TippyTom Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hei jeg har kjøpt en dimmer som jeg vil bruke istedetfor den gamle enpolede bryteren jeg hadde. Jeg leste bruksanvisningen til dimmeren og prøvde forsjellige der men ble ikke så mye klokere dimmeren ser sånn her ut . Jeg har en kabel med to ledere som er strømforsyningen og to ledere til som går videre til lampen. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 B står for blindpunkt, så det er bare et koblingspunkt. L og L er fase inn, og viss du bruker en enpolet bryter i dag, skal tilførsel inn på en av L-ene. Den andre brukes viss dimmeren er i kombinasjon med en endevender. Det siste tegnet kobler du ledningen til lampen. Lenke til kommentar
harkizz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 hei Det er så mange dimmere som fins .. det finnes vell ikke dimmere der man må passe på belastningsstrømmen ? eller kan man montere hvilken som helst dimmer ? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) hvis du må spørre så skal du ikke drive med det! ring en elektriker! ja det finnes mange forskjellige dimmertyper, på ALLE må du passe på belastningsstrømmen, og på de fleste må du passe på belastningsTYPEN, nei du kan ikke bruke hvilken som helst dimmer, once again: RING ELEKTRIKER! hvis du på tross av manglene kunnskaper om faget, til og med ingen forståelse for de selvforklarende koblingssymbolene, skulle ta sjangsen på å gjøre dette selv, pass på: 1. SIKKERHET (jobb på frakoblet anlegg, ha lyset på, slå av sikringen og se at lyset er borte før du begynner å jobbe.) sørg for at alle andre i huset vet hva du driver med, og bruk en tape-bit E.L til å sikre at man ikke får skrudd på/inn sikringen igjen. lås om mulig skapet. 2. Se pungt 1. 3. riktig utstyr. bruk en dimmer som er beregnet for belastningsTYPEN, og belastningsEFFEKTEN, på effekten kan det være en god idè å ha litt margin. 4. riktig verktøy 5. riktig avmantling 6. Riktig tilkobling (farger, tilkoblingsskruer, og MOMENT ikke for hardt, ikke for løst, med kobber er det bedre med litt hardt enn litt løst) 7. Isolasjonsmåling (du har antagelig ikke utstyret til det, det kalles gjerne en "megger" og koster fra rundt 2000 kr. med kontinuitetsmåler, som jeg kommer til i neste pungt) 8 Mål kontinuitet i utjevningsforbindelser (jording, den gul/grønne lederen) eller blank kobber hvis du har åpent anlegg Endret 21. juni 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
harkizz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Tusen takk slapp helt av, alle dere jeg skal ikke utføre noe arbeid jeg bare lurer på !!! Endret 21. juni 2008 av harkizz Lenke til kommentar
icer Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Det var sikkert det den svenske mannen som tok kvelden i badekaret fordi han hadde koblet feil på fase og jord fordi han skulle spare seg noen kroner og monterte varmekabelen sin selv begyndte med... Uansett så følger det med en monteringsanvisning med dimmeren, om du kjøper en brukbar en og ikke en til 50kr på clas ohlson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå