Gå til innhold

Burde studenter også få betalt ferie?

Studiefinansieringen  

58 stemmer

1. 1. Bør studiefinansieringen økes fra 10 til 11 måneder?

• Ja
      27
    • Nei
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Bør studenter få mulighet til å låne mer?

• Ja
      36
    • Nei
      18
      4
  3. 3. Bør staten legge til rette for at studenter ikke skal jobbe når de studerer?

• Ja
      29
    • Nei
      25
      4

Anbefalte innlegg

Akidon,

du må ikke glemme at studietilværelsen er helt og holdent selvvalgt. Idet man er ferdig på vgs., evt. også med militæret, står en foran et valg: Skal en arbeide, eller skal en studere?

Velger en studier, har en med åpne øyne valgt de økonomiske rammebetingelser som her diskuteres. Etter mitt skjønn kan en da ikke beklage seg over at en lever så kummerlig (og da imotsetning til f.eks. minstepensjonister, uføre etc.).

Studentene i Norge nyter godt av en offentlig stipend- og låneordning som er veldig generøs sml. med andre land. Det gir derfor en viss avsmak å høre studenter klage over at de ikke får ENDA mer.

Noe som er helt riktig og hvorfor mange forbereder seg ved først å gå i jobb og legge seg opp litt penger, om man har tenkt å ta studier som gjør det umulig med deltidsjobb ved siden. Å finansiere fritiden til en student (som ferie faktisk er) anser jeg som gedigen sløsing av fellesmidlene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der er du og jeg helt uenige, jeg ser ikke på studier som fri eller ferie; jeg ser på det som jobb.

Men så er det her snakk om å få stipend når man ikke studerer. Få penger for sin egen fritid. Ikke bland kortene nå.

Studentlivet, med to barn og unger, er som piece of cake i forhold til arbeidslivet. Stipend til studietiden bør nok snart opp for å matche inflasjon, samt at lånet kanskje kan økes litt. Men ikke med ferie som formål. Slikt er uhørt.

Jeg blander jo ikke kortene her, jeg snakker om feriepenger, som du da definerer som penger opparbeidet gjennom arbeidsåret. På samme måte, når jeg har studert i 10 mnd, burde jeg få rett til feriepenger som står i forhold til de verdiene jeg har skapt gjennom et helt år med studier. Vi snakker derfor om akkurat det samme, bortsett fra at du mener å studere er det samme som å sitte på ræva, ikke et år i arbeid der man gjør seg fortjent til feriepenger på samme måte som i arbeidslivet. Jeg vet selvfølgelig ikke hva slags studier og jobber du skal ta/har tatt, men det finnes absolutt studier, også i Norge, som krever atskillig mer av deg enn en 8 til 16-jobb.

Men som en her nevner, alle studenter kan jo bare slutte på studiene når det ikke går rundt og ta seg jobb uten utdanning. Flott, da får vi klasseskille mellom de som har råd til utdanning og de som ikke har råd igjen, som vi hadde for 50 år siden. Og Norge ville raskt få mangel på omtrent alt personell som krever lang utdannelse. God idé!

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Det med at man faktisk oppfordres til å jobbe før studiene er ganske nytt for meg. Når jeg har gått på videregående har jeg nærmest blitt "pushet" til å gå rett på høyere utdanning, "alle" har skulle gått rett på høyere utdanning, rådgiverne har pushet oss til å gjøre det osv osv. Og når så hele samfunnet nesten dytter en inn på høyere utdanning er det ikke rart man venter at samfunnet skal sørge for at en faktisk har råd til det.

Hvis det beste faktisk er å jobbe et par år, burde man nesten legge om all rådgivning til videregående elever osv osv til å inkludere dette. Vi hørte aldri fra rådgivere, andre elever, foreldre osv at det faktisk er lurt å jobbe før man går inn på høyere utdanning :dontgetit:

Lenke til kommentar

@ Dotten og frevild

Nå er det altså slik at norge er en velferdsstat. AS norge nyter også vannvitig godt av at man får folk ut i arbeidslivet rimelig kjapt. Studietilverelsen er riktig nok selvvalgt men slutter folk å velge dette går AS Norge på dunken. Problemet er at AS Norge skyter seg selv i foten med å kreve at studenter skal vere student på heltid samtdig som rammevilkårene ikke er lagt til rette for dette.

Så da må enten studentene jobbe hele sommeren uten noe særlig ferie. Kanskje en eller to uker fri. Eller ha en deltidsjobb som gjør at kvaliteten på studiene går ned.

Hadde de økt studielånet/stipendet til 100 000nok, hadde nok de fleste studenter hatt rå til å ta seg fri om sommeren uten at det blir noe heisatur til Aia Napa av den grunn.

Men det har ikke skjedd, i stedet ble det økt med ca 3000.

Jeg har komt frem til at dette i bunn og grunn bunner i at studenter har for lite penger. Om det blir ekstra i sommerferien eller om det blir slik at studenter faktisk kan spare opp litt penger så de klarer seg gjennom sommeren er igrunn ett fett.

En siste kommentar til dotten. Mulig det at studenter fortjener å bli ingorert. Men studenter er på ingen måte griske sammelignet med andre samfunnsgrupper. Uansett er de bli ignorert lenge uansett, og fortjener å kunne syte å klage så mye de vil.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Problemet er at AS Norge skyter seg selv i foten med å kreve at studenter skal vere student på heltid samtdig som rammevilkårene ikke er lagt til rette for dette.

Det er riktig. Etter kvalitetsreformen er det blitt større krav til at studenter skal studere på heltid enn noensinne før. På studiet som jeg er på er det lagt opp til en normert arbeidsbelastning på 48 timer i uken (det er faktisk den belastningen det står i studieplanen at man skal ha!). Når man på toppen av dette må jobbe deltid for å klare seg er det snakk om at det blir en helt utrolig arbeidsbelastning. Etter kvalitetsreformen har helsetjenestene i byen hvor jeg studerer merket en stor økning av pågang fra studenter som har psykiske problemer knyttet til den harde arbeidsbelastningen. Er dette veien å gå?

Igjen, hvis det er meningen at man skal arbeide i ett par år før studiene er det noe helt nytt for meg og mange andre studenter. Vi ble aldri tipset om dette av studieveiledere eller lignende, beskjeden var heller at "begynn å studere, Lånekassen betaler for hele kalaset".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Vi snakker derfor om akkurat det samme, bortsett fra at du mener å studere er det samme som å sitte på ræva

Om det skal komme noe vettugt ut av denne diskusjonen så kan du gjerne spare meg for stråmannsargumentasjon. At en student skal opparbeide seg retten til å få subsidiert sin ferie er tull. Å bruke felleskassen på å subsidiere din fritid er for meg uaktuelt. Når man jobber så tjener man opp feriepenger som ikke utbetales av vår felleskasse.

Pengene man får i stipend er et gode, man bør være smått takknemlig for at man i det hele tatt får dette godet. At studenter skal ha krav på å få subsidiert sin fritid fordi de har studert er sløseri av felleskassens midler.

Men som en her nevner, alle studenter kan jo bare slutte på studiene når det ikke går rundt og ta seg jobb uten utdanning. Flott, da får vi klasseskille mellom de som har råd til utdanning og de som ikke har råd igjen, som vi hadde for 50 år siden. Og Norge ville raskt få mangel på omtrent alt personell som krever lang utdannelse. God idé!

Nå har jeg hørt det også. Jeg tror du tar ting litt ut av sammenheng. I dagens Norge så har absolutt alle som kun har seg selv å tenke på mulighet til å ta høyere utdannelse, såfremt de evner å få karakterene. Om de må jobbe litt med siden så skaper ikke det noe klasseskille, snakk om utvanning av begreper. Når aleneforeldre eller de som ha syke i familien å passe på klager når det kommer til studier så er det verdt å høre på. Men enslige uten noen andre å tenke på klager over at de vil ha betalt ferie, så går det over stokk og sten. Det blir ikke et klasseskille om de jobber litt slik at de kan få råd til mat selv om de går på fylla et par helger i måneden.

Det er faktisk hva veldig mange har gjort. Og erfaringen er gull verdt. Jeg tror folk må ta seg en realitetssjekk om de forventer at de ikke skal innom arbeidslivet før de har fullført høyere utdannelse. Ikke er det sunt heller, man vil jo ha null peiling på hva arbeidsliv faktisk innebærer. Enhver enslig ung mann eller kvinne uten omsorgen for noen andre bør vektlegge sine ord veldig nøye og dette er en kamp de ikke bør ta, med mindre de ønsker å ytterligere forsterke ryktet om bortskjemte studenter. En kamp for subsidiert ferie er en tapt sak og den skader studentenes omdømme.

Subsidiere folk som fint klarer å anskaffe midlene selv er uhørt all den tid andre trenger pengene langt mer.

Lenke til kommentar
Så da må enten studentene jobbe hele sommeren uten noe særlig ferie. Kanskje en eller to uker fri. Eller ha en deltidsjobb som gjør at kvaliteten på studiene går ned.

Dette er jo realitetene i arbeidslivet også. Mange arbeidstakere tar ikke mer enn to uker ferie. I tillegg har vi ikke vinterferie, høstferie og gudene vet hvor mange andre ferier man har som student. I tillegg til et par måneder på sommeren. For min egen del har jeg ingen feriedager fra den dagen sommerferien er over og frem til julaften (som vel er en halv feriedag). Så som student har man flust av muligheter til å ta seg noen jobber i de nevnte feriene, i tillegg til å ikke gå på byen hver eneste helg. Blir penger av slikt. Mal et par hus på sommeren dere, så hjelper det.

Lenke til kommentar

Skulle heller meldt meg arbeidsledig og fått litt mer penger å rutte med. Åneivent! Da kunne jo staten funnet ut at jeg faktisk gjorde noe, og gitt meg mye mindre støtte og bare 10 måneder i året :p

Mulig det er lurt tips å jobbe før studiene, men det blir jo stikk motsatt av det folk sier, det er jo stadig vekk et problem at det tar så lang tid før studenter blir ferdig med studiene. Men Dotten; at du har klart å forsørge kone og to barn mens du har studert, er veldig bra og du jobber antakelig hardt for å få det til. Men hadde du tatt f.ex. medisinstudier, ville du nok fått store problemer med å få tiden til å strekke til.

Lenke til kommentar
En siste kommentar til dotten. Mulig det at studenter fortjener å bli ingorert. Men studenter er på ingen måte griske sammelignet med andre samfunnsgrupper. Uansett er de bli ignorert lenge uansett, og fortjener å kunne syte å klage så mye de vil.

Jeg mener ikke at studenter som argumenterer for økt stipend for å jevne ut inflasjon/kjøpekraft som har endret seg over årene skal bli ignorert. Det er godt mulig de har en god sak.

Men krav om å få subsidiert ferie, det er bare til å ignorere. Og enhver student som ønsker mer stipend bør la den delen der ligge, da slike krav bare vil føre til at studenter mister sitt gode navn og rykte. Det er som å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar

Dette er jo realitetene i arbeidslivet også. Mange arbeidstakere tar ikke mer enn to uker ferie. I tillegg har vi ikke vinterferie, høstferie og gudene vet hvor mange andre ferier man har som student. I tillegg til et par måneder på sommeren. For min egen del har jeg ingen feriedager fra den dagen sommerferien er over og frem til julaften (som vel er en halv feriedag). Så som student har man flust av muligheter til å ta seg noen jobber i de nevnte feriene, i tillegg til å ikke gå på byen hver eneste helg. Blir penger av slikt. Mal et par hus på sommeren dere, så hjelper det.

Ja her viser vi innsikt. Som jeg sa tidligere, eneste ferien de fleste studenter har er juleferien. Ingen studenter har høstferie, vinterferie eller gudene vet hvilke ferie du sikter til. Vanlige arbeidstakere har uansett lovfestet rett til 5 uker ferie. Noe de burde klare da alle arbeidstakere får feriepenger. Er bare snakk om å disponere de riktig.

Kan jo nevnet at jeg ikke har gått på byen mer en toppen 6 ganger dette skoleåret. Og fremdeles er det ikke vannvittig mye penger som popper frem.

Lenke til kommentar
Mulig det er lurt tips å jobbe før studiene, men det blir jo stikk motsatt av det folk sier, det er jo stadig vekk et problem at det tar så lang tid før studenter blir ferdig med studiene. Men Dotten; at du har klart å forsørge kone og to barn mens du har studert, er veldig bra og du jobber antakelig hardt for å få det til. Men hadde du tatt f.ex. medisinstudier, ville du nok fått store problemer med å få tiden til å strekke til.

Jeg måtte ha en jobb hvor jeg var mye vekke fra familien for å få råd til den utdannelsen jeg nå skal ta. Men jeg klager ikke over det. Var mitt valg å få barn tidlig. I tillegg kunne jeg valgt å jobbe videre med den gigantlønnen som ble tilbudt. Men jeg lever kun en gang og familie er viktigst. Samt at jeg har lyst til å studere mer. Penger er overvurdert. Jeg har aldri hatt dårligere råd enn nå (og til høsten), men har aldri hatt det bedre.

Skal man kjempe for økt stipend og lån så gjør man lurt i å la ferieargumentet ligge. Det er mitt råd. Det vil ikke bli godt mottatt og det kan skade saken. Bruk litt kløkt her ;)

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at studenter som argumenterer for økt stipend for å jevne ut inflasjon/kjøpekraft som har endret seg over årene skal bli ignorert. Det er godt mulig de har en god sak.

Men krav om å få subsidiert ferie, det er bare til å ignorere. Og enhver student som ønsker mer stipend bør la den delen der ligge, da slike krav bare vil føre til at studenter mister sitt gode navn og rykte. Det er som å skyte seg selv i foten.

Jeg er igrunn til dels enig. Men jeg synes fremdeles ikke det er helt urimelig med en liten utbetaling i slutten av juni. Kanskje 3000 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Er bare snakk om å disponere de riktig.

Og her er vi vel ved sakens kjerne. Disponere pengene riktig. Jeg har gjort unna studiene, uten betalt ferie. En del andre har gjort det før dere. Så at det er mulig, er hevet over enhver tvil. Det er bare snakk om å disponere de midlene man har på en riktig måte.

Lenke til kommentar
@ Dotten

Det som beskymrer meg er mangel på forståelse. Du viser med dine innlegg at du ikke har noe særlig innsikt i hvordan ting fungerer.

Her er noen punkt til opplysning:

-Minste pensjonister lever adskillig bedre enn studenter gjør.

-Studentlånet og stipedentet har ikke fulgt inflasjonen i det hele tatt de siste årene.

-Staten forventer at vi ikke skal jobbe ved siden av skolen.

-Du har aldri betalt skatt for å finansiere fyllaturer, og kommer mest sannsynlig aldri til å gjøre det.

Det er forresten ingen som krever betalt ferie. Det som kreves er penger så vi kan klare oss selv uten en deltidsjobb. Sommerjob kan vere ok det, men det løser uansett ikke problemet. De fleste studenter har nå sommerjobb så de kan klare seg gjennom resten av skoleåret.

Og hvordan det var når du var student er totalt urelevant. Eneste som er likt til da du gikk på skolen er antagelig størrelsen på studielånet.

På slutten slenger du ut noen påstander som jeg ikke engang gidder å kommentere.

Mener tittelen her er : Burde studenter få betalt ferie..

og at det er dette som stort sett diskuteres.

Svaret mitt er NEI.

Men, ja stipend/lån burde nok økes.

Lenke til kommentar
Er bare snakk om å disponere de riktig.

Og her er vi vel ved sakens kjerne. Disponere pengene riktig. Jeg har gjort unna studiene, uten betalt ferie. En del andre har gjort det før dere. Så at det er mulig, er hevet over enhver tvil. Det er bare snakk om å disponere de midlene man har på en riktig måte.

Saken er att hele argumentet ditt med at arbeidstakere faller i grus.

Jeg vet ikke når du var avgangstudent, men tidene har forandret seg. Ting var mye bedre i 2003. Da var det ikke noe krav om å vere heltidstudent og studielånet var høyere.

Sakens kjerne er uansett ikke disponering.

Lenke til kommentar
Sakens kjerne er uansett ikke disponering.

Jo det er i bunn og grunn det. Disponerer man sine tilgjengelige midler riktig, så greier man seg bedre enn de som ikke gjør det. Og da har man penger igjen når man skal konsumere øl om sommeren.

Lenke til kommentar

Å øke studielånet tror jeg også ville løst mye av problemet, da man ville hatt mer mulighet til å spare opp penger og klare seg også gjennom første delen av sommerferien før man får første lønnsutbetaling. Jeg mener at stipendet burde blitt økt til cirka 100.000 i året, og så indeksregulert derfra så vi slipper at den plutselig taper seg igjen. Om man klarer å få seg en sommerjobb med litt bra lønn (eller har samme jobben over lenger tid og får lønnsøkning) tror jeg man fint klarer å "overleve" på denne lønna, ha litt til overs å spe på studielånet i studietiden med, og i tillegg ha et par ukers ferie. Husk at studenter har mye lavere levekostnader enn mange andre samfunnsgrupper :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
@ Dotten og frevild

Nå er det altså slik at norge er en velferdsstat. AS norge nyter også vannvitig godt av at man får folk ut i arbeidslivet rimelig kjapt. Studietilverelsen er riktig nok selvvalgt men slutter folk å velge dette går AS Norge på dunken. Problemet er at AS Norge skyter seg selv i foten med å kreve at studenter skal vere student på heltid samtdig som rammevilkårene ikke er lagt til rette for dette.

Hadde de økt studielånet/stipendet til 100 000nok, hadde nok de fleste studenter hatt rå til å ta seg fri om sommeren uten at det blir noe heisatur til Aia Napa av den grunn.

Men det har ikke skjedd, i stedet ble det økt med ca 3000.

Jeg har komt frem til at dette i bunn og grunn bunner i at studenter har for lite penger. Om det blir ekstra i sommerferien eller om det blir slik at studenter faktisk kan spare opp litt penger så de klarer seg gjennom sommeren er igrunn ett fett.

Jeg er klar over at det er i landets interesse at folk tar høyere utdannelse, og at det følgelig er gunstig samfunnsøkonomisk sett å gi studentene en viss økonomisk støtte. Det er imidlertid i utgangspunktet opp til staten selv å avgjøre hvor mye stønad som trengs for i tilstrekkelig grad å anspore folk til høyere utdannelse: er stønaden for lav, er det jo nettopp staten som lider ved at folk heller går ut i arbeid istedet. At noen studenter mener stønaden burde vært høyere, er således ikke så veldig relevant.

Og jeg tviler dessuten sterkt på at dagens nivå er uhensiktsmessig lavt: Det er vel meget få som lar være å studere fordi støtten ikke er høyere. Slik sett fungerer dagens ordning allerede godt, sett fra et samf.øk. perspektiv.

Men det er kanskje noe annet du sikter til, nemlig at studenter simpelthen har for dårlig råd. Men enhver er sin egen lykkes smed. En har selv ansvaret for å beskikke sin økonomi slik at en ikke lider nød. For studenter betyr det at man ofte må arbeide deler av ferien og spare litt av den stønaden en får, slik at en opparbeider seg en tilstrekkelig økonomisk buffer. Unnlater man å gjøre dette - hvilket forresten hverken er urimelig eller uoverkommelig - har en ansvaret selv. Som man reder, ligger man.

Lenke til kommentar
Og jeg tviler dessuten sterkt på at dagens nivå er uhensiktsmessig lavt: Det er vel meget få som lar være å studere fordi støtten ikke er høyere. Slik sett fungerer dagens ordning allerede godt, sett fra et samf.øk. perspektiv.

Men det er kanskje noe annet du sikter til, nemlig at studenter simpelthen har for dårlig råd. Men enhver er sin egen lykkes smed. En har selv ansvaret for å beskikke sin økonomi slik at en ikke lider nød. For studenter betyr det at man ofte må arbeide deler av ferien og spare litt av den stønaden en får, slik at en opparbeider seg en tilstrekkelig økonomisk buffer. Unnlater man å gjøre dette - hvilket forresten hverken er urimelig eller uoverkommelig - har en ansvaret selv. Som man reder, ligger man.

Nivået er utrolig lavt. Og studenter må ofte arbeide hele ferien for å få råd til å studere.

Uansett så er poenget at staten krever men ikke tenker på konsekvensene av det de krever. Er dette vanskelig å forstå? Det har vert gjentatt ganske mange ganger nå. Dagens ordning fungerer ikke godt. Den gir dårligere kår for de som studerer noe som igjen resulterer i dårlig utdanning, som på sikt ikke er en god ting for AS Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...