Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva var oppgavene til skriftlig eksamen nynorsk?

Anbefalte innlegg

Jeg har utsatt eksamen i nynorsk men bruker samme forberedelseshefte som de som hadde eksamen til riktig tid. Derfor tror jeg at jeg får de samme oppgavene også, og vil gjerne vite oppgavene om dere husker noen?

Tema: Makt

Husker du oppgaven din eller en annen oppgave så fyr løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først bemerke at dette ikkje er eksamen i nynorsk, men i sidemål. For oss som har nynorsk som hovudmål var denne eksamenen på bokmål og vice verca. Altfor mange omtalar likevel sidemål for nynorsk, bevisst eller ubevisst, for å understreke majoritetens målform og på ein arrogant måte forringe nynorskens posisjon, som allereie er under sterkt press frå politiske parti og interesseorganisasjonar som ønskjer å fjerne nynorsk frå den norske skulen.

Eg skreiv oppgåve 6: "Skriv en artikkel om ungdom og internett der du tar utgangspunkt i s. x og y i ressursheftet".

Hugsar ikkje så mykje av dei andre, men meiner det var ei om demokrati der ein skulle ta utgangspunkt i s. 2 og 3. i ressursheftet.

Lenke til kommentar

Her er oppgavene med sensorveiledning :)

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...tleiing_V08.pdf

Tviler på at du får de samme, de lager nye oppgaver til utsatt eksamen i sidemål, fordi det er utsatt eksamen i sidemål for alle skoler i hele landet i morgen. De lagde hvertfall nye oppgaver til utsatt eksamen i hovedmål som jeg hadde i går (de var faktisk mye lettere enn de på selve eksamen 22.mai ;) ) Men oppgavene kan jo gi deg en pekepinn på hvor åpne oppgavene er, så det er nyttig å finne litt info om temaene på forhånd!

Endret av conolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...