rhr Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Kjære forummedlemmer Jeg mente jeg endelig hadde funnet ut hva jeg skulle kjøpe (trenger nytt digitalkamera da mitt nåværende har avgått med døden) Alt var ok helt til jeg kom til Elkjøp (tenkte det var lurt å handle der siden de har prisgaranti i 30 dager og det er så ergerlig å kjøpe noe idag som kommer på tilbud hos noen andre 2 uker etter...) jeg hadde landet på Canon S5 IS Selgeren på elkjøp var ekstremt lite enig, da dette var eldgammelt og elendig ifht det som er kommet etterpå. han foreslo Canon SX100 eller Fuji F100FD jeg ønsker et relativt avansert kompaktkamera som ligger i denne "gata" og om det er litt gammelt (som s5is) så gjør det ikke noe når kvaliteten er der... Derfor, kjære fotoentusiaster: Hvilket av disse 3 skal jeg kjøpe, og hvorfor (og har dere evt. andre som knuser konkurransen)??? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Dette er nok et eksempel på hvorfor du skal kjøpe brødristeren din på Elkjøp (eller andre kjeder) og ikke foto. Det er få ekspeditører fra de store kjedene som er kunnskapsrike, desvere. SX100 er et billigere og enklere kamera enn S5; så det er ikke noe alternativ hvis du er opptatt av kvalitet. Fuji-en vet jeg ikke nok til å si noe om; så der får andre mene noe. Hvis du er villig til å legge i mer kroner, så bør du ta en titt på Canon G9. Det er et av de beste alternativene for de av dere som ikke vil ha en speilrefleks. Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Sa han ikke hva som var elendig da? Eller hva som var bedre med de andre? Spurte du ikke "hvorfor det?"? Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det kan hende at han eller Elkjøp på ett eller annet vis tjener mer på de han anbefalte… Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Elkjøp har klare instrukser på hvilke produkter de skal selge. Og ja de fokuserer selvsagt mest på de produktene med best margin. Når man snakker med en person i butikker er det viktig og huske på at han er ikke der som en konsulent for å hjelpe deg finne det beste produktet, han er der som selger og er ute etter å få deg til å legge igjen mest mulig penger. Lenke til kommentar
raet Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Joda, jeg ser at motivene kan være diskutable ifht selgerens argumentasjon årsaken til jeg ville kjøpe den der var utelukkende å utnytte deres prisgaranti dersom noen konkurrenter kom med en kjempetilbud på samme kamera i løpet av noen uker... Derfor, igjen: s5 is, sx100 eller fujien? (type/prisklasse rundt deromkring) har jeg valgt rett når jeg i utgangspunktet valgte s5is'en?? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Fujien er jo en annen type kamera, så den er vel utelukket. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Når man snakker med en person i butikker er det viktig og huske på at han er ikke der som en konsulent for å hjelpe deg finne det beste produktet, han er der som selger og er ute etter å få deg til å legge igjen mest mulig penger.Tror du har handlet i feil butikker om du sitter igjen med den oppfatningen. Kjøper man i butikker som har foto som spesialfelt, og butikken er seriøs, så får man stort sett ganske riktig hjelp. Der jeg jobber, sikrer vi oss at kundene kommer tilbake ved å gi de rett informasjon, og prøve å finne ut hvilket kamera som passer kunden best. Om en kunde føler seg lurt, eller går ut med et kamera han ikke blir helt fornøyd med, så kommer ikke den kunden tilbake igjen. Det er i såfall ganske korttenkt å dytte på kunder produkter som ikke vil passe deres bruk. Det er dessverre ikke alltid slik alle andre steder, og ofte får man feilaktig informasjon på for eksempel elkjeder og andre steder hvor de har et bredt spekter av forskjellige typer produkter. At F100D ble foreslått når kunden skulle ha et S5IS er jo helt tullete. Det er jo to helt forskjellige kamera, til helt forskjellig bruk. Og at SX100 blir foreslått foran S5IS vitner også om uvitenhet eller at selgeren var instruert til å selge SX100. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg husker og ha lest i noen tester at SX100 skal ha noe bedre bildekvalitet en S5IS. I siste nummer av det norske Digitalfoto har SX100 fått god omtale. Fordelen med S5IS er at den har søker. Et annet godt alternativ er Pansonic FZ18. Den har skikkelig vidvinkel fra 28mm og tele helt opp til 504mm. Og god bildekvalitet, bildestabilisator og søker. Panasonicen er vel egentlig et bedre valg en Canonen. Og den selger både Elkjøp og fotoforretninger. Lenke til kommentar
raet Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Da har jeg vært og handlet valget falt på panasonicen (fz18) - og er nå så vidt i gang med å utforske... so long so good:)! noen som har erfaring med dette kameraet og som på bakgrunn av dette vil gi meg noen gode tips ifht dette spesielt?? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Bare for å informere, S5IS har ikke vært tilgjengelig igjennom Elkjøp siden høsten 2007. SX100 er et enklere kamera, men er iallefall noe som er tilgjengelig. Kan være at selgeren ønsket et salg, istedenfor at du gikk videre, siden S5IS ikke var tilgjengelig. Elkjøp har klare instrukser på hvilke produkter de skal selge. Og ja de fokuserer selvsagt mest på de produktene med best margin. Når man snakker med en person i butikker er det viktig og huske på at han er ikke der som en konsulent for å hjelpe deg finne det beste produktet, han er der som selger og er ute etter å få deg til å legge igjen mest mulig penger. La meg spørre deg, hvorfor er det hensiktsmessig at en selger hos elkjøp gjør dette, når vi har 30 dagers returrett, slik at alle kunder som blir lurt kan få lov til å få pengene igjen og handle et annet sted? Tror du ikke vi tjener mest penger på å anbefale det rette kameraet for kunden vi også? Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 La meg spørre deg, hvorfor er det hensiktsmessig at en selger hos elkjøp gjør dette, når vi har 30 dagers returrett, slik at alle kunder som blir lurt kan få lov til å få pengene igjen og handle et annet sted? Tror du ikke vi tjener mest penger på å anbefale det rette kameraet for kunden vi også? Fordi regnearkene viser at de færreste velger å benytte seg av returretten, og at man har en tendens til å rasjonalisere når man først har brukt penger? Man må jo være dum for å bruke flere tusen på feil produkt, og siden man ikke anser seg selv som dum har man altså valgt rett produkt. Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 La meg spørre deg, hvorfor er det hensiktsmessig at en selger hos elkjøp gjør dette, når vi har 30 dagers returrett, slik at alle kunder som blir lurt kan få lov til å få pengene igjen og handle et annet sted? Tror du ikke vi tjener mest penger på å anbefale det rette kameraet for kunden vi også? I noen tilfeller, i andre tilfeller ikke. Dere prøver jo selvsagt og slå inn salg med best mulig margin. Og dere har som sagt klare instrukser på hvilke varer dere skal fokusere på å selge. Typisk oppsalgsstrategi som er vanlig hos de fleste elektrokjedene her til lands. Når det gjelder returrett så er dette noe de færreste benytter seg av som Bherserk også nevner. Samt at de fleste kundene føler seg neppe lurt, de har jo fått en vare for pengene sine og er fornøyd med det. Selv om det kanskje finnes bedre varer som hadde vært et mer riktig valg. Og Super8: Spesialistbutikker er heldigvis ikke like kynisk på dette feltet som de store elektrokjedene, selv om også der er det selgere man møter bak kassa. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Og Super8: Spesialistbutikker er heldigvis ikke like kynisk på dette feltet som de store elektrokjedene, selv om også der er det selgere man møter bak kassa. Selvsagt... jeg er jo ansatt som "selger", og min jobb er å selge. Men sannheten er, at jo mer ærlige vi er overfor kundene, og jo mer riktig informasjon de får (man merker ofte det når man er kunde i en butikk, om selgeren er oppriktig eller ikke), jo flere er det som kjøper hos oss. Og blir de fornøyd med produktet, så kjøper de gjerne hos oss neste gang også. Det skjer ofte, at en kunde sier at han/hun i utgangspunktet bare var innom for å titte på kameraene ettersom de "lurte på" å kjøpe noe om ikke så veldig lenge, men som kjøper der og da fordi de føler at de fikk god og riktig service. En selgers oppgave er primært å selge, men også å tenke langsiktig og på den måten skaffe fremtidige salg. Samtidig kan det være at det er "hyggeligere" å være ansatt i en spesialistbutikk, fordi man har mer frihet til å kjøre sitt eget løp, og den positiviteten smitter over på kundene. Bare det i seg selv genererer salg. Hvis man i en butikk får pålegg om å selge det og det kameraet, kan både selgeren og kunden føle seg presset og selgeren får kritikk for dårlig service. Det er mye hyggeligere å få tilbakemelding fra kjøperen, at man har gitt god service. Jeg har selv opplevd å gå inn i butikker, og får så god service at jeg kjøper der og da (blant annet en TV til 18.000) selv om planen var å kjøpe i nærmeste fremtid. Og jeg har så langt vært veldig fornøyd med denne type kjøp. Disse butikkene får alltid et besøk fra meg når jeg skal ha lignende produkter. Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jepp, og det er akkurat derfor at spesialistbutikkene overlever, heldigivis. Har selv jobbet i en slik butikk og det er utrolig herlig å kunne ha valgfriheten til å selge kunden akkurat de produktene du selv mener er de beste. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Og jeg som fotoselger hos elkjøp har ikke denne friheten mener du? . Jeg er opplært igjennom snart 5 år til å selge det kameraet jeg mener passer best for kunden. Endret 22. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Du kan si hva du vil, men jeg vet ganske godt hvordan hverdagen hos elkjøp er. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg sier nå hva jeg vil jeg ja, og jeg er på innsiden, det er ikke du. Endret 22. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Nei jeg jobber ikke på elkjøp og har aldri gjort det. Men kjenner flere som både jobber og har jobbet der og i andre elektrokjeder. Så vet som sagt veldig godt hvordan ståa er. Du benekter vel ikke at dere har instrukser om hvilke varer dere skal fokusere på å selge, og at margin og inntjening spiller en rolle? Men men, dette er vel ganske ot uansett.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Som jeg har sagt flere ganger blir vi opplært til å finne rett produkt for kunden, samt at det viktigste er å sørge for at kunde blir så fornøyd at han kommer tilbake for å handle mer. Og off topic ja, vi gir oss vel nå . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå