Mayhem Soap Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg lurer på å kjøpe meg et Radeon 9700 PRO kort fra Sapphire av to grunner (vel, av tre grunner egentlig) 1.) Det er lydløst pga den leveres uten vifte 2.) Den støtter 2 skjermer 3.) Jeg har et slitent GF 2 GTS kort… sukk Så, det jeg lurer på er flerskjerms funksjonaliteten på kortet. Jeg trenger å vite hvordan dette fungerer i praksis. 1.) Er det sånn at jeg kan kjøre 2 skjermer med forskjellig oppløsning og oppdatering (Hz)? [Har en 22” – meget bra spes. og en 17” med midt på treet spes.] 2.) Hvor mye kontroll har jeg på innstillinger av de to skjermene? 3.) Hvordan blir det når jeg f. eks jobber med Photoshop – kan programmet strekkes utover begge skjermene? -selv om de er så forskjellige. 4.) Er det sånn at en skjerm blir ”hovedskjerm” slik at når jeg åpner et nytt program så åpnes det i skjerm 1 og ikke f. eks i midten av de to (at IE åpner med halve programmer på skjerm 1 og halve på 2??) 5.) Har noen en web side som har testet dette grundig? – med flere skjermer. Er ikke interessert i Matrox eller nVIDIA løsinger siden jeg skal ha ATi kort… Håper noen der kan ta seg tid til å svare meg… hilsen Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 1.) Er det sånn at jeg kan kjøre 2 skjermer med forskjellig oppløsning og oppdatering (Hz)? [Har en 22” – meget bra spes. og en 17” med midt på treet spes.] Såfremt du ikke kjører Windows 2000 kan du kjøre en vilkårlig oppløsning/oppdateringsfrekvens på hver av skjermene (uavhengig av hverandre). Hvis du kjører Windows 2000 er det mulig ATI har laget drivere som gir denne muligheten (dvs. omgår begrensningene i operativsystemet på dette feltet) - jeg vet f.eks. at Matrox har gjort dette i sine drivere. 2.) Hvor mye kontroll har jeg på innstillinger av de to skjermene? Radeon 9700 chippen har to innebyggede RAMDACs på 400 MHz som skulle gi et bredt nok utvalg av oppløsninger og oppdateringsfrekvenser, sjekk ATI eller skjermkortprodusentenes hjemmesider for en oversikt over hvilke kombinasjoner av fargedybde/oppdateringsfrekvens/oppløsning du kan kjøre. 3.) Hvordan blir det når jeg f. eks jobber med Photoshop – kan programmet strekkes utover begge skjermene? -selv om de er så forskjellige. Ja, men hvis skjermene kjører ulik oppløsning vertikalt vil ikke dette bli helt optimalt siden et vindu (som du da kjører Photoshop i) uansett er rektangulært når du spenner det over flere skjermer. Du vil dermed enten få en blindsone på den minste skjermen, eller et område på den største skjermen som vinduet ikke dekker. 4.) Er det sånn at en skjerm blir ”hovedskjerm” slik at når jeg åpner et nytt program så åpnes det i skjerm 1 og ikke f. eks i midten av de to (at IE åpner med halve programmer på skjerm 1 og halve på 2??) En skjerm blir hovedskjerm, og hvis du har Windows XP (muligens også Windows 2000) kan du velge hvilken dette vil være. Ellers er det bare snakk om å plugge om skjermene fysisk på skjermkortet. Tror applikasjoner stort sett åpnes på skjermen de befant seg sist gang de kjørte, men dette kan sannsynligvis velges i ATIs HydraVision drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå