leste første post på nytt, og endret mening om 18-55 IS etter å tenkt litt mer på preferansene til trådstarter.

Ettersom du vil fokusere på portrett og macro er kit objektivet sikkert helt greit å ha, til de få gangene du vil gjøre noe annet. Rimelige (og gode) portrett og macro objektiver er typisk faste, og dermed ikke like fleksible som 18-55 IS.

Likevel er disse to forslagene det beste jeg tør anbefale:

Forslag 1:

Kjøp 40D kun hus med EF 50mm f/1.8 (ca kr 7100 etter cashback).

- Kjøp macro senere, eventuelt kjøp en adapter så lenge.

Forslag 2:

Kjøp 400D kun hus til 3800 (etter cashback) og ha 4200 til optikk.

Noen alternativer kan være:

Portrett: EF 50mm f/1.8 til ca 900,-

Macro: EF-S 60mm f/2.8 til ca 2800,-

Begge deler: EF 100mm 2.8 USM til ca 4300 (etter 400 i cashback)

EF-S 60 macroen kan selvsagt brukes til portretter også, men synes ikke det fungerer like bra som de to andre.

For ordens skyld; Jeg har ikke funnet noen cashback kampanje på 450D.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Anyway :) Etter hva jeg forstår er 18-55 IS noe bedre enn forgjengeren, men jeg tror likevel det er langt opp til Tamron 17-50 f/2.8 som er et fantastisk objektiv, spesielt med tanke på den lave prisen.
På ren skarphet er det ikke det. På andre optiske egenskaper er det dog forskjeller, men 18-55IS er langt fra dårlig. Byggekvaliteten er det svakeste, deretter lysstyrken (som delvis kompenseres av IS). Det forsvarer prislappen sin uforskammet godt, særlig i kit.
Lenke til kommentar
På ren skarphet er det ikke det. På andre optiske egenskaper er det dog forskjeller, men 18-55IS er langt fra dårlig. Byggekvaliteten er det svakeste, deretter lysstyrken (som delvis kompenseres av IS). Det forsvarer prislappen sin uforskammet godt, særlig i kit.

Typisk at du rakk å quote den paragrafen før jeg rakk å ta den bort ;)

Du har selvsagt rett i at MTF oppløsningen er sammenlignbar mellom de to, men forvregning og CA spiller vel også inn på den optiske kvaliteten? Må uansett si meg enig i at det virker til å forsvare prisen sin langt bedre enn 18-55 Mk2.

Lenke til kommentar

Ja nå ble det flere alternativer her. ;)

Jeg har vært i en rekke butikker i dag og prøvekjørt flere kameraer, men prioriterte EOS 400D og 450D, i tilegg til Nikon D80. Dette for å teste grepet på kameraene.

Fikk desverre ikke prøvd 40D siden jeg ikke visste at det var i samme prisklasse.

Nikons D80 og Canons 40D er aktuelle selv om jeg må øke budsjettet mitt noe. Ser at disse ligger i samme prisklasse, hakket over Canons 450D.

Av de tre jeg likte minst grepet til var 400D, så 450D og aller best Nikon D80. Følte grepet til 400D var litt for smått for meg, samme gjelder 450D, men ikke i like stor grad. Lillefingeren min fikk ikke plass i "håndtaket". Ekspeditøren sa at ved å skaffe seg batteripakke slik at det ble batterigrep, så ville det hjelpe.

1. Noen meninger om at grepet blir bedre på 450D med batterigrep?

2. Noen meninger om Canons 450D VS Nikons D80?

3. Noen meninger om Canons 450D VS Canons 40D VS Nikons D80?

4. Hvordan fungerer Canons cashback-system?

Mye spørsmål her, men takk for gode argumenter så langt.

Lenke til kommentar

1. Dersom det eneste problemet du har med grepet på 400/450D er at en eller flere fingre ikke får plass vil batterigrep hjelpe mye. Dersom du i tillegg føler at det ikke er tykt nok vil det ikke hjelpe for mye.

2. 450D gir deg bedre ytelse på høy ISO og høyere oppløsning enn D80, men det vil du merke lite til. Nikon D80 gir deg et større grep, mer solid konstruksjon, to innstillingshjul, flere knapper for kjapp tilgang til innstillinger, bedre søker og et LCD-display på toppen som er meget nyttig. D80 gir deg ikke LiveView, men om det er noe å prioritere blir litt hipp som happ. 450D har større skjerm, men det er neglisjerbart i mine øyne. 450D har bedre JPEG-prossereing enn D80, noe som kan bety noe for noen brukere. Dersom du får resultatene du trenger vha. JPEG er det ofte en grei løsning, men dersom du vurderer JPEG er kanskje Olympus et like bra valg, da Olympus er viden kjent for sine tilnærmingsvis perfekte JPEG-filer. Og det sier jeg ikke som fanboy. 450D gir deg et kitobjektiv med bildetabilisator, det gjør ikke D80. Dersom du vil ha IS på D80 må du enten kjøpe et AF-S 18-55 IS, som ikke er like skarpt som AF-S 18-70, eller det overelegne AF-S 16-85 IS, som dog er noe dyrt.

3. 40D. Alle fordelene D80 kan vise til, men bedre skuddtakt, noe bedre ergonomi om du har store pølser, bedre ytelse på høy ISO (noe mer merkbart) og ellers som sagt de fordeler som allerede er nevnt med D80.

Så kan man også diskutere systemforskjeller mellom Nikon og Canon. Disse er egentlig marginale dersom du ikke er ute etter noe helt spesielt. Et eksempel er at Nikon tilbyr deg forholdsvis rimelig og prima optikk i form av nevnte 18-70. Canons tilsvarende objektiv, EF-S 17-85 IS har rett nok IS, men er ikke like skarpt, og har noe stivere pris, mener jeg å tro.

Nikons 50/1.8 er vel jevnt over regnet som bedre enn Canons 50/1.8? Ellers er det enkelte andre kupp innen Canon-leiren som Nikon ikke klarer å matche helt, som EF 17-40/4L, en perle på cropkamera som 450D og 40D. Jeg hadde kanskje valgt Canon 40D foran D80, men egentlig ville det vært et litt vanskelig valg for meg.

(Jeg hadde vel egentlig valgt Olympus selv, men det er en helt annen sak. ;))

Lenke til kommentar
1. Noen meninger om at grepet blir bedre på 450D med batterigrep?

Helt klart. Med batterigrep får du plass til lillefingeren, og får et godt vertikalgrep, du bør uansett prøve dette og se om det passer for deg. Batterigrepet koster likevel såpass at det blir billigere med 40D enn 450D + grep.

Bare for å gjøre alt vanskeligere er prisen på 450D satt ned i løpet av det siste døgnet.

Dagens priser hos japan photo inkludert cashaback er (kun hus):

400D ca 3800

D80 ca 4800

450D ca 5400

40D ca 6300

3. Noen meninger om Canons 450D VS Canons 40D VS Nikons D80?

40D regnes nok som å være en klasse opp for både 400D/450D og D80.

4. Hvordan fungerer Canons cashback-system?

Du betaler avtalt pris i butikken, sender et "kravskjema" til Canon, og får cashback beløpet utbetalt til din konto. I øyeblikket er det 1200 kroner på 40D og 480 kroner på 400D. Det er også cashback på en del utvalgte objektiver. Jeg tror målet blant annet er å gjøre det mindre attraktivt å handle utenlands.

PS. Du får også 18-55 VR i kit med D80 til 6000 hos jp.

Nå begynner det å bli så vanskelig å velge at jeg er glad jeg allerede har mitt 40D :)

Lenke til kommentar

Ja nå begynner det å bli vanskelig :)

Hvis man handler på nett, får man cashback da eller? Eller må man kanskje i butikken - men der er vel prisene høyere? Tenker hos japanfoto.

Har ikke f.eks ps.no og komplett.no cashback?

Lenke til kommentar
Ja nå begynner det å bli vanskelig :)

Hvis man handler på nett, får man cashback da eller? Eller må man kanskje i butikken - men der er vel prisene høyere? Tenker hos japanfoto.

Har ikke f.eks ps.no og komplett.no cashback?

Du får nok cashback hos de norske nettbutikkene også, men som oftest tror jeg Elkjøp og Japan Photo er billigere.

Jeg ville jeg nok heller handle fotoutstyr hos JP enn hos noen andre av de nevnte - selv om 30 dagers returrett fra elkjøp kan være litt fristende noen ganger.

Det er fint å ha en butikk med både godt utvalg og gode priser - JP i Stavanger har eksotiske ting som 1DsMk3 og 70-200 2.8 IS på lager i butikken - og når jeg skulle ha vidvinkel hadde de samtlige vidvinkler på markedet (bortsett fra Tokina 11-16 som ikke var tilgjengelig enda), slik at jeg kunne se på hver enkelt før jeg bestemte meg.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...